• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 185954
+
-

فناوری هسته‌ای برای مقابله با بحران غذایی

فناوری
فناوری هسته‌ای برای مقابله با بحران غذایی

نیاز دائمی و مستمر انسان به غذا، آن را به یک موضوع استراتژیک برای همه دولت‌ها و ملت‌ها تبدیل کرده است. همچنین تقریبا کل منابع اولیه و تولیدکننده غذا از طریق کشاورزی، پرورش دام، طیور و شیلات که عناوینی چون کالای حساس، کالای خاص و کالای استراتژیک برای آنها انتخاب شده، حاصل می‌شود.
اهمیت غذا به حدی است که دانشمندان را به تلاش برای تولید محصولات آزمایشگاهی مانند گوشت آزمایشگاهی ترغیب کرده و نتایجی هم حاصل شده است. با این حال پس از تولید، مسئله سلامت و فسادناپذیری و همچنین حفظ و ماندگاری غذا به‌صورت درازمدت، از دیرباز مطرح بوده است.
 انسان انواع روش‌ها را در طول تاریخ برای دستیابی به این اهداف آزموده و اکنون فناوری هسته‌ای را به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌ها برگزیده است.جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی از دغدغه‌های همیشگی ما انسان‌ها بوده است. به‌ویژه در بحران‌ها نیاز به غذا بیش از همیشه احساس می‌شود. کشور ما هم یکی از کشورهایی است که بروز بلایای طبیعی مانند زلزله در آن کم نبوده است.اکنون با استفاده از 2روش پاستوریزه کردن و استریلیزه کردن می‌توان مانع فاسد شدن مواد غذایی شد. پاستوریزه کردن که در آن از تشعشعات ضعیف استفاده می‌شود، در کوتاه‌مدت مفید است، اما با استریلیزه کردن که از اشعه قوی گاما استفاده می‌شود، غذاها برای مدتی طولانی سالم می‌مانند. این در حالی است که تشعشع گاما نه‌تنها مزه و بوی غذا را از بین نمی‌برد، بلکه شکل آن را حفظ می‌کند.از تکنیک‌های هسته‌ای همچنین نه‌تنها می‌توان برای حفظ غذا استفاده کرد، بلکه تولید آن را هم می‌توان افزایش داد. تکنیک‌های هسته‌ای می‌توانند مانع جوانه زدن دانه‌ها در انبار شوند و حشرات را کنترل و نابود کنند. تکنیک‌های هسته‌ای هم باعث به تأخیر انداختن زمان رسیدن محصولات و هم باعث افزایش سرعت رسیدن آنها می‌شوند. این تکنیک‌ها رشد قارچ‌ها در مواد غذایی را به تأخیر می‌اندازند و می‌توانند به طولانی‌تر شدن ماندگاری گوشت کمک کنند.شاید حالا بیشتر بتوان به نقش فناوری هسته‌ای در بقای نوع بشر پی برد، با این شرط که از آسیب‌های آن جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید