• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185561
+
-

بانک ستاره‌ها در لیگ جهانی

تیم بانک‌شهر با حضور ستاره‌های کشتی و هدایت رضا یزدانی، نماینده ایران در لیگ جهانی کشتی آزاد است

بانک ستاره‌ها در لیگ جهانی

محسن محمود صفری 

لیگ جهانی کشتی آزاد با حضور 5تیم خارجی و یک تیم از ایران در سالن شهدای هفتم تیر برگزار خواهد شد. تیم بانک شهر که با هدایت رضا یزدانی در لیگ ایران به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسید، با انصراف بلیش قزوین تنها نماینده کشورمان در لیگ جهانی خواهد بود. رضا یزدانی در هر دوره لیگ با ملی‌پوشانش به مشکل جدی خورده و باید دید این بار جذب ستارگان پرتعداد توسط این تیم به کجا خواهد رسید.

   این بار نوبت کیست؟
رضا یزدانی با تیم استقلال وارد لیگ برتر کشتی شد و در نخستین دوره حضورش (1399) به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسید. این تیم سال بعد در غیاب ایران‌مال (قهرمان چندین دوره لیگ کشتی) به‌عنوان قهرمانی رسید. در سال‌جاری تیم رضا یزدانی با تغییر نام از استقلال به بانک شهر در لیگ حاضر شد و با شکست در مقابل تیم بلیش تاکستان در رده دوم لیگ برتر کشتی قرار گرفت. کادر فنی رضا یزدانی را معمولا نفرات ثابتی تشکیل می‌دهند ازجمله هادی حبیبی، محمود اسماعیل‌پور و مسعود نصیری. این تیم هر سال با ملی‌پوشانی که جذب کرده به مشکل خورده تا این شائبه پیش بیاید که در چند روز آینده هم باید منتظر یک شکایت یا یک حاشیه از این تیم بود که درنهایت به کمیته انضباطی فدراسیون کشتی ختم خواهد شد. رضا یزدانی در سال اول با امیرمحمد یزدانی و یونس امامی به مشکل خورد، سال بعد کامران قاسمپور که همان سال طلای جهان در اسلو را کسب کرده بود کارش با تیم استقلال به شکایت رسید و همین چند‌ماه پیش هم رحمان عموزاد طلایی تیم ایران در مسابقات جهانی2022 اردوی این تیم را ترک کرد و قید مابقی قراردادش را زد. حالا در آستانه لیگ جهانی باید دید این تیم که ستارگان زیادی را جذب کرده می‌تواند آنها را مدیریت کند و لیگ جهانی را با خوشی پشت سر بگذارد یا نه.

   تجمع ستاره‌ها در بانک شهر
در لیگ ایران هر تیم حق جذب تنها 3ملی‌پوش را دارد اما در لیگ جهانی به‌دلیل حضور تنها یک تیم ایرانی، هیچ محدودیتی برای جذب ملی‌پوشان در این تیم وجود ندارد. بانک‌شهر تا امروز با حسن یزدانی، کامران قاسمپور، رضا اطری، محمدحسین محمدیان، یونس امامی، علیرضا سرلک و امیرحسین زارع به توافق رسیده است. پیش‌تر خبر از توافق با امیرمحمد یزدانی هم بود که گویا یزدانی شرایط را نپذیرفته و این قرارداد ثبت نشده است. این کشتی‌گیران، ملی‌پوش‌های تیم ملی در مسابقات جهانی صربستان بودند که حالا همگی در مسابقات جهانی روی تشک خواهند رفت. رقم قرارداد این کشتی‌گیران منتشر نشده ولی با توجه به اینکه سقف قرارداد در لیگ ایران برای آزادکاران 800میلیون تومان بود که یزدانی و قاسمپور این رقم را دریافت کردند، شنیده می‌شود در لیگ جهانی سقف قرارداد 600میلیون تومان است. شنیده شده تیم بانک شهر به‌دنبال جذب کشتی‌گیر خارجی هم هست و با توجه به شرایط این تیم و نفراتی که جذب کرده، به‌نظر کشتی‌گیر خارجی در یکی از اوزان 65یا 70کیلوگرم به تیم بانک‌شهر اضافه خواهد شد. با توجه به تیم‌های شرکت‌کننده و نفرات اعلامی تیم روسیه که قوی‌ترین تیم حاضر در این رقابت‌ها به شمار می‌رود، تیم بانک شهر برای کسب عنوان قهرمانی به هیچ وجه کار سختی در پیش نخواهد داشت.

   تیم کم‌فروغ روسیه
تیم‌های قرقیزستان، قزاقستان، هند، ارمنستان و روسیه تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ جهانی هستند که روزهای 27و 28بهمن‌ماه در تهران باید روی تشک بروند. روس‌ها با سرمربیگری حاجی‌مراد گاتسالوف که به‌تازگی جانشین جامبولات تدیف شده است به تهران خواهند آمد. مربیگری این تیم برعهده قربان علی‌اف است که سال‌ها در لیگ ایران کشتی گرفته و مدال طلای جهان را در کارنامه دارد. روس‌ها به‌دلیل اینکه از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم هستند از فرصت لیگ جهانی به‌عنوان محک کشتی‌گیران خود استفاده کردند. آنها تیم جوانی را به تهران خواهند آورد که اکثرا عنوان‌دار جوانان جهان یا جوانان اروپا هستند. رامیز گامزاتوف قهرمان جام یاریگین در وزن 57کیلوگرم، مسلم مختهانوف قهرمان جام علی‌اف در وزن 61کیلوگرم، شامیل ممدوف قهرمان جوانان جهان در وزن 65کیلوگرم، یوگنی ژربایف دارنده مدال برنز جهان در وزن 70کیلوگرم، تیمور بیژویف دارنده مدال برنز جهان در وزن 74کیلوگرم، احمد عثمان‌اف دارنده مدال نقره جوانان جهان در وزن 79کیلوگرم، ارسلان باگایف قهرمان جوانان اروپا در وزن 86کیلوگرم، اسخاب سعداله‌یف در وزن 92کیلوگرم، ماگومد کوربانوف دارنده مدال نقره جهان در وزن 97کیلوگرم و اریک دژیویف در وزن 125کیلوگرم کشتی‌گیران تیم روسیه هستند که به ایران خواهند آمد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید