• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 بهمن 1401
کد مطلب : 184669
+
-

شروط پس‌گرفتن خانه‌های مصادره‌ای از بانک‌ها

مالکان بدهکار که خانه دیگری ندارند و قیمت خانه‌شان حداکثر 10میلیارد تومان است می‌توانند ملک مسکونی خود را از بانک‌ها پس بگیرند

بانک
شروط پس‌گرفتن خانه‌های مصادره‌ای از بانک‌ها

اگر خانه شما را بانکی مصادره کرده، حالا می‌توانید بدهی‌تان را بپردازید و خانه‌تان را پس بگیرید؛ به شرط اینکه ارزش روز خانه‌تان حداکثر 10میلیارد تومان باشد و خانه‌تان را شخص دیگری از بانک نخریده باشد. به گزارش همشهری، شورای پول و اعتبار تصمیم جدید گرفته تا به افرادی که ملک مسکونی در رهن آنها به‌دلیل بازپرداخت نشدن بدهی‌شان تملک شده، کمک کند و کلید خانه‌شان را به آنها تحویل دهد.
این تصمیم شاید بتواند گره فروش نرفتن خانه‌های در تملیک بانک‌ها را باز کند. البته خانه‌هایی قابل بازپس‌گیری است که ارزش آن بالای 10میلیارد تومان نباشد. 2شرط دیگر هم برای طی شدن این فرایند درنظر گرفته شده، نخست اینکه مالک خانه مصادره شده توسط بانک، خانه دیگری نداشته باشد و همچنین فرایند تشریفات مزایده برای ملک مسکونی منتهی به اعلام برنده نشده باشد. وقتی از ابتدای سال گذشته شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا املاک مسکونی مصادره شده توسط بانک‌ها در قالب مزایده به فروش برسد، بانک‌ها آگهی انتشار مزایده را در جراید منتشر کردند اما به‌دلیل عدم‌فروش بخش زیادی از این املاک، قرار شده تا این شورا از تصمیم قبلی‌اش برگردد و شرایط جدیدی را تعیین کند.

رفع مصادره از خانه‌
کسانی که تصمیم دارند تا خانه‌شان را از مصادره بانک‌ها آزاد کنند، باید تمام بدهی‌های خود شامل اصل و سود تسهیلات و جریمه تأخیر و هزینه‌های آن را ظرف 30روز پس از تاریخ اعلام مبلغ بدهی توسط بانک به‌صورت نقد و یکجا بپردازند. به این ترتیب تمام دعاوی مطرح شده توسط مالکان خانه‌های مصادره شده علیه بانک مختومه و پرونده بسته خواهد شد. افزون بر این مالک قبلی همزمان با واگذاری ملک مسکونی به او باید نسبت به تنظیم سند رسمی صلح دعاوی در آینده نسبت به ملک مسکونی اقدام و نسخه‌ای از آن را به همراه سایر مدارک و مستندات مربوط را به بانک ارائه کند. با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار درصورت الزام بانک به برگرداندن ملک مسکونی مصادره شده به مالک قبلی، باید ظرف مهلت 2‌ماه از تاریخ دریافت درخواست مالک، میزان بدهی را به‌صورت مکتوب اعلام کند و افراد متقاضی بازپس‌گیری خانه‌شان حداکثر 6‌ماه وقت دارند تا درخواست مکتوب خود را به بانک ارائه کنند.

بازگشت به الگوی گذشته
در سال‌های گذشته، این امکان وجود داشت که تحت شرایطی و درصورت درخواست مالکان قبلی و پرداخت تمام مطالبات بانک، ملک مسکونی تملک شده به مالک قبلی بازگردد اما از ابتدای سال گذشته با تصمیم شورای پول و اعتبار قرار شد تمام اموال تملک شده شبکه بانکی کشور صرفاً از طریق مزایده واگذار و امکان استرداد املاک تملیکی به مالکان قبلی آنها منتفی شود. با این تصمیم مالکان قبلی نیز فقط می‌توانستند از طریق شرکت در مزایده، نسبت به تملک مجدد ملک خود اقدام کنند. تصمیمی که البته انتقادها را به همراه داشت و مالکانی که خانه‌شان را بانک‌ها مصادره کرده بودند خواستار فراهم شدن شرایط برای بازپس‌گیری املاک‌شان شدند.
بخشنامه جدید بانک مرکزی تأکید دارد: کسانی که بخواهند خانه‌شان را پس بگیرند، نه‌تنها باید بدهی‌شان به بانک را به ارزش روز ملک بپردازند بلکه باید هزینه‌های دیگر را هم متحمل شوند؛  زیرا در غیراین صورت این بانک‌ها و سهامداران‌شان هستند که زیان می‌بینند. در این صورت افزون بر تحمیل زیان به بانک‌ها، حقوق سپرده‌گذاران بانک‌ها ضایع خواهد شد و قدرت وام‌دهی آنها هم تضعیف می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید