• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186656
+
-

ژاپن، میزبان جام‌جهانی آشغال‌جمع کنی!

فرهنگ و زندگی
ژاپن، میزبان جام‌جهانی آشغال‌جمع کنی!

جواد نصرتی

جمع‌آوری و تفکیک زباله در ژاپن  تا حد وسواس‌گونه‌ای جدی گرفته می‌شود و یکی از ویژگی‌های متمایزکننده این کشور با سایر دنیاست. ژاپنی‌ها، چنان درگیر مسئله زباله‌جمع‌کنی و البته مهم‌تر از آن تفکیک آن هستند که سال آینده، میزبان نخستین مسابقات جام‌جهانی آشغال‌جمع‌کنی دنیا خواهند بود.
عنوان مسابقه ورزشی اختراعی ژاپنی‌ها، اسپوگومی است که ترکیبی از واژه‌های اسپرت به‌معنای ورزش در زبان انگلیسی و گومی به‌معنای زباله در زبان ژاپنی است. این رشته عجیب ورزشی، حدود 15سال پیش در ژاپن ابداع شد و در این سال‌ها، توجه‌های زیادی را به‌خود جلب کرده است حدی که به یک رشته شناخته‌شده در ژاپن و فراتر از آن تبدیل شده و حالا قرار است نخستین مسابقات جهانی آن، نوامبر سال آینده، با حضور تیم‌های خارجی و ژاپنی در توکیو برگزار شود.
مسابقه به این شکل برگزار می‌شود که به تیم‌های 3نفره، 60دقیقه زمان داده می‌شود تا در یک منطقه از پیش مشخص شده، تا آنجا که می‌توانند آشغال جمع کنند. فقط جمع‌آوری مهم نیست و این زباله‌ها، باید با دقت تفکیک شوند و هرکدام از آنها در کیسه‌های رنگی که مخصوص یک نوع زباله هستند، انداخته شوند. وقتی که زمان تمام شود، زباله‌ها وزن شده و دقت تفکیک آنها هم بررسی می شوند. تیمی که بیشترین زباله را جمع کرده باشد، برنده اعلام می‌شود. وقتی که 2تیم با هم برابر شده باشند، کیفیت زباله‌هایی که جمع‌آوری شده بررسی می‌شود چون انواع زباله، امتیازهای متفاوتی دارند؛ بیشترین امتیاز را ته‌سیگارها دارند. این مسابقه، جدا از جنبه‌های رقابتی و ورزشی آن، در راستای نجات زمین و توسعه پایدار کشورهاست و برگزارکنندگان آن امیدوارند مردم را بیشتر ترغیب کنند تا در خیابان‌ها زباله نریزند.
کنیچی مامیتسوکا، یکی از بنیانگذاران این رشته ورزشی، گفته است: ایده اختراع آن، وقتی که در خیابان‌های توکیو می‌دویده به ذهنش رسیده است. او وقتی آن سال‌ها می‌دویده، ‌زباله‌ها را روی زمین می‌دیده، اما در ابتدا به آنها توجه نمی‌کرده است، ولی بعدا یک بازی را شروع کرده و به‌خودش می‌گفته آیا می‌تواند بدون اینکه سرعتش کم شود، یک بطری را از زمین بردارد. این ایده اولیه بازی بوده و حالا چنان جایگاهی دارد که برندهای بزرگ ورزشی ژاپن اسپانسر مسابقات آن می‌شوند و از آن حمایت می‌کنند. مامیتسوکا گفته که استقبال از این ورزش زیاد بوده و افراد، در تمامی سن‌ها می‌توانند آن را انجام دهند.
جمع‌آوری و تفکیک زباله، یکی از وسواس‌های بزرگ جامعه ژاپنی است و سطل ‌ زباله های متعدد در کنار یکدیگر، تصویری است که توجه خارجی‌ها را به خود جلب می‌کند. انتظار می‌رود با برگزاری نخستین دوره جام‌جهانی اسپوگومی، این ورزش بیشتر از پیش در سطح جهان شناخته شده و در کشورهای بیشتری ترویج داده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید