• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186182
+
-

فینال فصل

دیدار امروز سپاهان و پرسپولیس فقط یک بازی حذفی نیست و ممکن است فصل را برای پرسپولیسی‌ها تمام کند

 مهم‌ترین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران و شاید حساس‌ترین بازی کل این رقابت‌ها عصر امروز میان 2تیم سپاهان و پرسپولیس برگزار می‌شود. تیم‌های اول و دوم جدول رده‌بندی لیگ که در آن مسابقات، رقابت سختی برای قهرمانی دارند، در جام‌حذفی هم خودشان را از مدعیان اصلی می‌دانند و حالا باید در همین مراحل ابتدایی و طی یک فینال زودهنگام مقابل یکدیگر بایستند. سپاهان تا همین 4هفته قبل در لیگ برتر 5امتیاز از سرخپوشان عقب بود اما از افت نتایج پرسپولیس طی این 4هفته به‌خوبی سود برد و حالا با 3امتیاز برتری نسبت به این تیم در صدر جدول جا خوش کرده است. اگر پرسپولیس امروز بتواند رقیب را از جام‌حذفی بیرون کند، برای باز‌پس‌گرفتن صدرنشینی‌اش در لیگ هم امید و انرژی بیشتری خواهد داشت. اما اگر زردپوشان اصفهان با استفاده از امتیاز میزبانی و فرم خوب این روزهای خودشان بر حریف غلبه کنند، آن‌وقت بحران برای پرسپولیس سنگین‌تر و رسیدن به سپاهان در جدول لیگ هم غیرممکن‌تر از همیشه خواهد شد. در واقع بازی امروز برای پرسپولیسی‌ها فینال کل فصل خواهد بود؛ فینالی که یا امید و روحیه را به اردوی سرخپوشان برمی‌گرداند‌ یا کل فصل را برای آنها به پایان خواهد رساند. آخرین مصاف پرسپولیس و سپاهان در جام‌حذفی، هشتم خردادماه‌1398 و در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات برگزار شد؛ زمانی که امیر قلعه‌نویی سرمربی سپاهان بود و برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس می‌نشست. 2هفته قبل از آن مسابقه، رقابت نزدیک 2تیم در لیگ برتر با 3امتیاز اختلاف به سود پرسپولیس تمام‌شده بود و برانکو بازی حذفی را هم برد تا هم در جام گرفتن دبل کند و هم سپاهان و قلعه‌نویی را در انتقام‌گیری ناکام بگذارد.

   ستاره‌های زرد؛ قرمزهای سابق
جدال سپاهان و پرسپولیس، محل رویارویی تعدادی از برترین بازیکنان این فصل ایران است. در خط دروازه، علیرضا بیرانوند بالاترین امتیازات این فصل را گرفته و با وجود افت چند هفته اخیرش همچنان صدرنشین جدول گلرها در سایت متریکا‌ست. در آن سوی میدان پیام نیازمند وضعیتی کاملا برعکس بیرانوند دارد. او فصل را خیلی خوب شروع نکرد اما الان در اوج آمادگی است و بی‌تردید بهترین دروازه‌بان لیگ در نیم‌فصل دوم بوده است. در دفاع راست، رامین رضاییان یکی از مؤثرترین ستاره‌های سپاهان در این فصل بوده است. او بهترین مدافع راست لیگ جاری است و با 5گل و 4پاس گل، روی 9گل تیمش در فصل جاری تأثیر داشته است. رضاییان و دانیال اسماعیلی‌فر در ابتدای همین فصل بین پرسپولیس و سپاهان معاوضه شدند و دانیال که هرگز درخشش رامین را در این فصل نداشته، خیلی دوست دارد در این بازی همه‌‌چیز را جبران کند. امید نورافکن و شهریار مغانلو دیگر ستاره‌های سپاهان هستند اما از نقش مؤثر فرشاد احمدزاده و مسعود ریگی در خط میانی این تیم نیز نمی‌توان به‌سادگی گذشت. امتیازات متریکا نشان می‌دهد مسعود ریگی یکی از برترین هافبک‌های دفاعی لیگ در فصل جاری است و امروز جنگ او با سرلک باتجربه و اسدبیگی جوان دیدنی خواهد بود. پرسپولیس امسال در دفاع چپ مشکلات زیادی داشته است؛ علی نعمتی بعد از چند اشتباه یحیی را ناامید کرد و فرشاد فرجی هم در آخرین بازی تیمش پایه‌گذار گل هوادار شد. یحیی در این پست به‌اجبار از وحید امیری استفاده می‌کند و امیری به‌جای نفوذ و گل‌سازی مجبور است مراقب حملات و سانترهای رامین رضاییان باشد. تیم یحیی در خط حمله هم با مصدومیت چندباره و غیبت شیخ دیاباته روبه‌رو‌ست؛ هر چند تیم او نشان داده بدون این مهاجم بهتر بازی می‌کند و حملات خطرناک‌تری را تدارک می‌بیند. پرسپولیس سعید صادقی را هم به‌خاطر مصدومیت در اختیار ندارد.

   سابقه داور؛ 3بازی و 3اشتباه
فدراسیون فوتبال برای قضاوت بازی امروز سپاهان و پرسپولیس، بیژن حیدری را برگزیده که قطعا کار بسیار سختی در این میدان خواهد داشت. بیژن حیدری در فصل جاری 2بار برای سپاهان و یک‌بار برای پرسپولیس سوت زده است. او در نخستین هفته از لیگ برتر، بازی استقلال و سپاهان را در ورزشگاه آزادی قضاوت کرد که سپاهان با 2گل پیروز شد و به گواه کارشناسان داوری، یک پنالتی استقلال در این بازی نادیده گرفته شد. حیدری یک‌بار هم به اشتباه خطای استقلالی‌ها روی دروازه‌بان سپاهان را اعلام کرد و یک موقعیت را از آبی‌پوشان گرفت. در هفته پنجم، داوری بازی پرسپولیس و هوادار بر عهده بیژن حیدری بود که پرسپولیس 3بر یک برنده شد و تک‌گل هوادار روی یک پنالتی اشتباه زده شد. در هفته هفدهم نیز سپاهان با قضاوت همین داور یک بر صفر نساجی را برد و از قضا این بار حیدری اشتباه فاحشی نداشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید