• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186099
+
-

سوغات نیم‌میلیارد دلاری بایدن برای اوکراین

رئیس‌جمهور آمریکا در سفر غیرمنتظره ‌ به کی‌یف از دور جدید حمایت‌های واشنگتن از اوکراین به ارزش نیم میلیارد دلار خبر داد

جهان‌نما
سوغات نیم‌میلیارد دلاری بایدن برای اوکراین


جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده و در آستانه نخستین سالگرد آغاز جنگ اوکراین و روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کرد. جو بایدن در این سفر از دور جدید کمک‌های آمریکا به اوکراین به ارزش نیم میلیارد دلار خبر داده است. به‌‌گزارش واشنگتن‎پست، سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین درحالی انجام شده است که روسیه نزدیک به ۲۰درصد خاک اوکراین را در اختیار دارد و انتظار می‌رود بر شدت درگیری‌ها در هفته‌های آینده افزوده شود. هر دوطرف خود را برای عملیات تهاجمی همزمان با آغاز فصل بهار آماده می‌کنند.
پیش از این اعلام شده بود که جو بایدن قرار است در سفر به لهستان، با رئیس‌جمهوری این کشور و همچنین سران پیمان آتلانتیک‌شمالی (ناتو) دیدار کند اما در تصمیمی ناگهانی، مقام‌های کاخ سفید تصمیم گرفته‌اند تا رئیس‌جمهور آمریکا پیش از سفر به لهستان، راهی اوکراین شود. در این میان گرچه برخی منابع از سفر خطرناک جو بایدن به اوکراین جنگ‌زده با استفاده از قطار خبر داده‌اند اما آسوشیتدپرس در خبری گزارش داده که واشنگتن اندکی پیش از سفر جو بایدن برای جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه‌ای که منجر به نزاع میان 2قدرت هسته‌ای شود با روسیه تماس گرفته است.
بنا به گزارش‌، همزمان با سفر جو بایدن به کی‌یف صدای آژیرهای ضدهوایی در این شهر به گوش رسیده است. در همین حال، کاخ‌سفید اعلام کرد که بایدن قصد دارد تا در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام کند که شامل شماری افراد و نهاد این کشور خواهد شد. سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین نخستین دیدار از این کشور از 15سال پیش تاکنون به‌شمار می‌رود. آخرین سفر یک رئیس‎جمهور آمریکایی به اوکراین سفر جورج بوش پسر در سال2008 بوده است.
ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روزهای آغازین سال2023 در سفر به واشنگتن از دولت آمریکا و کنگره خواسته بود تا حمایت‌هایشان را از کی‌یف بیشتر کنند. کنگره آمریکا‌ ماه گذشته بسته 50میلیارد دلاری کمک اضطراری به اوکراین را تصویب کرد که بیشتر آن شامل تسلیحات نظامی است. با تأیید این رقم مجموع حمایت‌های آمریکا از اوکراین از ابتدای جنگ در 12‌ماه گذشته تاکنون به بیش از 100میلیارد دلار می‌رسد.
کمک‌های دولت دمکرات جو بایدن به اوکراین در شرایطی است که طیفی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه با اشاره به فساد گسترده در کی‎یف و همچنین چالش‌های اقتصادی که دولت آمریکا با آن روبه‌رو است آشکارا با ادامه چنین حمایت‌هایی مخالفت کرده‌ یا خواستار سختگیری‌های بیشتر واشنگتن برای مقابله کی‌یف با فساد شده‌اند. یورونیوز دوشنبه با اشاره به حمایت‌های آمریکا از اوکراین به نقل از «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن، اعلام کرده که سران گروه7 نیز جمعه همزمان با نخستین سالگرد آغاز تهاجم روسیه به اوکراین نشستی مجازی با ولودیمیر زلینسکی خواهند داشت.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیرا در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار کمک‌های بیشتر غرب و تسهیل وصول آنها به اوکراین شده بود. در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار است سه‌شنبه (امروز) در جریان یک سخنرانی در مسکو درباره جنگ با اوکراین صحبت کند. تحرکات بین‌المللی پیرامون جنگ اوکراین در شرایطی بالا گرفته که چین نیز اعلام کرده قصد دارد تا در آستانه یک سالگی جنگ، طرح صلح خود را برای پایان دادن به بزرگ‌ترین درگیری نظامی اروپا پس از جنگ جهانی دوم ارائه کند. کشورهای غربی به اعلام طرح پیشنهادی چین برای صلح، واکنشی محتاطانه نشان داده‌اند؛ ازجمله وزیر خارجه آلمان که گفته چین مسئولیت دارد به‌عنوان عضو شورای امنیت از نفوذش برای برقراری صلح استفاده کند اما این صلح باید عادلانه باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید