• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186413
+
-

سرانجام وام ارزان

چهره روز
سرانجام وام ارزان

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: مردمی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کنند، به‌دلیل اینکه در گذشته تسهیلاتی دریافت نکرده بودند، امتیاز اعتباری نیز از آنها موجود نیست، اما در مدل جدید دریافت اعتبار بر مبنای دریافت تسهیلات نیست، در نتیجه پارامتر‌هایی که وارد سامانه پایگاه داده می‌شود، بیشتر است. او افزود: از این پس مردم قادر خواهند بود بدون اینکه از قبل تسهیلاتی دریافت کرده باشند(به‌خصوص جوان‌تر‌ها که به‌تازگی وارد فضای بانکی می‌شوند)، بتوانند امتیاز اعتباری گرفته و راحت‌تر وام دریافت کنند.
تلاش دولت و بانک مرکزی برای آسان‌سازی و شفاف‌کردن مسیر دریافت وام‌های خرد تاکنون باعث شده تا سهم وام‌های خرد از کل تسهیلات بانکی بهبود یابد؛ با این حال تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
به‌نظر می‌رسد داده‌هایی که مبنای سنجش اعتبار مشتریان بانکی قرار می‌گیرد، دقیق نیست و به همین دلیل افرادی از دریافت تسهیلات خرد به‌دلیل ناکافی بودن این اطلاعات و رتبه پایین اعتباری محروم مانده‌اند. از این جهت ضرورت دارد تا بانک مرکزی تمام اطلاعاتی که قرار است مبنای سنجش اعتبار مشتریان قرار گیرد را شفاف اعلام کنند تا درعین حال نظام اعتبارسنجی از سلیقه‌گرایی در امان بماند. چه جوانان بسیاری که به سبب اینکه هیچ‌گونه فعالیت بانکی تاکنون نداشته‌اند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک کارت بانکی متصل به حساب‌شان دارند، مشتری دارای اعتبار بالا شناخته نمی‌شوند و به همین علت در گرفتن وام محروم مانده‌اند. یکی از گزینه‌ها می‌تواند این باشد که افراد فاقد اطلاعات کافی از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی دارای حداقل اعتبار مشخصی باشند و براساس رفتار مالی‌شان مورد سنجش قرار گیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید