• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185618
+
-

انصراف ارومیه و گنبد از پلی‌اوت؟

فدراسیون والیبال از 4تیم آخر لیگ برتر خواسته در مرحله پلی‌اوت شرکت کنند. مسئولان تیم‌های شهرداری گنبد و ارومیه می‌گویند این تصمیم غیرقانونی و فقط به نفع سایپا و مس است. از طرفی گفته می‌شود فدراسیون برای حفظ این دو تیم، فصل آینده لیگ را 16تیمی می‌کند

انصراف ارومیه و گنبد از پلی‌اوت؟

باشگاه‌های شهرداری گنبد و شهرداری ارومیه تصمیمشان را گرفته‌اند؛ آنها در مرحله پلی‌اوت لیگ برتر والیبال شرکت نمی‌کنند. با این حال، برای عملی‌‌کردن این تصمیم منتظر خروجی جلسه اعضای شورای شهر خودشان هستند.
تا پایان هفته آخر مرحله مقدماتی لیگ، به‌نظر می‌رسید همه‌‌چیز طبق روال سال‌های قبل و البته منطبق با آیین‌نامه مسابقات پیش می‌رود؛ اینکه 8تیم اول به مرحله پلی‌آف صعود می‌کنند و 2تیم آخر جدول هم به دسته پایین‌تر می‌روند. اما یکباره خبر جدید منتشر شد؛ 4تیم انتهای جدول پلی‌اوت دارند. با این تصمیم تیم‌های شهرداری گنبد، شهرداری ارومیه، مس رفسنجان و سایپا که به‌ترتیب 4تیم آخر رده‌بندی بودند، باید برای ماندن در لیگ برتر یک دوره مسابقه دیگر برگزار کنند. این تصمیم با استقبال مس و سایپا روبه‌رو شد اما برای گنبدی‌ها و ارومی‌ها که تا هفته پایانی برای صعود به پلی‌آف تلاش می‌کردند و در جدول هم شرایط بهتری دارند، این تصمیم عادلانه به‌نظر نمی‌رسد. گفته می‌شود مدیران این دو باشگاه به فدراسیون اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند در این مسابقات شرکت کنند. با این حال، چون این باشگاه‌ها وابسته به شهرداری هستند باید منتظر تصمیم‌‌گیری اعضای شورای شهرشان باشند.
جمال‌الدین واحدی، مدیرعامل باشگاه والیبال شهرداری گنبد، پلی‌اوت را قانون «ابداعی» فدراسیون می‌داند و به همشهری می‌گوید: «فدراسیون قانون ابداع می‌کند.» او برگزاری این مرحله را غیرقانونی و خلاف آیین‌نامه مسابقات می‌داند: «در بند یک ماده8 آیین‌نامه سازمان لیگ گفته شده که تعداد و نحوه سقوط تیم‌‌های حاضر در لیگ یک و لیگ برتر، قبل از شروع هر فصل در دستورالعملی به باشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.» اما چنین دستورالعملی در اول فصل و در نیمه‌های فصل به هیچ‌یک از باشگاه‌ها ابلاغ نشده است. مدیران باشگاه‌ها مدعی‌اند که حتی این موضوع در جلسات صورتجلسه نشده و به امضای هیچ‌یک از نمایندگان و مدیران باشگاه‌ها نرسیده است. بعضی‌ها می‌گویند از 6-5هفته مانده به پایان مرحله مقدماتی موضوع برگزاری پلی‌اوت مطرح شده است و بعضی‌ها هم می‌گویند از دو سه هفته آخر از این موضوع باخبر شده‌اند.
ارومیه و گنبد علاوه بر غیرقانونی بودن این اقدام فدراسیون، برگزاری این مسابقات را از نظر فنی هم منطقی نمی‌دانند، چرا‌که احتمال شکست‌ این دو تیم و سقوطشان بیشتر از تیم‌هایی است که در رده‌های پایین‌تر قرار دارند. شهرداری ارومیه در 6هفته پایانی 5بازی خارج از خانه داشته و به‌گفته سرمربی این تیم جهانگیر سیدعباسی، برای صعود به پلی‌آف بیشترین فشار را متحمل شده است. شهرداری گنبد هم همین شرایط را تجربه کرده است. واحدی می‌گوید: «با احترامی که برای مس و سایپا قائلم ولی باید بگویم، ما هم می‌توانستیم مثل آنها بازی‌ها را راحت بگیریم و چند هفته آخر را حتی به دیدار بازی‌های تدارکاتی برای پلی‌اوت به میدان برویم. ما برای صعود به پلی‌آف جنگیدیم. مس با 7بازیکن به مریوان رفت و بقیه تیمش در تهران ماندند و تمرین کردند. سایپا هم راحت بازی‌هایش را انجام داد و برد و باخت برایشان مهم نبود چون همه انرژی‌شان را برای پلی‌اوت گذاشتند.»

   فدراسیون مدافع 2تیم
چرا فدراسیون مصر است که مرحله پلی‌اوت را برگزار کند؟ این تصمیم ناگهانی این شائبه را به‌وجود آورده که فدراسیون به نفع سایپا و مس تصمیم گرفته است. فصل پیش سایپا به لیگ دسته‌یک سقوط کرد اما در لیگ برتر ماند. توضیح فدراسیون این بود که سایپا امتیاز سپاهان را خریده و به لیگ برتر برگشته است. این فصل هم مس رفسنجان در خطر حذف از لیگ بود. طبق قانون آنها باید با بازیکنان تسویه‌حساب می‌کردند و بعد بازی‌هایشان را آغاز می‌کردند اما با بدهی لیگ را شروع کردند و با لطف فدراسیون به مسابقات ادامه دادند. سیدعباسی در گفت‌وگو با میزان به همین موضوع اشاره کرده است: «اگر قرار به برخورد قانونی باشد باید یادآور شوم که تیم مس رفسنجان باید به‌خاطر ۲باخت فنی در ابتدای فصل از لیگ والیبال کنار می‌رفت.» واحدی هم نفوذ سایپا و مس در فدراسیون را بیشتر از تیم‌های ارومیه و گنبد می‌داند: «آقای مصطفی کارخانه در مس رفسنجان است و نسبت به ما جایگاه قوی‌تری در فدراسیون دارد. سایپا هم مرکزنشین است و از تیم‌های قدیمی، و در مقایسه با ما نفوذش بیشتر است. با آقای تقوی (دبیر فدراسیون) صحبت کردم و می‌گویم چرا می‌خواهید پلی‌اوت برگزار کنید، می‌گوید به‌خاطر اینکه حق‌وحقوق هیچ تیمی ضایع نشود. آنها دارند حق ما را که در جدول بالاتریم ضایع می‌کنند و این عدالت نیست.» حتی گفته می‌شود فدراسیون برای حفظ سایپا و مس راه‌حل دیگری هم دارد، اینکه فصل آینده را با 16تیم برگزار کند. سؤال این است که اگر 16تیمی‌شدن لیگ جدی است، چرا باید این فصل‌ پلی‌اوت هم برگزار شود؟

   هزینه اضافی
برگزاری پلی‌اوت هزینه‌بر است و واحدی می‌گوید حاضر نیست حق مردم گنبد را جای ناحقی هزینه کند: «برگزاری این مرحله حداقل یک‌ونیم میلیارد تومان هزینه دارد که بخشی را ما باید متحمل شویم. والیبال عشق مردم گنبد است و وقتی مرد 60ساله بعد از باخت با گریه سالن را ترک می‌کند، حق دارد که بپرسد چرا ما بد نتیجه گرفته‌ایم. ولی او و مردم گنبد این حق را هم دارند بدانند که پول شهرشان کجا هزینه می‌شود.»
واحدی می‌گوید باشگاه تصمیمش را گرفته و با باشگاه ارومیه هم هماهنگ کرده‌اند که هر دو باشگاه از مسابقات کنار بکشند. از ارومیه هم خبر رسیده است که این باشگاه نامه انصراف از مسابقات را به فدراسیون ارسال کرده است. اما هر دو باشگاه تابع تصمیم اعضای شورای شهر هستند تا امروز و فردا تصمیم نهایی را اعلام کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید