• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184566
+
-

جشن قهرمانی

بارسا امشب می‌تواند به رکورد 50امتیاز آرسنال و ناپولی در نیم‌فصل برسد

جشن قهرمانی

لالیگا وسط این هفته بازی‌های عقب‌افتاده‌اش را برگزار می‌کند تا به‌طور رسمی نیم‌فصل نخست این رقابت‌ها تا فرداشب به پایان برسد. فردا رئال مادرید با والنسیا بازی دارد؛ تیمی که همین پریشب جنارو گتوزو را به‌دلیل نتایج ضعیف از مربیگری برکنار کرد. این 2‌تیم در نیمه‌نهایی سوپرجام هم به مصاف هم رفته بودند. بارسلونا که قهرمانی‌اش را در نیم‌فصل با فاصله 5امتیازی با رئال قطعی کرده، امشب از رئال‌بتیس پذیرایی می‌کند. اتفاقا این 2تیم هم در نیمه‌نهایی سوپرجام اسپانیا به مصاف هم رفته و مثل دیگر دیدار این مرحله با هم مساوی کرده بودند و کار به ضربات پنالتی کشیده بود. به این ترتیب می‌توان گفت بازی‌های این هفته 2‌مدعی اصلی قهرمانی تکرار نیمه‌نهایی سوپرجام است.
بارسلونا همچنان با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. لاپورتا که نتوانسته بود تمدید قرارداد گاوی و آرائوخو را ثبت و با بالده تمدید کند، برای قرارداد جدید مارکوس آلونسو هم به مشکل خورده است. لالیگا به‌دلیل تراز نبودن دخل و خرج بارسا، به این باشگاه اجازه ثبت هیچ قرارداد جدیدی را نمی‌دهد. یکی از دلایل غیرفعال بودن باشگاه در نقل‌وانتقالات زمستانی همین مورد قانونی بوده. بارسا که در سوپرجام به یک ال‌کلاسیکوی پیش‌بینی نشده راه یافته و رئال را برده بود، در نیمه‌نهایی جام حذفی هم باید رفت و برگشت ال‌کلاسیکو برگزار کند. در فاصله 9اسفند تا 17فروردین، 3‌ال‌کلاسیکو در پیش است که 28اسفند ال‌کلاسیکوی برگشت لالیگا خواهد بود و 2‌تای دیگر در جام حذفی.
با مصدومیت دمبله که گفته می‌شود به بازی برگشت ال‌کلاسیکوی حذفی می‌رسد، ژاوی خواهان جذب یک وینگر شده بود که از لحاظ قانونی و اقتصادی امکان آن فراهم نشد. بارسا اگر فعالیتی در پنجره زمستانی نقل‌وانتقالات داشته باشد، احتمالا فروش یکی دو بازیکن است تا هم پولی به خزانه واریز شود و هم بخشی از دستمزد بازیکنانی مثل فران تورس یا رافینیا صرفه‌جویی شود. کسری پیش‌بینی شده بارسلونا در فصل آینده به 200‌میلیون یورو می‌رسد. این جدا از بدهی باشگاه به‌خودش است که در تابستان 25درصد از درآمدهای 25سال آینده را پیش‌خور کرد. خاویر تباس، رئیس لالیگا گفته: «درست است، بارسا پس از رفتن ممفیس و پیکه مبلغی برای ثبت قرارداد دارد. آنها باید تصمیم بگیرند، ببینیم آنها چه زمانی شروع به کاهش دستمزد خود برای فصل آینده می‌کنند.»
ژاوی به فلسفه بارسلونا پشت کرده و دیگر نیازی به ارائه تیکی‌تاکا نمی‌بیند. تیم او در لیگ قهرمانان بد نتیجه گرفته و در سوپرجام و جام حذفی هم متفاوت عمل کرده اما در لالیگا ثبات عجیبی داشته. بارسلونای او در این فصل 7بار یک بر صفر پیروز شده که بخش اعظمی از پیروزی‌های این تیم مرهون به اوج برگشتن تراشتگن و سیوهای او درون دروازه است. دروازه‌بان آلمانی 14بار کلین‌شیت داشته است.
ژاوی که در سوپرجام نخستین جامش را به‌عنوانی سرمربی بارسا کسب کرده، نمی‌خواهد روند نتیجه‌گیری فعلی‌اش را قطع کند. او ترجیح می‌دهد تراشتگن ستاره تیم باشد اما تیم ببرد. یک مقایسه آماری بین فصل جاری و فصل گذشته لالیگا نشان می‌دهد که بارسلونا چه پیشرفت بزرگی کرده، ولی رئال همان روند سابق را ادامه داده است. فصل قبل رئال پس از 18‌بازی 43‌امتیاز داشت و صدرنشین بود، ولی بارسا با 28‌امتیاز در رده هفتم قرار داشت. رئال تنها یک‌امتیاز از فصل گذشته در چنین مقطعی کمتر دارد، ولی بارسا توانسته 19امتیاز بیشتر کسب کند. رئال در کارهای هجومی و دفاعی نیز تغییر خاصی نسبت به فصل گذشته نداشته است؛ 39‌گل زده و 15‌گل در فصل پیش و 38‌گل زده و 16‌گل خورده در این فصل. آنها یک‌گل بیشتر خورده و یک گل کمتر زده‌اند. تفاضل گل رئال از مثبت 24 به مثبت 22 کاهش یافته است. بارسا در فصل گذشته پس از 18‌بازی 29‌گل زده بود و 22گل خورده در کارنامه داشت، ولی امسال این آمار 37‌گل زده و تنها 6‌گل خورده است. رئال در فصل گذشته پس از 18‌بازی، 225‌شوت زده بود که این آمار در فصل جاری 218‌شوت است. این آمار برای بارسا از 118‌شوت به 217‌شوت افزایش داشته و نزدیک دوبرابر شده است. به سمت دروازه بارسا نیز فصل قبل 53‌شوت زده شده بود، ولی این آمار به 46‌شوت در فصل جاری کاهش یافته. درواقع این رئال نیست که افت کرده؛ بارسلونا پیشرفت داشته است.
البته قهرمانی نیم‌فصل تضمین‌گر قهرمانی فصل نیست. بارسا در تاریخ خود 26‌بار قهرمان نیم‌فصل لالیگا شده و در 16‌مورد توانسته در پایان فصل نیز قهرمان شود؛ 61.54درصد. در 16‌قهرمانی اخیر زمستانی، بارسا 13‌بار توانسته قهرمانی لالیگا را کسب کند و تنها در سال‌های 2007، 2014 و 2020 قهرمانی را از دست داده است.
  رئال بتیس در 22رویارویی آخر مقابل بارسا در لالیگا تنها 2‌بار به پیروزی رسیده؛ 3تساوی و 17شکست. اتفاقا هر 2پیروزی در نوکمپ به‌دست آمده؛ 4 بر 3 در سال2018 که کیکه ستین مربی بتیس بود و یک بر صفر در دسامبر2021 که همین مانو پیگرینی، مربی فعلی بتیس هدایت این تیم را برعهده داشت.
  تراشتگن به آمار تاریخی لیانو نزدیک است. لیانو کمترین گل خورده را در یک فصل در تاریخ لالیگا ثبت کرده؛ 18گل در فصل 1994-1993 و تنها ۶‌گل خورده نیم‌فصل اول. تراشتگن نیز تاکنون ۶‌گل دریافت کرده و یک‌بازی تا پایان نیم‌فصل باقی مانده است.
  بارسا این فرصت را دارد تا مثل آرسنال و ناپولی نیم‌فصل اول را با 50امتیاز به پایان برساند. بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ لیگ برای بارسلونا ویلانووا‌ست که در نهایت با ۱۰۰‌امتیاز قهرمان شد و در پایان نیم‌فصل اول 55امتیاز کسب کرد و تنها 2‌امتیاز از دست داد.

برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۹ است که بارسلونا با فاصله ۵‌امتیاز از رئال‌مادرید در صدر جدول است.

امشب محرومیت 3‌جلسه‌ای لواندوفسکی به پایان می‌رسد. بارسا در غیاب او هر 9امتیاز ممکن را کسب کرد.

ژاوی ۴‌کارت زرد دارد و درصورت دریافت کارت پنجم منجر به محرومیت از مسابقه بعدی مقابل سویا می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید