• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184778
+
-

امنیت در خوی

گشت‌های ویژه نیروی انتظامی شهرستان خوی امنیت را بعد از زلزله تمام و کمال حفظ کرده‌است

گزارش
امنیت در خوی

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

بیش از یک هفته از زلزله اخیر خوی می‌گذرد. اهالی شهر که بعد از زلزله 5.9ریشتری شنبه هفته گذشته برای عبور از بحران پس‌لرزه‌های احتمالی راهی خانه اقوام و آشنای خود در شهرهای اطراف شده‌ بودند، با بازگشت آرامش به شهر و کاهش پس‌لرزه‌ها راهی دیار خود شده‌اند.
استقرار گشت‌های انتظامی نیز از همان ساعات اولیه زلزله با تمام قوا سعی کرده‌است آرامش را در شهر برقرار کند و از هرگونه ناامنی روانی و فیزیکی در شهر بکاهد. سخنگوی مدیریت بحران آذربایجان غربی می‌گوید که امنیت انتظامی در خوی برقرار است.

   استقرار 80گشت نیروی انتظامی
وسعت زلزله اخیر خوی بیش از 2زلزله قبلی در 13مهر و 28دی بود. حجم خسارات وارد شده به خانه‌های شهری و روستایی از یک سو و نگرانی و ناامنی روانی از بروز پس‌لرزه‌ها که تعداد آنها بیش از 66 بار اعلام شده‌ است از سویی دیگر باعث شد تا تعداد زیادی از اهالی به منزل بستگان خود در شهرستان‌های اطراف ازجمله سلماس، ارومیه، تبریز و مرند بروند. خالی شدن شهر آسیب‌دیده از زلزله، می‌توانست فرصتی برای جولان سارقان و سودجویان باشد. اما به‌گفته سخنگوی مدیریت بحران آذربایجان غربی با استقرار 80گشت با 2هزار نفر کادر نیروی انتظامی امنیت در خوی برقرار است. علی رزازی به همشهری می‌گوید: تامین امنیت محله‌های خوی، تامین امنیت محل کمپ‌های اسکان اضطراری، نظم بخشی به فضای شهری، ایجاد آرامش روانی و جلوگیری از هرگونه ناامنی ازجمله سرقت برعهده نیروی گشت انتظامی بوده است و تا پایان آواربرداری و بازگشت تمام مردم به خانه و کاشانه خود، با اقتدار دنبال می‌شود.جانشین فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی نیز از اجرای تدابیر امنیتی برای زلزله‌زدگان خوی و روستاهای اطراف از همان ساعت نخست زلزله خبر می‌دهد و می‌گوید: تمام تلاش این بود که در کنار تمام تلاش برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان، مسئله امنیت جانی و مالی آنان نیز حفظ شود. سرهنگ ایرج حسن‌خانی، نگهداری از اموال مردم در خانه‌های آسیب دیده از زلزله را وظیفه نیروی انتظامی می‌داند و تأکید می‌کند که زورگیری و سرقت قابل ملاحظه‌ای که امنیت را زیر سؤال ببرد، گزارش نشده‌ است.

   اسباب‌کشی تا اطلاع ثانوی ممنوع!
بررسی‌ها نشان می‌دهد کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها نیز به همراه نیروهای کمکی اعزامی از مرکز استان و شهرستان‌های همجوار به مناطق زلزله زده به‌منظور تامین امنیت این مناطق در  آماده باش کامل هستند. از همان ساعات نخست بعد از زلزله، نیروی انتظامی استان، جابه‌جایی وسایل منزل و اسباب‌کشی در خوی را بدون مجوز کلانتری محل تا اطلاع ثانونی ممنوع اعلام کرد. به‌گفته فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی پس از وقوع زلزله ۳۸مظنون فورا تحت نظر و ۲۷سارق باسابقه نیز تحت کنترل قرار گرفتند. سردار رحیم جهانبخش از دستگیری ۶سارق در مناطق زلزله زده خوی خبر می‌دهد که یکی از سارقان دستگیر شده محکوم فراری بود.

   نظارت بر توزیع اقلام
 با گذشت 8روز از زلزله اخیر خوی، آمار فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی نشان می‌دهد تیم‌های ویژه عملیاتی پلیس استان آذربایجان غربی با فعالیت 3گروهان از نیروهای یگان ویژه برقراری امنیت را به‌طور کامل در مناطق زلزله زده شهرستان خوی و روستاهای اطراف برعهده دارند. توزیع اقلام زیستی، محل دپو و مسیرهای تردد محموله‌های زیستی و کمک‌های مردمی که از سراسر کشور به شهرستان خوی ارسال می‌شود، با پوشش‌های امنیتی و تحت اسکورت یگان ویژه انتظامی خوی و مأموران انتظامی اعزامی از شهرهای چالدران، سلماس و چایپاره انجام می‌شود.

   خدماتی برای امنیت روانی
 وقوع سومین زلزله در خوی در کمتر از 6ماه، رخدادی است که می‌تواند برای برخی از افراد با آسیب‌های روانی و ناراحتی‌های روحی همراه باشد. موضوعی که تمهیداتی برای آن در حال اجراست تا آسیب‌دیدگان از زلزله بتوانند با کمترین آسیب روحی از این بحران عبور کنند. تیم‌های درمان اضطراری (BHCU) و سحر(سفیران حمایت روانی) که متشکل از اعضای داوطلبان و جوانان است برای ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی بعد از زلزله، از استان‌های اطراف ازجمله زنجان و کردستان عازم خوی شده‌اند و ارائه خدمات مشاوره‌ای برای تقویت و کمک به فرایند بازتوانی روحی، روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان را برعهده دارند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید