• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185009
+
-

گروه‌های جهادی، پای کار آواربرداری

ارزیابی واحدهای خسارت دیده در مناطق زلزله‌زده خوی به پایان رسید و حالا با شروع فرایند آواربرداری، 20قرارگاه عملیاتی جهادی تا پایان اسفند به این عملیات کمک خواهند کرد

گزارش
گروه‌های جهادی، پای کار آواربرداری

گروه ایرانشهر

با گذشت 10روز از زلزله ۵.۹ریشتری 8بهمن در خوی و پایان مرحله اسکان اضطراری، سرانجام ارزیابی واحدهای خسارت‌دیده به پایان رسید. سفر رئیس‌جمهوری و حضور وی در جلسه مدیریت بحران آذربایجان‌غربی و همچنین قول تامین اعتبار، تسهیلات و امکانات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی در نخستین جلسه هیأت دولت نیز این امیدواری را در میان زلزله‌زدگان ایجاد کرده است تا کار آواربرداری و بازسازی‌ها تسریع شود. به گزارش همشهری، روز گذشته نیز مسئول مجمع عالی جهادگران کشور از همکاری 60گروه جهادی در قالب 20قرارگاه برای کمک به آواربرداری‌ها تا پایان بهمن خبر داد.

پایان ارزیابی‌ها
کار ارزیابی واحدهای خسارت دیده زلزله خوی به اتمام رسید؛ واحدهایی که در 2شهر خوی و فیرورق و 86روستا پراکنده بودند و 77هزار و 920خانوار را تحت‌تأثیر قرار داد.
حالا مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اعزام ۱۳۰تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی می‌گوید: کار ارزیابی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از زلزله در ۷۰‌روستا و ۲شهر خوی و فیرورق به اتمام رسیده است.
جعفر برزگر با بیان اینکه از ۱۳هزار و ۵۰۰واحد خسارتی اعلامی به بنیاد مسکن پس از بررسی دقیق ارزیابان و ناظران فنی، 9250واحد خسارت‌دیده شناسایی شده است، می‌افزاید: طبق ارزیابی انجام‌ شده 1750واحد آسیب‌دیده در گروه احداثی‌ها قرار گرفته‌اند و 7500واحد نیاز به تعمیر دارند.
برزگر همچنین از توزیع مصالح ساختمانی مورد نیاز برای بازسازی مناطق آسیب دیده خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این مصالح از محل اعتبارات بنیاد مسکن تامین شده تا روند بازسازی زودتر اجرایی شود.
به‌گفته وی، میلگرد، سیمان و اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای فلزی (پیش ساخته) برای سازه‌های احداثی در مناطق زلزله‌زده خوی در حال توزیع است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: برای آواربرداری نیز منتظر مصوبه نماندیم و با تکیه بر اعتبار داخلی، آواربرداری ۱۱۰واحد مسکونی آسیب دیده را به‌طور کامل انجام دادیم و این روند در مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد.

بسیج امکانات در مناطق زلزله‌زده
با اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر، مرحله اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده خوی به پایان رسیده است و همه گروه‌های امدادرسان و نهادهای مستقر در خوی وارد مرحله بعد یعنی اسکان موقت خانوارهای آسیب‌دیده و همچنین شروع آواربرداری شده‌اند.
سخنگوی مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اعلام این خبر به همشهری می‌گوید: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر 3زلزله را پشت‌ سر گذاشتیم، هر یک وضعیتی متفاوت دارند. تسهیلات زلزله اول برای بازسازی و تعمیر واحدهای آسیب‌دیده به‌طور کامل پرداخت شده است و واحدهای مسکونی به‌زودی آماده تحویل می‌شوند. آواربرداری واحدهای آسیب‌دیده در زلزله دوم تا حدودی پیش رفته بود، اما با وقوع زلزله سوم به‌طور موقت متوقف شد و در روزهای اخیر مجدد ازسرگرفته شد. در زلزله سوم هم‌اکنون در مرحله پایان اسکان اضطراری، آغاز اسکان موقت و معرفی خانوارهای آسیب‌دیده برای دریافت تسهیلات هستیم.
علی رزازی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت (روز یکشنبه) درباره تسهیلات، مساعدت برای بازسازی خانه و استمهال بازپرداخت وام‌های دریافتی توضیح می‌دهد: با توجه به دستور رئیس‌جمهوری تمام تلاش‌مان بر این است که خانوارهای خسارت‌دیده را هر چه سریع‌تر برای دریافت تسهیلات معرفی کنیم.
او با تأکید بر اینکه همه امکانات دولتی و امکانات نهادهای مختلف چون سپاه، بسیج و ارتش در خوی بسیج شده است، تأکید می‌کند: هم‌اکنون 2نکته بسیار اهمیت دارد؛ اول اینکه هر فردی در حوزه تخصصی خود کمک کند و دیگر اینکه رسانه‌ها کمک کنند تا نگرانی و تشویش مردم که در نتیجه شایعه‌ها ایجاد شده بود، از بین برود.

قرارگاه عملیاتی جهادی در خوی
یکی از نکاتی که سخنگوی مدیریت بحران آذربایجان‌غربی درباره آواربرداری و بازسازی‌ها در خوی تأکید می‌کند بسیج امکانات دولتی، گسیل امکانات از استان‌های دیگر و همچنین حضور نیروهای جهادی و مردمی در مناطق زلزله‌زده است.
همزمان با صحبت‌های علی‌ رزازی، با اعلام آغاز آواربرداری در مناطق زلزله‌زده خوی، خبر رسید که قرارگاه عملیاتی ـ جهادی بسیج سازندگی با عضویت ۲۰ قرارگاه و ۶۰ گروه جهادی در منطقه تشکیل شده است. مسئول مجمع عالی جهادگران کشور توضیح می‌دهد که مهم‌ترین کمک این گروه‌ها به امدادگران، آواربرداری منازل تخریب‌شده در برخی روستاها خواهد بود.
محسن درستکار همچنین تأکید می‌کند گروه‌های جهادی از ابتدای اسفند و با پایان آواربرداری در زمینه ساخت‌وساز منازل نیز در کنار مردم خواهند بود.
البته گروه‌های جهادی پیش از این هم به امدادرسانی مشغول بودند. آنطور که مسئول مجمع عالی جهادگران کشور توضیح می‌دهد جهادگران از روز نخست وقوع زمین لرزه با خدماتی نظیر استقرار آشپزخانه‌های سیار، برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی و چایخانه در مناطق زلزله‌زده خوی حاضر شدند.
به‌گفته درستکار، گروه‌های جهادی در کنار خدمت‌های انجام شده با همکاری هلال احمر و بسیج سازندگی اقدام به توزیع چادر در روستاها و مناطق زلزله‌زده کردند و در این راستا با حضور در نقاط مختلف شهری و روستایی چادرهای امدادی را در اماکن امن نظیر پارک‌ها، فضای باز و خیابان‌ها استقرار کردند تا مردم در این شرایط آب و هوایی با مشکل مواجه نشوند.
وی، تشکیل شبکه گروه‌های جهادی در منطقه زلزله‌زده خوی را جزو اقدامات درخشان در این زمینه می‌داند و می‌افزاید: شبکه هماهنگی گروه‌های جهادی به‌منظور احصای مشکلات و آسیب‌های موجود در منطقه فعالیت دارد.


   اعطای سهمیه به داوطلبان زلزله‌زده  

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از اعطای سهمیه ویژه به داوطلبان مناطق زلزله‌زده خوی با موافقت رئیس‌جمهوری خبر داد.
عبدالرسول پورعباس با اشاره به مشکلات داوطلبان آزمون سراسری در شهرستان زلزله‌زده خوی گفت: براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو به داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در شهرها یا بخش‌هایی که دچار بلایای طبیعی اعم از زلزله شده‌اند، ظرفیتی به میزان حداکثر ۵ درصد مازاد بر ظرفیت دوره روزانه دانشگاه‌های واقع در آن مناطق و درصورت نبود رشته در آن مناطق در دانشگاه‌های استان‌های همجوار در رشته‌های مورد تقاضای استانداری‌ها به‌مدت حداکثر 3 سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان 2 برابر تحصیل، اختصاص می‌یابد.

    پویش مهر تابان

در نخستین ساعات بعد از زلزله خوی در شنبه شب 8بهمن، پویش «مهر تابان» با هدف جمع‌آوری کمک به زلزله زدگان خوی از سوی جمعیت هلال احمر برگزار شد و به همت نوع‌دوستان همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر فراخوانی را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی ارائه کرده و در قالب پویش
«مهر تابان» سعی بر این است تا کمک‌های نقدی و غیرنقدی به زلزله‌زدگان جمع‌آوری شود. به‌گفته وحید سلیمی، در 2روز ابتدایی شروع پویش مهر تابان از محل مشارکت‌های مردمی یک میلیارد و 200میلیون تومان کمک نقدی به حساب‌های هلال‌احمر واریز شد.

   اختصاص اقلام خوراکی و پوشاک به زلزله‌زدگان
رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی از تخصیص اقلام خوراکی و پوشاکی به ارزش ۱۰ میلیارد تومان پوشاک به زلزله‌زدگان خوی با ورود دستگاه قضایی و صدور دستورات قضایی لازم خبر داد.
ناصر عتباتی گفت: با مساعدت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور و استان و با صدور دستور قضایی اقلام خوراکی و پوشاکی به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد تومان از انبارهای این سازمان در اختیار مجموعه محرومیت‌زدایی سپاه استان قرار گرفت.
وی افزود: این اقلام خوراکی و پوشاکی توسط مجموعه محرومیت‌زدایی سپاه استان در بین زلزله‌زدگان و خسارت‌دیدگان زلزله اخیر خوی توزیع می‌شود.

   خسارت 8هزار میلیاردی بخش کشاورزی
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: خسارت به بخش کشاورزی خوی در اثر وقوع 3زلزله ۱۳ مهر، ۲۸ دی و 8بهمن امسال 8080میلیارد ریال ارزیابی شده است.
غلامعلی مرادی افزود: ۱۰ هزار و ۴۶۳ واحد دامی اعم از سنتی و صنعتی در اثر زلزله دچار آسیب شده‌اند که برای بازسازی و نوسازی این واحدها نیازمند 7336میلیارد ریال اعتبار هستیم.
وی ادامه داد: کل خسارت وارد شده در ۱۳ مهر در حدود ۷۰۱ میلیارد ریال، ۲۸ دی 3547میلیارد ریال و در 8بهمن 3839میلیارد ریال برآورد شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید