• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 17 بهمن 1401
کد مطلب : 184877
+
-

افزایش 30 درصدی قیمت تلویزیون روی میز سازمان حمایت

دولت هنوز برای افزایش قیمت لوازم خانگی مجوزی صادر نکرده اما مشاهدات میدانی حاکی از افزایش دست‌کم 15درصدی محصولات در بازار است

بازار
افزایش 30 درصدی قیمت تلویزیون روی میز سازمان حمایت

یک‌ماه پیش رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت بدون مجوز بعضی از کالاها در این بازار خبر داد. این خبر را انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به فاصله یک روز با تشریح دلایل رشد قیمت‌ها، تلویحا تأیید کرد. با این حال همچنان نهادهای ذیربط دولتی هیچ مجوزی برای تغییر قیمت لوازم خانگی صادر نکرده‌اند. انجمن‌های تولیدی از سخت شدن شرایط تولید و ارائه درخواست افزایش قیمت محصولات خود خبر می‌دهند.

درخواست 20 تا 30درصد افزایش قیمت
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در این زمینه به همشهری گفت: آخرین تاریخی که قیمت لوازم صوتی و تصویری تعیین شد تیرماه امسال بود که درآن زمان نرخ دلار در بازار 25تا 26هزار تومان بود اما ازآن زمان شرایط تغییر زیادی کرده است. محمدرضا شهیدی افزود: بخشی از قطعات مورد نیاز تولید صنایع صوتی تصویری وارداتی است که طبعا تغییر نرخ دلار قیمت آنها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است، اما در بخش مواداولیه تولید داخل نیز با توجه به تورم 30درصدی از تیرماه تا امروز با رشد قیمت زیادی مواجه بودیم که در نتیجه آن شرایط برای ادامه کار و تولید با قیمت‌های تعیین شده دشوار شده است. به‌گفته او، انجمن صنایع صوتی و تصویری با ارائه مستندات به سازمان حمایت، درخواست افزایش 20تا 30درصدی قیمت را به این سازمان ارائه داده که این درخواست در حال کارشناسی است. دبیر انجمن صنایع صوتی و تصویری افزود: تقاضای اول ما از دولت این است که با توجه به اینکه بازار رقابتی است قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود و اگر اراده‌ای برای این کار وجود ندارد براساس مستندات ارائه شده و با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم با درخواست تغییر قیمت محصولات بین 20تا 30درصد بسته به مدل موافقت شود. به‌گفته شهیدی، سازمان حمایت هنوز به این درخواست پاسخی نداده و در نتیجه تولیدکنندگان هیچ‌گونه تغییری در قیمت محصولاتشان نداده‌اند اما مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی از آن است بازار لوازم خانگی در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت برخی محصولات ازجمله تلویزیون بوده است.

سود بانک‌ها از رکود بازار
در مقابل، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره افزایش قیمت محصولات در بازار به همشهری گفت: قدرت خرید کاهش یافته و شرکت‌هایی که افزایش قیمت می‌دهند عملا خودزنی می‌کنند. اکبر پازوکی افزود: صادرات نداریم و توان خرید خانوارها هم بالا نرفته اما بعضی از شرکت‌ها چون نتوانسته‌اند سازمان حمایت را برای افزایش قیمت مجاب کنند به هر ترتیب هزینه خود را به مغازه‌دار و مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند، به‌عنوان مثال هزینه حمل‌ونقل نمی‌دهند. یا اگر قبلا روی قیمت مصرف‌کننده تخفیف می‌دادند حالا این تخفیف را برداشته‌اند یا کمتر کرده‌اند و عملا این فشار به فروشنده و مردم وارد می‌شود چراکه اگر منِ فروشنده با 3درصد سود محصول را می‌فروختم امروز ناچارم با یک درصد سود بفروشم و مصرف‌کننده هم از تخفیفی برخوردار نمی‌شود. وی رکود بازار لوازم خانگی را بسیار شدید دانست و افزود: در شرایطی که بازار تا 90درصد در رکود است بانک‌ها با قسطی فروشی از این شرایط سود می‌برند.

کدام تلویزیون را بخریم؟
مقایسه قیمت‌ کالاهای خانگی در 3‌ماه اخیر نشان می‌دهد قیمت تلویزیون در فروشگاه‌های حقیقی و مجازی بسته به مدل بین 300هزار تا یک‌میلیون تومان افزایش یافته است، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اما تغییر قیمت این کالا در بازار را غیرقابل توجه دانست و گفت: تغییرات قیمت در دیگر لوازم خانگی مثل یخچال و ماشین لباسشویی بسیار بیشتر از تلویزیون بوده است. نکته دیگری که در زمینه محصولات صوتی تصویری در ماه‌های گذشته مورد توجه قرار گرفت، موضوع ری‌برندینگ برخی تولیدات داخلی با لوگوی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مثل سونی بود؛ موضوعی که تأیید و تکذیب‌های زیادی را به همراه داشت. پازوکی درباره نام‌های خارجی موجود در بازار نیز گفت: شرکتی که 30تا 40در صد برای تولید محصول سرمایه‌گذاری کرده هرگز برند قاچاق به کشور وارد نمی‌کند که آن را با ضمانت بفروشد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی برندهای خارجی موجود در بازار را قاچاق دانست و گفت: هم‌اکنون محصولات تولیدی شرکت‌های داخلی از لحاظ خدمات پس از فروش بسیار قابل اعتمادتر از نام‌هایی است که گارانتی ندارند. وی، کمترین قیمت تلویزیون‌ را در بازار بین 4میلیون و 700تا 5میلیون و 700هزار تومان برای تلویزیون‌های 32‌اینچ اعلام کرد و بالاترین قیمت را نیز حدود 38میلیون تومان برای تلویزیون‌های 65‌اینچ دانست که بسته به برند تولیدی بین 10تا 15درصد تفاوت در قیمت‌ها مشاهده می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید