• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186213
+
-

دغدغه‌ تامین بودجه برای 7میلیون و 800هزار کودک

در لایحه بودجه1402، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آنچنان که باید دیده نشد و با وجود اینکه ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک، کودکستان‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان زیر ۶سال را برعهده دارد، تنها به‌عنوان یک سازمان دیده شده است. مجتبی همتی‌فر، سکاندار این سازمان با بیان اینکه نگران تامین تسهیلات و اعتبارات لازم برای حمایت از کودکستان‌ها هستیم، به فارس می‌گوید: «در لایحه1402، بودجه‌ای که پیش‌بینی شده 193میلیارد تومان است. 15میلیارد تومان درآمد اختصاصی پیش‌بینی کرده‌اند که به‌نظرم قابل تحقق هم نیست. عملا کمتر از 180میلیارد تومان بودجه سازمان است و محاسبات حاکی از آن است که به هر کودک، حدود 35هزار تومان هزینه سرانه می‌رسد.»
به‌گفته همتی‌فر براساس اساسنامه باید پیش‌دبستانی تا 1407 پوشش 100درصدی در دوره 3ساله داشته باشد، یعنی 4ساله‌ها، 5ساله‌ها، 6ساله‌ها باید وارد این دوره شوند ولی با این وضع اعتبارات، چنین چیزی اصلا قابل تحقق نیست:‌ «این بودجه را اگر به قیمت روز حساب کنیم، وضع خیلی بدتر است؛ این در حالی است که سیاست نظام، تسهیل فرزندآوری و کمک به فرزند‌پروری است. باورمان این است همانطور که در ماده22 قانون جوانی جمعیت آمده است دستگاه‌ها موظف هستند شرایطی فراهم کنند تا خانواده‌های دارای فرزندان زیر 7سال از این خدمات کودکستانی بهره‌مند شوند. در این راستا باید کودکستان‌ها به لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا کنند، مربیان آموزش ببینند و فضا و تجهیزات به‌روز شود که نیاز به اعتبارات دولتی دارد.»‌ او با بیان اینکه یکی از اهداف پیش‌دبستانی آماده کردن بچه‌ها برای حضور در مدارس است و در مناطق محروم و دو زبانه، بچه‌ها آمادگی لازم را ندارند چون دوره پیش‌دبستانی در دسترس نیست یا اگر هست به صورت کوتاه‌مدت و اضطراری وجود دارد، ادامه می‌دهد: «براساس آمارها، میزان مردودی بچه‌ها در مناطق محروم و دوزبانه تقریبا 2برابر است یعنی تکرار پایه در کلاس اولی که ارزشیابی توصیفی است، به این دلیل که بچه‌ها بدون آمادگی وارد شدند، وجود دارد و نشان می‌دهد باید پیش‌دبستانی را خیلی جدی بگیریم. اگر به‌دنبال این هستیم که بچه‌ها با آمادگی بیشتری وارد کلاس اول دبستان شوند، مردودی نداشته باشیم و این مردودی به حداقل برسد، باید به این موضوع توجه کنیم؛ وقتی بچه‌ای سال اول را مردود می‌شود احتمال اینکه در سال‌های بعد این مردودی ادامه داشته باشد، زیاد است و نهایتا ترک ‌تحصیل و شاخص‌هایی که نسبت به آن نگران هستیم، روی می‌دهد؛ پس باید این گلوگاه مورد توجه قرار گیرد.»
این مسئول درباره جمعیت کودکان زیر 7سال هم بیان می‌کند:‌ «در حال حاضر 7میلیون و 800هزار کودک مخاطبان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستند؛ اگر این جمعیت را به 2دسته شامل دوره اول کودکی و دوره دوم کودکی تقسیم کنیم، دوره اول یعنی بدو تولد تا 3سال، حدود 4میلیون کودک و دوره دوم که 4ساله، 5ساله و 6ساله‌اند، 3میلیون و 800هزار نفر هستند. آماری که در حال حاضر داریم این است که حدود 800هزار نفر در دوره دوم به کودکستان می‌روند، یعنی چیزی کمتر از 20درصد. اگر فقط یک دوره یک‌ساله یعنی بچه‌های 6ساله را در نظر بگیریم، چیزی حدود 50 تا 60درصد خواهد بود چون هنوز برخی مراکز در حال ثبت‌نام هستند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید