• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185744
+
-

احتمال کولاک برف در ۱۷ استان

سازمان هواشناسی  نسبت به ‌احتمال کولاک برف در ۱۷استان، تشدید بارش در 3 استان و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس به ۳متر هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس و جنوب اصفهان اعلام کرد: امروز (پنجشنبه) مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعد و برق در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف رخ می‌دهد و احتمال وقوع بهمن و کولاک برف در این استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.
 در این شرایط جوی، انسداد راه‌های روستایی و اختلال حمل‌ونقل بین شهری و درون‌شهری، رخداد بهمن، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در انتقال حامل‌های انرژی و احتمال شکستن شاخه‌های درختان بر اثر سنگینی بار برف دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نیز اعلام کرد: امروز (پنجشنبه) بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعد و برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف، در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، یزد، شرق اصفهان، شرق سمنان، ارتفاعات گیلان، مازندران، تهران و البرز و فردا (جمعه) در مناطق مرکزی فارس، شمال کرمان، خراسان جنوبی، شمال و جنوب خراسان رضوی و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری نسبت به وزش باد شدید و توفانی شدن خلیج‌فارس هم هشدار داد. این سازمان اعلام کرد: از امروز تا دوشنبه هفته آینده ارتفاع موج در فراساحل خلیج‌فارس به 2 تا 3 متر می‌رسد. براساس این هشدار، امروز وزش باد با حداکثر سرعت ۶۵کیلومتر بر ساعت و فردا (جمعه) با حداکثر سرعت ۷۶کیلومتر بر ساعت نواحی شمالی، مرکزی و شرقی استان‌های بوشهر و هرمزگان در خلیج‌فارس را فرا می‌گیرد. این شرایط سبب افزایش ارتفاع موج در سواحل به ۱.۵ تا ۲ متر و در فراسواحل به ۲.۵ تا ۳.۵ متر می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده نیز سرعت باد در این مناطق به ۶۱ تا ۶۵ کیلومتر بر ساعت برسد که پیامد آن افزایش ارتفاع امواج در سواحل تا ۲متر و در فراساحل به ۲ تا ۳ متر است.
اثر مخاطره‌آمیز این شرایط شامل غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، خسارت به شناورهای سبک، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید