• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185323
+
-

صدای پای آب زاینده‌رود در اصفهان

خبر روز
صدای پای آب زاینده‌رود در اصفهان

جریان آب رودخانه زاینده‌رود، صبح روز گذشته (شنبه22بهمن) در اصفهان طنین‌انداز شد و به پل‌های تاریخی اصفهان رسید. به گزارش همشهری، جریان آب زاینده‌رود صبح روز گذشته بستر خشکیده رودخانه شهر اصفهان را سیراب کرد و جاری شدن آب در زاینده رود بار دیگر، خوشحالی و پایکوبی مردم اصفهان را رقم زد. از شامگاه پنجشنبه ۲۰ بهمن‌ماه خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع آب برای کشت دوم پاییزه کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت.  به‌گفته سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان، خروجی سد زاینده‌رود با هدف بازگشایی این رودخانه حدفاصل سد چم آسمان تا شهرستان اصفهان و تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان این خطه افزایش یافته و این تصمیم با توافق نمایندگان صنف کشاورزان، سازمان جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای گرفته شده است. هم‌اکنون، میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود ۱۵مترمکعب بر ثانیه، خروجی آن ١٠.۵مترمکعب بر ثانیه و به‌گفته محمود‌چیتیان، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هم‌اکنون ذخیره سد زاینده‌رود ۱۴۸میلیون مترمکعب است.

حیات 10روزه
آخرین باری که در سال‌جاری آب رودخانه زاینده‌رود در اصفهان جاری شد پنجم تا هفدهم خرداد سال‌جاری بود و روز گذشته پس از ۲۳۵روز خشکی، شاهرگ حیات دیار نصف جهان جان دوباره گرفت. اینطور که استاندار اصفهان اعلام کرده آب به‌مدت ۱۰روز و تا اوایل اسفند‌ در رودخانه زاینده‌رود جریان خواهد داشت تا کشاورزان شرق اصفهان غلات کشت کنند و در این مدت آب در رودخانه شهر تاریخی اصفهان جاری است. نگاهی به جریان آب زاینده‌رود در سال‌جاری نشان می‌دهد آبیاری مزارع شرق اصفهان از روز پنجم تا پانزدهم فروردین با افزایش خروجی سد و جریان یافتن آب در رودخانه، انجام و بعد از آن، آب در بستر رودخانه دوباره خشک شد. در نوبت بعدی، خروجی سد با هدف آبیاری کشت کشاورزان شرق استان بامداد ۲۶فروردین افزایش یافت و یک روز قبل از آن نیز برای آبیاری باغ‌های غرب استان، خروجی سد بیشتر شد و به‌مدت 10روز جاری بود.

پل‌های تاریخی در مسیر زاینده‌رود
بر روی زاینده‌رود و در تمام مسیر این رود زیبا پل‌های متعددی بنا شده است؛ پل‌هایی که بخشی از آنها در شهر اصفهان و بسیاری دیگر خارج از این شهر روی زاینده‌رود قرار گرفته‌اند. زاینده‌رود در مسیر خود در اصفهان، 5پل معروف به نام‌های پل شهرستان، جویی(چوبی)، سی و سه پل، خواجو و مارنان دارد. روز گذشته این پل‌های تاریخی جریان آب رودخانه زاینده‌رود را به‌خود دیدند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید