• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186164
+
-

شب آخر دور رفت

دور رفت مرحله یک‌هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا به شب آخرش رسید؛ لایپزیش- منچسترسیتی و اینترمیلان- پورتو؛ طارمی امشب باید باز هم خودش را به روزنامه‌های پرتغالی ثابت کند

شب آخر دور رفت

   لایپزیش- منچسترسیتی
معمولا گواردیولا در قرعه‌کشی‌ها خوش‌شانس است؛ غیراز قرعه‌های این فصل جام اتحادیه و جام حذفی انگلیس. او در لیگ قهرمانان هم طبق معمول به قرعه ساده‌ای خورده اما لایپزیش همان تیمی است که فصل پیش بازی برگشت مرحله گروهی را از سیتی برد و این فصل رئال را در همان مرحله شکست داد.
    2دیدار سیتی و حریف آلمانی در مرحله گروهی فصل پیش 12گل در بر داشت؛ 6بر 3برای سیتی در بازی رفت و 2بر یک برای لایپزیش در بازی برگشت.
    لایپزیش با اینکه باشگاه تازه‌کاری است، 3بار در همین مرحله مقابل انگلیسی‌ها قرار گرفته. در 2بار قبلی رفت و برگشت تاتنهام را بردند و رفت و برگشت به لیورپول باختند.
    سیتی مقابل آلمانی‌ها خوب نتیجه می‌گیرد. تنها یک‌بار از آنها شکست خورده و 14بازی را برده، 2تساوی داشته و میانگین 2.6گل زده را مقابل ‌آنها ثبت کرده. تنها شکست‌شان همان بازی فصل پیش به همین تیم بود آن هم درحالی‌که صعودشان قطعی شده بود.
    نماینده بوندس‌لیگا هر 3بازی اول خود را در مراحل حذفی لیگ قهرمانان برد و هر 3بازی بعدی را باخت و در هیچ‌یک از 3مسابقه آخر (مقابل پاری‌سن‌ژرمن و لیورپول) گلی به ثمر نرساند.
    در میان سرمربیانی که بیش از 50بار در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته‌اند، پپ گواردیولا بالاترین نرخ پیروزی را دارد؛ 97پیروزی در 154مسابقه (63درصد برد).
    انکونکو، مهاجم و پدیده فرانسوی لایپزیش که در آستانه جام‌جهانی مصدوم شد، به‌تازگی از مصدومیت برگشته. او فصل آینده در چلسی بازی خواهد کرد و بیشتر با سیتی روبه‌رو خواهد شد.
    سردار ژوزوبیوک به‌عنوان داور دیدار این بازی انتخاب شده که یک داور تکراری برای این دیدار است. او فصل پیش همان بازی 6بر 3بین 2تیم را سوت زده بود.

   اینترمیلان- پورتو
اینتزاگی 2فصل پیاپی اینتر را به دور حذفی لیگ قهرمانان می‌برد؛ اتفاقی که مدتی حتی با کونته هم شدنی نبود. فصل پیش لیورپول فینالیست را در بازی برگشت در انگلیس بردند اما موفق به صعود به یک‌چهارم نشدند. حالا مقابل پورتو می‌توانند پس از مدت‌ها این طلسم را بشکنند، مقابل کونسیسائو که زمانی در همین اینتر بازی می‌کرد.
    پورتو اما با این برد به 5امتیازی بنفیکای صدرنشین رسید. این دهمین برد پیاپی و بیست‌ودومین بازی بدون شکست متوالی پورتو بود. از آخرین شکست تیم کونسیسائو، حدود 4ماه می‌گذرد.
    طارمی در جدول گلزنان هم از پدرو گونچالوس 13گله و پائو ماریو و ناواروی 12گله عقب مانده اما با 2گل دیگر به آنها می‌رسد. در جدول گلسازان هم تنها یک گل با گریمالدو، پدرو پورو (که به تاتنهام رفته) و ریکاردو هورتا فاصله دارد و 5پاس‌گل داده.
    او در 5بازی این فصل لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته و یکی را به‌دلیل محرومیت از دست داده. در این 5بازی میانگین یک گل زده در هر بازی را ثبت کرده و 2پاس‌گل هم داده. در 82درصد دقایق ممکن بازی کرده و روی 58درصد گل‌های تیمش در اروپا تأثیر مستقیم گذاشته.
    در مجموع 34بازی این فصل در همه رقابت‌ها 20گل و 11پاس‌گل ثبت کرده؛ هر 130دقیقه یک تأثیرگذاری روی گل. اینها باز هم برای پرتغالی‌ها کم است!
    طارمی تاکنون با به ثمر رساندن 5گل و ساختن 2پاس گل در صدر بهترین بازیکنان آسیایی در لیگ قهرمانان این فصل قرار دارد. دایچی کامادا، ستاره تیم ملی ژاپن و عضو باشگاه فرانکفورت با 3گل بعد از طارمی قرار دارد. سون هیونگ مین تنها 2گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است.
    جوزپه برگومی، اسطوره سابق اینتر از مربیان و بازیکنان خواسته طارمی را مهار کنند؛«درصورت مهار مهدی طارمی پیروزی بر پورتو سخت نخواهد بود. پورتو تیمی است که می‌تواند ۲-۴-۴ یا ۳-۳-۴ بازی کند اما به‌شدت به طارمی متکی است؛ بازیکنی که بیشترین موقعیت‌های گل را در کل لیگ قهرمانان اروپا ایجاد می‌کند. طارمی باید متوقف شود.» اینتزاگی از آچربی برای مهار مستقیم مهاجم ایرانی استفاده خواهد کرد.
    این بازی را یووانوویچ از صربستان سوت خواهد زد.
    نقطه مشترک 2تیم درگذشت کریستین آتسو در زلزله ترکیه بود؛ بازیکنی که سابقه بازی برای هر دو تیم را دارد. لوکاکو گلش مقابل اودینزه را به آتسو تقدیم کرد.
    بروزوویچ از چشم اینتزاگی و هواداران افتاده و کمتر از گذشته بازی می‌کند. شاید او به‌زودی باشگاه را ترک کند و فرانک کسیه که در بارسلونا اوضاع خوبی ندارد به سری‌آ برگردد و برای این دشمن باشگاه سابقش بازی کند.
    هفته گذشته وسط بازی بین لوکاکو با بارلا دعوا شد. بارلا سر دیگر بازیکنان غر می‌زد و این به لوکاکو برخورد. فعلا آرامش برقرار است و 2بازیکن قرار نیست جریمه شوند.
    لاپورتا سال 2023دوران خوبی دارد؛ 8گل در 870دقیقه.
    هر 4دیدار قبلی بین 2تیم در لیگ قهرمانان سال 2005برگزار شده؛ 2تای اول مربوط به مرحله یک‌هشتم فصل 05-2004که اینتر یک برد و یک تساوی به دست آورد و 2تای بعدی در همان سال 2005اما در مرحله گروهی فصل 06-2005که هر کدام‌یک برد مقابل یکدیگر به‌دست آوردند.
    از فصل 10-2009که با 7برد خانگی قهرمان اروپا شدند، سابقه نداشته حداقل 3بازی خانگی پیاپی را ببرند. 2بازی گذشته مقابل بارسلونا و پلژن را برده‌اند.
    پورتو 4بازی آخرش را در این رقابت‌ها برده است و اگر امشب هم پیروز شود، با بهترین رکوردش یعنی 5برد پیاپی سال 2018برابر می‌شود.

مهدی طارمی مدتی است کمی افت داشته. او از بس همیشه گل زده و پاس‌گل داده، وقتی دقایقی افت می‌کند، تعجب همگان را برمی‌انگیزد. روزنامه رکورد پرتغال برای او تیتر «طارمی در دوران افول» را انتخاب کرده. روزنامه آبولا هم به عادت همیشگی تمارض این بازیکن به قصد گرفتن پنالتی اشاره و آن را به «غرق شدن» تعبیر کرده. مهاجم ایرانی پورتو در بازی با تیم سابقش -ریوآوه- 74دقیقه بازی کرد اما گلی نزد. این سومین بازی پیاپی بدون گل این ستاره بود. طارمی با کسب نمره 5، به‌عنوان ضعیف‌ترین بازیکن پورتو در برابر ریوآوه انتخاب شد.

این دهمین باری است که اینتر میزبان یک تیم پرتغالی است. آنها در 9بار میزبانی قبلی شکستی نداشتند و تنها یک مساوی به حریفان پرتغالی دادند. تنها تیمی که در جوزپه مه‌آتزا شکست نخورد، بواویشتا در جام یوفا(1991)بود.

پورتو مقابل ایتالیایی‌ها عملکرد خوبی دارد. در 7رویارویی قبلی تنها یک‌بار مقابل آنها شکست خورده که یوونتوس فصل 21-2020با رونالدو بوده و در بقیه موارد 4برد و 2تساوی به‌دست آورده.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :