• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 185979
+
-

حل مشکلات پایتخت با مولدسازی اموال شهرداری

در شهر
حل مشکلات پایتخت با مولدسازی اموال شهرداری

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

جلسه بررسی نحوه توزیع قبوض عوارض نوسازی و پسماند روز گذشته با حضور شهردار تهران و معاونان هماهنگی و امور مناطق، مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران و شهرداران مناطق ۲۲گانه در خیابان بهشت برگزار شد. در این نشست علیرضا زاکانی با تأکید بر مولدسازی گفت که تدبیر ما برای حل مشکلات، جلب مشارکت مردم و نهادهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر و همچنین مولدسازی اموال شهرداری است.
به گزارش همشهری، طبق سنوات گذشته، شهرداری تهران در اسفندماه اقدام به توزیع عوارض نوسازی و پسماند می‌کند و با ارائه تمهیداتی چون بهره‌مندی از جایزه خوش‌حسابی فرصتی فراهم می‌کند تا شهروندان با پرداخت به‌موقع عوارض از تخفیف استفاده کنند؛ چراکه برخی از شهروندان پرداخت عوارض را به زمان نقل‌وانتقال ملک واگذار می‌کنند و همین امر سبب کاهش درآمدهای پایدار شهرداری تهران می‌شود. در این نشست راهکارهای ترغیب و تشویق شهروندان برای پرداخت عوارض در موعد تعیین شده بررسی شد و سکاندار پایتخت هم گفت: «طی سال‌های گذشته با یک عقب‌افتادگی تاریخی روبه‌رو بوده‌ایم که برای حل آن، هم به‌کار بزرگ و هم به اعتبار سنگین نیاز داریم؛ مثلاً نوسازی حمل‌ونقل شهری تهران ۵۰۷ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار لازم دارد که رقم بزرگی‌ است.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه درآمدهای شهرداری کفاف جبران عقب‌ماندگی‌ها را نمی‌دهد، تأکید کرد: «به همین دلیل قدرت عمل ما نسبت به قبل کاهش‌یافته و در مقایسه با ابتدای دهه 90، یک‌پنجم شده است. در چنین شرایطی ما به‌دنبال جلب مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران و مولدسازی اموال شهرداری هستیم. پس باید شهرداران مناطق با تشکیل اتاق‌های فکر متعدد و مختلف در پی ایده‌های خلاق در راستای استفاده از ظرفیت‌های بزرگ مناطق باشند؛ چراکه اگر کار علمی و فوق‌العاده‌ای نکنیم، نمی‌توانیم انتظار ایجاد تحولی همه‌جانبه در شهر تهران داشته باشیم.»

وصول 2هزار میلیارد تومان عوارض
علیرضا جاوید، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری هم در این نشست رقم عوارض نوسازی و پسماند را 8هزار و 500میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «باتوجه ‌به بخشودگی کم‌نظیری که پیش‌بینی‌شده، امیدواریم امسال ضریب تحقق درآمدی بیشتری داشته باشیم و حداقل 2هزار میلیارد تومان از این عوارض وصول شود.»
علی خشنود، مدیرکل اداره تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران هم گزارشی از وصول عوارض سال گذشته ارائه داد و عنوان کرد: «سال گذشته بالغ بر هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان رقم وصولی شهرداری از قبض‌های عوارض بوده، اما در سال‌جاری تا ۲۰دی‌ماه و قبل از توزیع قبوض حدود هزار و ۲۰میلیارد تومان عوارض دریافت کرده‌ایم. مطابق قانون درآمدهای پایدار، امسال بخشودگی خوبی در بخش عوارض نوسازی درنظر گرفته شده است که مطابق آن تمامی تخلفات شهروندان از سال ۱۳۴۸ تاکنون قابلیت بخشش دارد و همین مسئله می‌تواند مشوق خوبی برای پرداخت عوارض باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید