• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186138
+
-

نمایش صحنه های ممیزی شده سریال ها از سوی ساترا

اتفاق روز
نمایش صحنه های ممیزی شده سریال ها از سوی ساترا

نشست خبری نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» با حضور سعید مقیسه، رئیس ساترا برگزار شد. این گزیده‌ای از صحبت‌های رئیس ساترا در نشست خبری‌ای است که دیروز برگزار شد.
  برای نخستین‌بار قرار است نمایشگاهی با نام رصتا با عنوان رسانه‌های صوت و تصویر ایران برگزار شود که این رویداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اسفند سال‌جاری برگزار خواهد شد.
  شرکت‌کنندگان در نمایشگاه شامل بخش‌های مختلف ساترا و سکوهای دارای مجوز ساترا می‌شوند که تاکنون ۳۳۷رسانه مجوز فعالیت گرفته‌اند. همچنین بخش‌های مختلفی از سازمان صداوسیما، واحدهای تولیدی شبکه‌ها و واحدهای مستقل تولیدی، بخش معاونت فضای مجازی صداوسیما و بخش‌هایی از معاونت توسعه و فناوری سازمان هم در این نمایشگاه حضور دارند.
‌  بخش دیگری هم برای تنظیم‌گری محتوایی داریم و ممیزی‌هایی که اعمال شده، آنچه با مجوز ساترا پخش‌شده و نظارت‌هایی که انجام شده در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرد. همه فرایندهای نظارتی و عرضه مجوز در این نمایشگاه برای مردم و مخاطبان تشریح می‌شود.
‌  بخش‌هایی از سریال‌هایی که با نظر ساترا ممیزی شده است، در بخشی از نمایشگاه به‌صورت محدود نمایش داده می‌شود. برخی مسئولان لازم است ببینند چه بخش‌هایی از یک‌ سریال ممیزی شده است. به‌دلیل حذف کارگزاری‌های ممیزی و انجام تمام این ممیزی‌ها توسط افراد ثابت کار سلیقه‌ای به حداقل رسیده است؛ هرچند خط‌کشی در این آثار آنچنان نیست که بتوان به‌راحتی آن را تعیین کرد. با این حال، اینکه افراد ممیزی‌کننده به قوانین و مقررات آشنا باشند و از فرامتن‌ها درک صحیح داشته باشند ‌یا مواردی از این قبیل باعث‌شده که اختلاف سلیقه به حداقل برسد ولی منظور من اختلاف سلیقه نیست بلکه تخلفات آشکار است.
‌  ما به‌خاطر ترک فعل مورد سؤال قرار می‌گیریم و اینکه چرا وظایف به‌صورت کامل انجام نشده است. ساترا و بسیاری از نهادها ضابط قضایی نیستند. وظیفه ما کشف تخلف، اعلام و پیگیری آن است تا از فعالیت‌کسانی که حق دیگر همکاران را ضایع می‌کنند، جلوگیری کنیم. همه محتواهایی که در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شوند، ممیزی پیشینی ندارند. مثل صداوسیما که همه محتوایش ممیزی پیشینی دارد. رسانه‌ها و فضای مجازی به‌دلیل حجم محتوا ممیزی پیشینی ندارند بلکه ابتدا بارگذاری می‌شوند، به واسطه رصدهایی که ما داریم، در اولویت بازبینی قرار می‌گیرند و حضور شبکه‌های مردمی به این فضا کمک می‌کند. در این روند ممکن است برخی رسانه‌ها فرایند قانونی را طی نکنند. راهکار قانونی این است که ابتدا به مراجع ذیربط اعلام کنیم. بخشی از این تخلفات مربوط به رعایت‌نشدن فرایندها، یا حقوق مخاطب یا رعایت نکردن موارد دیگر است. احکام صادره فرایندی دارد؛ در مرحله اول تصمیمی گرفته می‌شود و فرصت اعتراض وجود دارد تا همه مراحل دادستانی طی شود که اکنون این مراحل طی نشده است. درنهایت باید به‌صورت خلاصه گفت که یک نهاد تنظیم‌گر وظیفه‌اش اعمال قانون نیست.
   (در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات سریال «سقوط» و اینکه مشکلات آن محتوایی بوده است یا خیر) تخلف ابعاد مختلف محتوایی و فرایندی دارد. در این حوزه درباره ابعاد مختلف آن نکاتی داریم و دوم اینکه آنچه باعث بازبینی و ارزیابی می‌شود، لزوما متن و زیرمتن نیست؛ فرامتن هم وجود دارد و خلاصه‌اش این است که زیرمتن به تولیدکنندگان محتوا مربوط است و فرامتن به مخاطب و شرایط انتشار و مباحث جانبی زمان پخش.‌ ابعاد تنظیم‌گری منحصر در محتوا، عوامل تولید و طی‌کردن فرایندهای مربوطه نیست.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید