• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185170
+
-

فناوری هسته‌ای برای رفاه مردم

دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در حوزه‌های سلامت، کشاورزی و صنایع در برج میلاد در معرض دید عموم قرار گرفته است

فضا
فناوری هسته‌ای برای رفاه مردم

عماد‌الدین قاسمی‌پناه- روزنامه‌نگار

پنجاه‌وسومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای در محل برج میلاد برگزار شده و تا روز جمعه 21بهمن میزبان عموم مردم است.
در این نمایشگاه، نمونه شماتیک سانتریفیوژ، میله‌های سوخت، دستگاه گداخت هسته‌ای، محصولات پزشکی و کشاورزی و موارد دیگر در معرض دید عموم قرار گرفته و مسئولان غرفه‌ها برای بازدیدکنندگان توضیح می‌دهند که صنعت هسته‌ای چه مزایایی برای مردم و کشور دارد.
شاید وقتی مردم کلمه هسته‌ای را می‌شنوند، نخستین چیزی که به ذهن آنها خطور می‌کند بمب و انرژی هسته‌ای برای تولید برق باشد. این در حالی است که کاربردهای متنوع این صنعت در زندگی بسیاری از مردم مشاهده می‌شود.
 
سلامت
یکی از کاربردهای قابل توجه فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت مردم است که تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی بخشی از آن به‌شمار می‌رود. اکنون به‌طور سالانه یک‌میلیون بیمار از خدمات رادیودارویی سازمان انرژی هسته‌ای بهره‌مند می‌شوند. همچنین 190مرکز پرتودهی از خدمات رادیودارویی این سازمان استفاده می‌کنند.
اگر تصور می‌کنید که سانتریفیوژ تنها برای غنی‌سازی‌ اورانیوم کاربرد دارد، این موضوع را به دانسته‌های خود اضافه کنید که سانتریفیوژهایی وجود دارند که در حوزه سلامت کاربرد دارند. سانتریفیوژ توبولار و سانتریفیوژ زونال پیوسته برای تولید انبوه واکسن، سانتریفیوژ بانک خون و اولترا سانتریفیوژ برای سلامت مردم به چرخش در می‌آیند. لیزرها هم بخشی از فناوری هسته‌ای برای سلامت مردم به‌شمار می‌آیند. لیزر جراحی پروستات، لیزر سنگ‌شکن کلیه، لیزر دندانپزشکی بافت نرم، لیزر کم‌توان و لیزر CO2 زیبایی بخشی از محصولات فناوری هسته‌ای هستند.
فناوری هسته‌ای همچنین خدمات پرتوی و بهداشتی هم برای مردم به ارمغان می‌آورد که تولید پلیمرهای سوپر جاذب بهداشتی، تولید ژل آنتی‌باکتریال سونوگرافی و دستگاه نمایشگر آلودگی کل بدن برای شناسایی مواد پرتوزای سطحی بخشی از این خدمات به‌شمار می‌رود.
 
دامپزشکی و دامی
فناوری هسته‌ای همچنین در دامپزشکی کاربردهای قابل‌توجهی دارد. تولید واکسن بیماری ویروسی سندروم لکه سفید میگو، تولید واکسن چهارظرفیتی تب‌برفکی و تولید آغوز پایدار بخشی از کابردهای فناوری هسته‌ای در دامپزشکی است.
 
کشاورزی، گیاه پزشکی و اصلاح نباتات
در حوزه خدمات پزشکی و گیاه‌پزشکی هم فناوری هسته‌ای قادر به کنترل آفات گرم گلوگاه انار در باغ‌ها، کنترل مگس میوه مدیترانه و قارچ‌کش بیولوژیک است. این در حالی است که اصلاح نباتات هم بخشی از نتایج توسعه فناوری هسته‌ای محسوب می‌شود. تولید برنج مقاوم به تنش شوری و خشکی، تولید ارقام پنبه موتانت، تولید ارقام جدید موتانت جو، تولید گندم مقاوم به شوری و ورس(خمیدگی ساقه)، تولید موتانت لوبیا و تولید انواع گیاهان تزئینی، مزایایی است که کشاورزان را بهره‌مند می‌کند.

مکث
خدمات آزمایشگاهی

فناوری هسته‌ای انواع خدمات آزمایشگاهی را عرضه می‌کند. سیستم‌های اندازه‌گیری هسته‌ای، آنالیز هسته‌ای، آزمون‌های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی، آزمون‌های زیستی، خدمات شناسایی کمی و کیفی و خدمات دوزیمتری در حوزه آزمایشگاهی به‌شمار می‌آیند که نتیجه توسعه فناوری هسته‌ای طی سال‌های متمادی در کشور است.
دوزیمتری به محاسبه دوز جذبی در مواد و بافت گفته می‌شود که ناشی از پرتوگیری از پرتوهای یونیزان و غیریونیزان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید