• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184623
+
-

فرمول جدید جمع‌آوری پلاستیک

ایده خوب
فرمول جدید جمع‌آوری پلاستیک

مهتاب خسروشاهی

یک شرکت استارت‌آپی در هلند، به فناوری جالب و خاصی برای جمع‌آوری ریزپلاستیک‌ها از سطح آب‌ها موسوم به «سد حبابی» دست پیدا کرده است. این فناوری که توانسته در سطح گسترده‌ای آلودگی موجود در آب‌های کشور هلند را کنترل کند، قرار است در دیگر نقاط اروپا نیز مورد استفاده قرار گیرد.
سد بزرگ حباب یا GBB، درواقع لوله سوراخ‌شده‌ای است که در بستر رودخانه قرار گرفته و با ایجاد حباب، ریزپلاستیک‌ها و دیگر آلاینده‌های میکرونی را جمع‌آوری می‌کند. در این روش که به آن Lo- fi می‌گویند، ذرات پلاستیکی به اندازه یک میلی‌متر و کوچک‌تر از آن را به هم چسبانده و مانع از پخش آنها می‌شود. علاوه براین پیش از رسیدن این ریزآلاینده‌ها به دریا، حدود 86درصد از آنها ردیابی و جمع‌آوری می‌شوند. براساس آمارها، هر سال بیش از 8میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها سرریز می‌شوند که منشأ 60تا 80درصد این آلاینده‌ها، رودخانه‌ها هستند.
ایده جمع‌آوری ریزپلاستیک‌ها به این شیوه، در سال 2019میلادی پایه‌گذاری شد. به این ترتیب که پلاستیک‌ها را در عرض و عمق رودخانه جمع‌آوری کرده و به یک سیستم آبریز هدایت کرده و سپس فشرده شده و جمع‌آوری می‌شوند. اما تابستان سال گذشته میلادی‌(2022)، نخستین مانع حبابی GBB، در دهانه رودخانه Qude Rijn (رودخانه راین قدیم) در Katwijk به‌صورت آزمایشی نصب شد و تا حد زیادی نگرانی بابت آلاینده‌های پلاستیکی جاری در رودخانه راین در این منطقه برطرف شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید