• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 185995
+
-

تقلای آمریکا برای توقف قطعنامه ضداسرائیلی سازمان ملل

قطعنامه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی درباره شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، امروز در شورای امنیت به رأی گذاشته می‌شود

دریچه
تقلای آمریکا برای توقف قطعنامه ضداسرائیلی سازمان ملل

یک روز قبل از آنکه شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ارائه شده از سوی فلسطینی‌ها درباره شهرک‌سازی‌‌های صهیونیست‌ها در کرانه باختری تشکیل جلسه بدهد و رأی‌گیری کند، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا با محمودعباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس گرفت تا او را قانع کند که قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت علیه تل‌آویو را پس بگیرد. وب‌سایت تحلیلی آکسیوس به نقل از 2 منبع آگاه گزارش داده که وزیر خارجه آمریکا در تلاش است تا با وساطت میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان، مانع از رأی‌گیری قطعنامه علیه تل‌آویو در شورای امنیت سازمان ملل شود. قرار است در این قطعنامه که امروز در شورای امنیت به رأی گذاشته می‌شود، شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تحت عنوان «اشغالگری» محکوم شود.
اگر این قطعنامه در شورای امنیت مطرح شود، احتمالا آمریکا ناچار خواهد بود که آن را وتو کند؛ اقدامی که بارها واشنگتن برای حمایت از تل‌آویو انجام داده است، اما به‌نظر می‌رسد هزینه انجام چنین اقدامی در حال حاضر برای کاخ سفید بسیار بیشتر از گذشته باشد. آمریکا بارها اعلام کرده که با شهرک‌سازی‌ اسرائیل در کرانه باختری مخالف است و بلینکن نیز در سفر اخیر خود به بیت‌المقدس، مخالفتش با شهرک‌سازی‌‌ها را اعلام کرد. با این حال، وتوی قطعنامه‌ای که قرار است همسو با مواضع فعلی کاخ سفید شهرک‌سازی‌ها را محکوم ‌کند، در تناقض با سیاست‌های اعلامی واشنگتن است. آکسیوس در گزارش خود، بهانه مقامات آمریکایی برای وتوی این قطعنامه ضد‌اسرائیلی‌ را نگرانی‌های آنها درباره تشدید رویارویی فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها در آستانه ‌ماه رمضان می‌داند. مقامات فلسطین، سازمان ملل را آخرین راه‌حل دیپلماتیک خود برای توقف اشغالگری صهیونیست‌ها می‌دانند و حتی ممکن است بعد از به بن‌بست رسیدن در شورای امنیت، بار دیگر مسیر محکومیت صهیونیست‌ها را در مجمع عمومی سازمان ملل دنبال کنند.
در شرایطی که کشورهای جهان براساس قطعنامه‌های سازمان ملل، شهرک‌سازی‌‌های اسرائیل در کرانه باختری را غیرقانونی می‌دانند، اما این رژیم تاکنون هیچ اقدامی برای توقف آن انجام نداده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید