• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186302
+
-

اردوی کودکان کار در پارک ارم

400کودک کار و خیابان لحظات شادی را در پارک ارم گذراندند

گزارش
اردوی کودکان کار در پارک ارم

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ساعت چنددقیقه‌ای به 11 مانده بود که اتوبوس‌ها یکی پس از دیگری در پارکینگ شماره 2پارک ارم توقف کردند و 400کودک قد و نیم‌قد با خوشحالی پیاده شدند. آنها به‌محض دیدن شیرهای سنگی، به ‌سوی‌شان دویدند. پس از دقایقی با زحمت فراوان در یک صف به خط و وارد باغ‌وحش ارم شدند. همین لحظه بود که صدای شادی و خنده‌شان در فضا پیچید و هر یک به سمتی دویدند. عده‌ای سراغ پرنده‌ها، تعدادی به سمت قفس خرس‌ها رفتند و برخی هم قفس شیرها، گرگ، فیل‌ها و ... را انتخاب کردند. به گزارش همشهری، دیروز کودکان کار فرصت یافتند برای چند ساعت فارغ از مشغله کاری، دغدغه کسب‌وکار و امرار معاش، در دنیای کودکی شادی کنند و از ته ‌دل بخندند. کودکانی که احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از آنها با عنوان کودکان ایران یاد کرد و گفت: «برخی از این کودکان در چهارراه‌ها مشغول کار هستند و تعدادی هم توسط شبکه مافیای مورد استثمار قرار گرفته‌اند؛ بنابراین شناسایی، جذب، حرفه‌آموزی و توانمندسازی آنها در مراکز پویا شهر، اولویت سازمان رفاه است. همچنین برای تفریحات این کودکان هم برنامه‌ریزی کرده و پیشنهاد داده‌ایم کودکان کار بتوانند از مجموعه امکانات و خدمات شهرداری به‌طور رایگان استفاده کنند.» او تأکید کرد: «اعتقاد داریم اگر در ادوار گذشته به کودکان توجه می‌شد در معرض آسیب قرار نمی‌گرفتند و چه‌بسا اینکه امروز نیازی به ایجاد ظرفیت برای معتادان و آسیب‌دیدگان نبود. به همین دلیل رویکرد و نگاه ما پیشگیری است و یکی از اقدامات، به حوزه کودکان کار اختصاص دارد. چرا که آنها ظرفیت ارزشمند کشور هستند و اگر در جامعه رها شوند و برنامه‌ای برای تفریح و توانمندی‌شان نداشته باشیم قطعاً 5سال دیگر به ‌جای افراد توانمند، با معتادان کف خیابان مواجه خواهیم شد.»
احمدی صدر با بیان اینکه در این مقوله حدود 32بار طرح‌های متعدد ابتر مانده‌اند، افزود: «به همین دلیل مدل جدیدی را طراحی کرده‌ایم که در آن استعدادیابی، حرفه‌آموزی و توانمندسازی کودکان کار، پیش‌بینی‌شده و تمام زوایا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و آماده اجراست.اگر سازمان‌ها و نهادها متولی اجرای طرح شوند، ما به‌عنوان مجموعه شهرداری کنارشان قرار می‌گیریم و کمک می‌کنیم؛ در غیر این صورت اعلام کنند و دولت هم رسماً اختیار (اعتبار و ساختار) را به شهرداری تهران واگذار کند تا اجرای طرح را آغاز ‌کنیم.»

مکث
مکاتبات با دولت برای تفویض اختیار به شهرداری

برای تفویض اختیار در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان، مکاتباتی با دولت انجام شده است. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی دیروز این موضوع را رسانه‌ای کرد و گفت: «شهرداری برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارد و حدود یک‌ماه پیش مکاتبه‌ای با دولت انجام شده و ریاست‌جمهوری هم دستور داده است. درصورت تحقق تفویض اختیار به شهرداری قطعاً طرح ابتر و شکست‌خورده گذشته را اجرا نخواهیم کرد و اگر متولیان این حوزه بخواهند اشتباه گذشته را تکرار کنند، با توجه‌ به شرایط و اوضاع اقتصادی سال آینده حتماً شاهد افزایش 3برابری کودکان کار و خیابان خواهیم بود.» او در پایان تأکید کرد که اگر آرم‌ها و نشان‌ها را کنار بگذاریم و به آرمان‌ها توجه کنیم کارها به‌ درستی پیش می‌روند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید