• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186169
+
-

شکستنی!

آمار حیرت‌انگیز مصدومیت‌های شیخ دیاباته؛ او بازی سرنوشت‌ساز با سپاهان را هم از دست داد

شکستنی!

بهروز رسایلی

در آستانه تقابل حساس و حیثیتی سپاهان و پرسپولیس در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی، یک اتفاق بد دیگر برای سرخپوشان و یحیی گل‌محمدی رخ داد؛ به این ترتیب که پس از مصدومیت و غیبت قطعی سعید صادقی در این میدان مهم، خبر رسید شیخ دیاباته هم دچار آسیب‌دیدگی همسترینگ شده و قادر نیست برای قرمزها به میدان برود. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که شیخ پس از مدت‌ها مصدومیت، به‌تازگی بهبود یافته و در دیدار با نفت آبادان هم 2گل سرنوشت‌ساز برای تیمش به ثمر رسانده بود. حالا اما در روزی که گل‌محمدی بیش از هر زمان دیگری به حضور مؤثر این مهاجم نیاز دارد، بار دیگر شاهد آسیب‌دیدگی شیخ هستیم؛ مصدومیتی که حتی ممکن است بیش از یک بازی را از دیاباته بگیرد و منجر به خانه‌نشینی او در مسابقات بعدی قرمزها شود.

   کابوسی که انتظارش می‌رفت
تقریبا کمتر هوادار فوتبالی در ایران وجود دارد که راجع‌به کیفیت شیخ‌دیاباته تردید داشته باشد. روشن است که او مهاجمی توانمند به‌شمار می‌رود؛ یک فوروارد غول‌پیکر و تمام‌کننده که در لیگ نوزدهم با 15گل عنوان آقای گلی را به‌دست آورد. با وجود این پاشنه آشیل شیخ در سال‌های گذشته، مصدومیت‌های پرشمار و بی‌پایان این بازیکن بوده است؛ آنچه باعث شد فصل دوم حضور دیاباته در استقلال هرگز به اندازه فصل اول شیرین نباشد و نهایتا مهاجم مالیایی از جمع آبی‌پوشان جدا شود. به همین دلیل هم ابتدای فصل و زمانی که بحث حضور احتمالی دیاباته در پرسپولیس مطرح بود، خیلی‌ها به کادرفنی این تیم هشدار دادند که مراقب مصدومیت‌های شیخ باشید. حالا اما همان کابوس به تمام معنا محقق شده و در مهم‌ترین بزنگاه‌ها دست پرسپولیس را در پوست گردو گذاشته است. به‌عنوان مثال سرخپوشان پس از جدایی یورگن لوکادیا به‌شدت به حضور دیاباته در دربی تهران نیاز داشتند اما شیخ همان بازی را هم از دست داد. حالا هم دیدار حساس با سپاهان که می‌تواند ارزش یک جام را داشته باشد، به سرنوشتی مشابه دچار شده است.

   آمار خوفناک
حقیقت آن است که در 3فصل اخیر خبرنگاران بیش از آنکه مشغول شمردن گل‌ها و پاس گل‌های شیخ دیاباته بوده باشند، وقت خود را به محاسبه مصدومیت‌ها و تعداد بازی‌هایی اختصاص داده‌اند که این مهاجم از دست داده است! شیخ در لیگ بیستم و در فصل دوم حضورش در استقلال، 17بازی از 30بازی لیگ برتر را به‌دلیل مصدومیت به‌طور کامل از دست داد. او در 4بازی از 5بازی جام حذفی هم غایب بود تا عملا تبدیل به یک مهره مازاد و غیرقابل استفاده در اردوگاه آبی‌ها شود. بعدتر دیاباته در الغرافه قطر هم 12بازی از 36مسابقه این تیم در همه تورنمنت‌ها را از دست داد که آمار منفی چشمگیری بود. حالا هم در پرسپولیس، همان اتفاق به‌طور تمام و کمال در حال تکرار است. تقریبا 5ماه از حضور شیخ در جمع قرمزها می‌گذرد، اما این بازیکن بیش از 2ماه از حضور در تمرینات گروهی معذور بوده و پیاپی مسابقات تیمش را از دست داده است. شیخ البته در معدود فرصت‌هایش برای بازی، 3گل به ثمر رسانده که منجر به ثبت 2پیروزی شده، اما حالا بار دیگر با آسیب‌دیدگی مواجه شده که طول دوران غیبتش در جمع قرمزها را بیش از پیش خواهد کرد.

3سال بعد
پرسپولیس، یک روز قبل از سالگرد عجیب‌ترین بازی تاریخش با سپاهان به مصاف این تیم می‌رود

سپاهان و پرسپولیس روز چهارشنبه (امروز) در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران در ورزشگاه نقش جهان یک بازی مهم و کلاسیک با یکدیگر خواهند داشت؛ مسابقه‌ای که انتظار می‌رود مثل سایر تقابل‌های این دو تیم، جذاب و پرحادثه باشد. نکته جالب در این میان اما تقارن تاریخی این اتفاق با یکی از عجیب‌ترین مصاف‌های 2تیم است. جدال پیش‌روی سرخ‌ها و طلایی‌پوشان، تنها یک روز پیش از سومین سالگرد بازی برگشت آنها در لیگ نوزدهم برگزار خواهد شد. چهارم اسفند 98، پرسپولیس زخم‌خورده از شکست آسیایی برابر الدحیل قطر به اصفهان رفت تا در یک بازی بسیار مهم لیگی برابر سپاهان به میدان برود. آن مسابقه تأثیر زیادی روی تعیین قهرمان لیگ داشت اما هیچ‌کس حتی نمی‌توانست تصورش را بکند که سپاهان از حضور در زمین سر باز بزند. تعلل حیرت‌انگیز و باورنکردنی زردپوشان در بالا آمدن، باعث شد پرسپولیس بی‌دردسر صاحب هر 3امتیاز مسابقه شود و یک گام بلند به سمت پوکر قهرمانی بردارد. این یکی از عجیب‌ترین اشتباهات دوران سرمربیگری امیر قلعه‌نویی بود. آن زمان تازه به‌دلیل شیوع کرونا مسابقات بدون تماشاگر برگزار می‌شد و گویا همین مسئله هم باعث شد سپاهان دل و دماغ لازم برای حضور در میدان را نداشته باشد. حالا 3سال بعد از آن اتفاق، دیگر بعید است که سپاهان در تونل ورزشگاه نقش جهان باقی بماند!


 

این خبر را به اشتراک بگذارید