• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 7 اسفند 1401
کد مطلب : 186570
+
-

رشد 350هزار میلیارد تومانی بورس در یک روز

به‌دنبال ادامه رشد نرخ دلار، شاخص کل بورس تهران هم با یک جهش انفجاری مواجه شد و با 5درصد رشد بعد از 2.5سال با قدرت از محدوده یک‌میلیون و 700هزار واحد عبور کرد. این بالاترین رشد شاخص بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون است. ارزش بازار سهام در مبادلات دیروز 354هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که عقب‌ماندگی زیادی نسبت به سایر بازارها دارد از ابتدای هفته گذشته شروع به صعود کرد و توانست رکورد تازه‌ای در سال‌جاری ثبت کند. بازار سهام در سال‌جاری نتوانسته بود هم‌پای تورم و بازارهای موازی با رشد مواجه شود و به‌نظر می‌رسد در حال جبران عقب‌ماندگی خود است. در چنین شرایطی از هفته گذشته شاخص کل بورس تهران یک روند رو به رشد را آغاز کرده و فقط در طول هفته گذشته بیش از 500هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد و شاخص کل بورس نزدیک به 10درصد رشد کرد. این روند صعودی در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با یک صعود پرقدرت نزدیک به 5درصد افزایش یافت و بعد از 2.5سال توانست کانال یک‌میلیون و 700هزار واحدی را پس بگیرد. این بالاترین رشد شاخص از ابتدای امسال تاکنون است و موجب شد در مبادلات دیروز 354هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شود. دیروز همچنین ارزش روزانه مبادلات خرد به سطح ابتدای پاییز رسید و سهامداران 9هزار و 100میلیارد تومان سهام دادوستد کردند. دیروز همچنین سهامداران حقیقی 2500میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سهام کردند و صف‌های زیادی برای خرید سهام شرکت‌ها تشکیل شد به‌طوری که در پایان مبادلات روز گذشته این صف‌ها همچنان پابرجا بود و به‌نظر می‌رسد این موضوع به تداوم رشد بورس در مبادلات امروز منجر شود.

دلایل رشد بازار سهام
به لحاظ بنیادی عوامل زیادی در رشد شاخص‌های بورس تأثیر دارند، اما 2عامل بنیادی یعنی افزایش قیمت دلار و بروز چشم‌اندازهای تورمی این روزها نقش زیادی در رشد شاخص بورس دارند. ظرف روز‌های گذشته قیمت دلار با شیب زیادی افزایش یافته و همین موضوع به محرکی برای رشد شاخص‌های بورس تبدیل شده است. ضمن آنکه ابتدای هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد بسیاری از شرکت‌های بورس دیگر قرار نیست ارز خود را با نرخ تثبیت شده 28هزار و 500تومانی در سامانه نیما بفروشند و مبنای تسعیر ارز برای این شرکت‌ها بازار حواله در مرکز مبادله ارز و طلا است که قیمت‌ها در آن به‌صورت رقابتی تعیین می‌شود. در حال حاضر قیمت هر دلار آمریکا در این بازار36هزار و 312 تومان است که این موضوع می‌تواند نقش زیادی در افزایش درآمد شرکت‌های بورس داشته باشد. همه اینها در حالی است که طبق اعلام قبلی بانک مرکزی در دی‌ماه قرار بود شرکت‌های بورس ارز خود را به نرخ 28هزار و 500تومان تحویل بانک مرکزی دهند اما بانک مرکزی از موضع خود عقب‌نشینی و این موضوع زمینه‌های رشد شاخص بورس را فراهم کرد. موضوع دیگری که بر بازار سهام تأثیر داشته است افزایش چشم‌انداز‌های تورمی است. اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد منحنی تورم، شیب فزاینده‌ای گرفته و این عامل خود محرکی برای رشد شاخص‌های بورس است. همچنین برخی خبر‌ها حاکی از آن است که قیمت نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی در بودجه سال بعد افزایش محسوسی نخواهد داشت و این موضوع می‌تواند منجر به رشد درآمد تولیدکننده‌های پتروشیمی شود.

دیدگاه کارشناسان
علی سامانی‌فرد، کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت محصولات شرکت‌ها موجب شده تا جذابیت بازار سرمایه تقویت شود؛ این جذابیت به حدی است که مردم و فعالان بازار سرمایه اهمیتی به افزایش سود سپرده بانکی نمی‌دهند. این موضوع به‌خصوص در شرکت‌های صادرات‌محور بیشتر دیده می‌شود.سامانی‌فرد تأکید کرد: اگر شرایط اقتصادی با همین شیب پیش برود، مسلما در سال آینده بازده بازار سرمایه بسیار بیشتر از سپرده‌های بانکی خواهد بود و نقدینگی فراوانی جذب بازار سهام خواهد شد.محمد علی‌زاده‌آرانی دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط بازار سهام گفت: بسیاری از سهم‌‌های بازار سهام از ارزش ذاتی بسیار بالایی برخوردار هستند؛ همچنین اهالی بازار سهام به خوبی از این موضوع آگاه هستند که ارزندگی بازار سهام بسیار بالا است. او همچنین تأکید کرد: از طرف دیگر بازارهای موازی با بازار سهام، مانند بازار‌های طلا، سکه و ارز تا‌کنون رشد بالایی را تجربه کرده‌اند، اما بازار سرمایه نسبت به این بازار‌ها بسیار عقب است، بنابراین بازار سهام بازده خود را به سایر بازار‌ها خواهد رساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید