• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186329
+
-

پنجره صعود

انتخابی‌های جام‌جهانی 2023بسکتبال به پنجره آخر رسید؛ پنجره‌ای که ایران 2بازی خارج از خانه دارد؛ تیم ملی امروز با ژاپن بازی می‌کند و یکشنبه هم در هنگ‌‌کنگ با چین

پنجره صعود

گفتن اینکه بسکتبال ایران شرایط خوبی ندارد، تکرار مکررات است. اگر تا 2سال پیش به بازی‌های ضعیف تیم ملی در المپیک توکیو مقابل بزرگانی نظیر آمریکا و فرانسه ایراد گرفته می‌شد، حالا بردن تیم‌های درجه 2و 3 آسیا هم برای تیم سخت شده است. ایران که تا چند سال پیش مدعی قهرمانی آسیا بود، این بار برای اینکه یکی از 8سهمیه این قاره را در جام‌جهانی داشته باشد، به مشکل خورده است. مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2023به پنجره آخر رسیده ولی ایران هنوز نگران است. ایران در این پنجره امروز با ژاپن بازی می‌کند و یکشنبه هم در هنگ‌کنگ مقابل چین قرار می‌گیرد. صعود ایران به جام‌جهانی قطعی است مگر اینکه قزاقستان در بازی با استرالیا و چین شگفتی‌ساز شود و با پیروزی مقابل یکی از این دو تیم حسرت جام‌جهانی را به دل ایران بگذارد. اگر قزاقستان هر 2بازی پنجره آخر را ببازد، ایران در هر شرایطی می‌تواند صعود کند و این صعود را بیش از توان خودش، مدیون استرالیاست که در پنجره قبلی حاضر نشد به ایران بیاید. در کورس رقابت ایران و قزاقستان، استرالیا با باخت فنی مقابل ایران و شکست دادن قزاقستان، به نفع سعید ارمغانی و بازیکنانش کار کرد.
در پنجره‌های قبلی، ایران در تهران ژاپن را شکست داد اما با توجه به اینکه ژاپن در چند سال اخیر در خانه به ایران نباخته، توقع پیروزی مقابل این تیم کمی زیادی است آن هم در شرایطی که تیم اوضاع خوبی ندارد. نبود حامد حدادی بیشترین ضربه را به تیم زد. با اینکه تیم ملی با او هم شکست‌‌های غیرقابل‌قبولی در پنجره‌های قبلی داشته، اما بودنش اعتمادبه‌نفس ملی‌پوشان را بالاتر می‌برد. تیم ملی این بار هم بدون بازی تدارکاتی به ژاپن رفت. طبق معمول تیمی حاضر نشد با ایران بازی کند و این از ضعف و بی‌برنامگی فدراسیون برای فراهم کردن بازی‌های تدارکاتی است. ارمغانی، سرمربی تیم ملی امیدوار بود در ژاپن با یکی از تیم‌های باشگاهی این کشور بازی دوستانه داشته باشد اما این برنامه هم به بن‌بست خورد.

   شایعه عجیب
در کنار همه اینها باید گفت شرایط داخلی تیم هم چندان دلچسب نیست. یکی از اتفاقات عجیبی که هفته‌های گذشته و بعد از مصدومیت ناگهانی حامد حدادی در لیگ چین افتاد، بازگشت آرن داوودی به تیم ملی بود. داوودی نزدیک به 4سال پیش از تیم ملی خداحافظی کرد. بازیکنی که در 32سالگی تشخیص داده بود دیگر توانی برای بازی در تیم ملی ندارد، چرا بعد از این مدت باید دوباره به تیم دعوت شود؟ او چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند در 2بازی حساس به تیم کمک کند؟ داوودی در حال حاضر برای تیم نبوغ اراک بازی می‌کند و اگر می‌توانست معجزه‌ کند، اجازه نمی‌داد تیم باشگاهی‌اش در رده هشتم جدول باشد. داوودی روزهایی که در اوج به سر می‌برد هم بازیکن فیکس نبود و به‌عنوان ذخیره مهدی کامرانی بازی می‌کرد. داستان داوودی تکرار داستان کامرانی است. سال پیش مصطفی هاشمی، کامرانی را بعد از 6سال به تیم ملی دعوت کرد اما خیلی طول نکشید که با او به مشکل خورد چرا که این بازیکن نه کارایی گذشته را داشت و نه حوصله بازی و تمرین سخت را. کسانی که دلیل فنی برای این انتخاب نمی‌بینند، دعوت او را به مسائل دیگری ربط می‌دهند. در پنجره‌های قبلی حدادی کاپیتان تیم ملی بود و در غیابش طبیعی بود که بازوبند به محمد جمشیدی برسد اما با دعوت داوودی، او کاپیتان شد. شایعه شده که فدراسیون رابطه خوبی با جمشیدی ندارد و فقط برای اینکه این بازیکن کاپیتان تیم نباشد، داوودی را به تیم دعوت کرده‌اند. می‌شود این شایعه را باور کرد؟ هیچ‌چیز بعید نیست. به هر حال دعوت از داوودی با استقبال روبه‌رو نشده است.

تیم ملی بعد از بازی امروز باید راهی هنگ‌کنگ شود. چین هنوز درگیر کرونا و قرنطینه است و کشور سوم را برای میزبانی انتخاب کرده است. آنها در پنجره قبلی تهران را با پیروزی ترک کردند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید