• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184481
+
-

از نیروهای ویژه جهان، چه خبر؟

سربازان گروه‌ها یا یگان و گارد ویژه در کشورهای مختلف جهان، به‌عنوان نخبه‌های نظامی در عرصه‌های دفاع و جنگ‌آوری شناخته می‌شوند. هر کشوری بنا بر نیازهای امنیتی و دفاعی خود، گروه‌هایی کوچک از نیروهای مسلح خود مانند نیروی ارتش (زمینی، دریایی و هوایی) یا نیروی پلیس را به‌طور جداگانه و خاص آموزش می‌دهند و تربیت می‌کنند. گروه های ویژه ای که با امکانات منحصر به فرد و ویژگی‌های قدرتی که می‌توانند در مواقع نیاز پا به میدان مقابله بگذارند و عملیات‌های استراتژیک را به خوبی پیش ببرند. در ادامه به چند نمونه از نیروهای ویژه معروف جهان به اختصار اشاره می‌کنیم.

دلتا؛ یکی از نیروهای ویژه آمریکا
نیروی ویژه «دلتا» یگانی ضد ‌تروریسم و ضد ‌آشوب‌های داخلی در ارتش آمریکاست که تحت فرماندهی مشترک نیروهای مسلح قرار دارد. نیروی دلتا در سال1977 ایجاد شد. اعضای نیروی دلتا مهارت‌های ویژه در زمینه اجرای عملیات‌های ضد ‌شورش، تاکتیک‌های نظامی و تکنیک‌های رزمی نفوذ دارند. جالب است که بدانید، آموزش اولیه نیروهای دلتا توسط نیروهای ویژه هوابرد انگلیس انجام شده و از آن پس این نیرو کار خود را به‌طور مستقل آغاز کرده است. هم ‌اکنون یکی از بندهای مهم و کلان بودجه نظامی این کشور به نیروهای ویژه، مانند دلتا اختصاص دارد.

جی‌آی‌جی‌ان؛ فرانسه
نیروهای ویژه مداخله ملی فرانسه که به نوعی نیروی ویژه محسوب می‌شود، در واقع زیرشاخه نیروهای ژاندارمری(پلیس) فرانسه هستند. این نیروها برای حفظ منافع ملی، آزادسازی سریع گروگان و درگیری‌های تروریستی، آموزش دیده‌اند. بسیاری از کارشناسان نظامی، تاریخ تشکیل این نیروی ویژه را به حوادث المپیک تابستانی مونیخ و شورش زندانیان (زندان بین‌المللی و سیاسی) نسبت می‌دهند. در زمانی که حکومت مرکزی فرانسه تصمیم گرفت تا برای کنترل شرایط امنیتی جامعه، گروهی ویژه با ظرفیت‌ها و تجهیزات فراوان تشکیل دهد. با وجود اینکه تعداد این گروه در سال‌های نخست تأسیس بسیار اندک بود، حالا به یکی از بزرگ‌ترین نیروهای ویژه جهان شهرت یافته است. البته در کنار این شهرتِ بزرگ بودن، می‌توان از خشن بودن هم یاد کرد. به‌طوری که بسیاری از شهروندان فرانسه، از اعمال خشونت این نیروها در برخورد با جنبش جلیقه زردها یاد می‌کنند.
 
لک‌لک‌های سیاه؛ پاکستان
نیروهای ویژه پاکستان که زیرشاخه ارتش این کشور هستند، ابتدا توسط افسران نظامی کشورهای انگلیس و آمریکا آموزش دیده و می‌بینند. تاریخِ آموزش‌های اولیه و راه‌اندازی رسمی این نیروها به سال1956 بازمی‌گردد. این نیروها که به «لک‌لک‌های سیاه» شناخته شده‌اند، یکی از پرکارترین نیروهای ویژه در جهان هستند. نیروهایی که در عملیات‌های ضد‌ تروریستی، جنگ‌های داخلی و مناقشات مرزی، نقش ایفا می‌کنند. یکی از آموزش‌های دشوار این گروه ویژه، پیاده‌روی‌های طاقت‌فرساست.

نیروی ویژه هوابرد؛ انگلیس
«اس‌ای‌اس» نیروی ویژه هوابرد انگلیس است که در سال1941 به‌عنوان تیپی مستقل در کنار سایر نیروهای وابسته به جبهه متفقین، در جنگ جهانی دوم مبارزه می کرد. بیشتر افسران این یگان را نیروهای هوابرد تشکیل می‌دهند. شرایط ورود به گارد این نیروها بسیار دشوار است و افراد متقاضی باید از لحاظ آمادگی جسمانی و روحی در سطوح بالایی قرار گرفته و همچنین از هوش نظامی برخوردار باشند. به‌عنوان مثال، یکی از بندهای آزمونی که برای جذب به این تیپ در نظر گرفته شده، آزمون پیاده روی‌های استقامتی یا زندگی در شرایط ناگزیری در جنگل و کوهستان است تا طی آن، مهارت‌های زنده ماندن و جهت‌یابی را به درستی یاد بگیرند. نیروهای ویژه هوابرد انگلیس، مجهزترین و کشنده‌ترین تجهیزات دفاعی و نظامی را در اختیار دارد.

یگان ویژه آلفا؛ روسیه
در سال1974 «یوری آندروپوف»، رئیس وقت کمیته دولتی امنیت اتحاد جماهیر شوروی، فرمان تأسیس نیروهای ویژه روسیه با نام «آلفا» را به‌عنوان نخستین گروه ویژه ضد‌ تروریستی در کشور امضا کرد. آلفا که زیر مجموعه ارتش روسیه محسوب می‌شود، در بزرگ‌ترین حملات تروریستی به ‌عنوان نیروی بازدارنده و مقابله‌کننده حضور داشته است. از جمله این حوادث می‌توان به گروگانگیری دیپلمات‌های شوروی، مدرسه بیسلان و تئاتر مسکو اشاره کرد.

جِی‌تی‌اف ویژه؛ کانادا
نیروی ویژه کانادا در سال1993 تشکیل شد و در ابتدا  فقط 100عضو داشت که بعد از وقوع حادثه 11سپتامبر این نیروی ویژه توسعه یافت. وظیفه اصلی جی‌تی‌اف کانادا، خنثی‌سازی عملیات‌های ضد‌ تروریسم است. اطلاعات درباره این نیروهای ویژه همچون تعداد نیروها، مقر اصلی و آموزش و تجهیزات آن تاکنون به‌صورت محدود و شاید محرمانه مطرح شده است و تقریباً اطلاعات کاملی در مورد آنها وجود ندارد. ناگفته نماند که یکی از عملیات‌های مهم این نیروها، تأمین امنیت شخصیت‌های مهم در بازی‌های المپیک سال2010 بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید