• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184807
+
-

30میلیون تومان وام سفر؛ چطور و چگونه؟

وزارت میراث‌فرهنگی و هتلدارها ازطرح اعطای وام سفر بی‌اطلاع هستند

گردشگری
30میلیون تومان وام سفر؛ چطور و چگونه؟

محمد باریکانی-دبیر گروه زیست‌بومپ

شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی از تخصیص وام 30میلیون تومانی با هدف ارزان‌سازی‌ سفر و رونمایی از این وام در نمایشگاه گردشگری در‌ماه جاری خبر داد. اما مسئولین وزارت میراث‌فرهنگی و هتلدارها به همشهری گفته‌اند که اطلاعی از جزئیات این وام و طرحی که قرار است اجرا شود ندارند. روح‌الله حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اما گفته است این وام با سود 4درصد در توافق با بانک شهر به کارکنان دولت تعلق می‌گیرد. اینکه چرا هنوز وزارت میراث فرهنگی، هتلدارها و آژانس‌دارها از جزئیات و نحوه اجرای این وام بی‌اطلاع هستند موضوع دیگری است، اما این وام چگونه و به چه کسانی تعلق می‌گیرد و شیوه هزینه‌کرد آن چگونه است؟

 30میلیون تومان برای ارزان‌سازی سفر
روح‌الله حسین زاده؛ مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی: پلتفرم جدید «ایران‌سفر» با هدف ارزان‌سازی سفر و تخصیص ۳۰میلیون تومان وام سفر به کارکنان دولت از محل تسهیلات تبصره۱۸ با همکاری بخش خصوصی در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی در‌ماه جاری رونمایی می‌شود. این پلتفرم با هدف توسعه و رونق سفر و گردشگری به علاقه‌مندان، خدمات ارزان‌ و مشاوره سفر ارائه می‌کند. افراد با مراجعه به این پلتفرم می‌توانند علاقه‌مندی خود را برای سفر به نقاط مختلف اعلام کنند و علاوه بر دریافت مشاوره، سفر ارزان را برنامه‌ریزی کنند. با ۱۵دستگاه نیز تفاهمنامه امضا کردیم و با ابلاغ تبصره۱۸، تسهیلاتی ارائه خواهد شد تا کارکنان دولت بتوانند از گردشگری و سفر ارزان استفاده کنند. «کارت سفر» به‌صورت ارزان و اقساطی است و مبلغ تسهیلات آن ۳۰میلیون تومان با نرخ 4درصد برای هر خانوار است که با همکاری بانک شهر انجام خواهد شد. «ایران سفر»، پلتفرم رسمی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد بود. این مجموعه کمک جدی به بخش خصوصی خواهد کرد تا بتوانند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را در حوزه سفر ارزان ارائه کنند.

ابهام در طرح و اجرا
جمشید حمزه‌زاده؛‌ رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران:
طرحی که دوستان اعلام کرده‌اند ابهامات زیادی دارد. اولا نحوه پرداخت 30میلیون تومان وام سفر که از آن خبر داده‌اند مشخص نشده است. ثانیا اگر قرار باشد هزینه‌کرد این وام در هتل‌ها باشد بانک‌های عامل باید دستگاه‌های خودشان را در هتل‌ها نصب کنند که تا  امروز هتل‌ها از این موضوع بی‌اطلاع هستند. حتی نگفته‌اند هزینه‌کرد این وام در کدام دستگاه‌های پوز قابل اجراست. در مورد تأثیر این وام در رونق سفرهای داخلی هم باید گفت این اقدام زمانی می‌تواند کمک کند که اعتبارات آن نامحدود باشد و با تخصیص وام برای 50هزار نفر مشکل سفرها حل نمی‌شود. مبلغ اعتبار هم مشخص نیست که 10میلیارد تومان یا 100میلیارد تومان است. بنابراین باید ابتدا نحوه استفاده و اجرای این طرح مشخص شود. متأسفانه ابهامات این طرح زیاد است و اصلا تاکنون جلسه‌ای نیز با هتلدارها در این مورد برگزار نشده است که بدانیم این طرح در هتل‌ها باید به چه شکل اجرا شود؟ هنوز هیچ‌چیز نمی‌دانیم و نمی‌توانیم در این مورد قضاوت کنیم. فقط می‌دانیم که طرح اختصاص وام 30میلیون تومانی سفر پر از ابهام است.

خبر نداریم
مصطفی فاطمی؛ مدیرکل دفتر گردشگری داخلی :
برای تحریک تقاضای سفر پروژه‌ای در دست انجام بود که از طریق آژانس‌های مسافرتی بتوان به مسافران وام سفر پرداخت کرد. منبع این اعتبار نیز از طریق تبصره18 تامین می‌شد و اگر این اعتبار بتواند از محل منابع تبصره18 تحقق بیابد آنوقت می‌توان امیدوار به اجرای این طرح بود. آنچه آقای حسین‌زاده مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی درباره اختصاص وام 30میلیون تومانی سفر گفته است طرح معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی نیست و ما هم نمی‌دانیم چیست؟ این طرح کاملا با آنچه وزارت میراث فرهنگی درنظر دارد متفاوت است. سفرها در این مدت تقریبا متوقف شده بود و حالا نیازمند تحریک تقاضاست. چند شیوه هم پیشنهاد شد و برخی طرح‌ها هم اجرا شد. یکی حراجی سفر بود که 10روز پیش کلید خورد و سفرها با تخفیف اعلام شده از سوی بخش خصوصی فروخته می‌شد. بحث سفرهای اقساطی هم بود که در سایت‌های متعلق به معاونت گردشگری انجام شد. بخش خصوصی در این مدت افزایش نرخ برای سفر نداشت و حتی تخفیف سفر هم درنظر گرفته بود. تأثیر خود را گذاشت و همین امروز خیلی از شهرهای ما ضریب اشغال خوبی داشتند. یکی از راه‌ها نیز تحریک تقاضای سفر از طریق کارکنان دولت بود که این طرح همچنان در دست اجرا است. بنابراین معاونت گردشگری به هیچ وجه در جریان آنچه شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در مورد اعطای وام 30میلیون تومانی سفر اعلام کرده است نیست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید