• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184467
+
-

رشد کتاب خوب برای آینده خوب بچه‌ها

طرح خوب
رشد کتاب خوب برای آینده خوب بچه‌ها

فاطمه عباسی

اینکه کتاب یار مهربان است و می‌تواند بهترین دوست آدم باشد را همه شنیده‌ایم، اما همین کتاب هم دسته بندی دارد و اگر مناسب سن و سال آدم نباشد یا محتوایش با روحیات و عقایدمان جور در نیاید، ممکن است دیگر در جرگه بهترین دوستانمان نگنجد و حتی مضر هم باشد.
به همین دلیل است که مسئولان به‌ویژه آنهایی که مسئولیت آموزش و پرورش نوجوانان و جوانان را در کشورمان برعهده دارند، حواسشان به این موارد هست و سعی‌شان بر این است که کتاب خوب به بچه‌ها معرفی کنند. در این راستا هر سال جشنواره ملی کتاب رشد برگزار می‌شود تا بهترین کتاب‌ها برای نوجوان‌ها مشخص شوند. امسال هم اختتامیه بیستمین دوره این جشنواره روز گذشته برگزار شد و از بین 3هزارو440کتابی که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود، 1382عنوان، موفق شدند نشان رشد کسب کنند. کتاب‌های این دوره جشنواره در 15گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند و 5محور هم از سوی کمیته علمی برای اولویت‌های ویژه در این دوره تعیین شد.
 این 15گروه شامل گروه‌های تصویرگری، ادبیات، داستان کودک و خردسال، داستان نوجوان، خاطره‌نگاری، ادبیات، فرهنگ و هنر، مطالعات اجتماعی، تفکر و سبک زندگی، مطالعات دینی، علوم کاربردی و دانش‌افزایی بودند. خب مسلم است که از دل این جشنواره کتاب‌هایی در می‌آید که والدین می‌توانند به راحتی و با خیالی آسوده آنها را برای نوجوانان‌شان تهیه کنند. کتاب‌هایی هم که نشان رشد گرفته‌اند، فقط به لحاظ محتوایی با استانداردهای موجود همخوانی ندارند، بلکه همه ابعاد یک محصول مانند تصویرگری، بسته‌بندی، جنس کاغذ، نوع چاپ، قیمت و دیگر موارد هم بررسی شده‌اند و اگر امتیاز آثار از مقدار تعیین شده بیشتر باشد، آن وقت کتاب‌ها نشان رشد دریافت می‌کنند.
به این ترتیب نه‌تنها کتاب‌های خوب و استاندارد معلوم می‌شوند، بلکه به‌گفته مسئولان، منابع آموزشی وزارت آموزش و پرورش هم ساماندهی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید