• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184448
+
-

افت 12درصدی تولید خودرو در دی ماه

با وجود افت تولید در یک ‌ماه گذشته، انتظار می‌رود تیراژ تولید خودرو‌های سواری در سال‌جاری از مرز یک میلیون دستگاه فراتر رود

گزارش
افت 12درصدی تولید خودرو در دی ماه

بهزاد رنجبر-روزنامه‌نگار

 آمارها نشان می‌دهد جمع کل تولید خودروهای سواری در دی‌ماه امسال در مقایسه با‌ ماه قبل 13هزار دستگاه معادل 12درصد افت کرده، همزمان سطح فروش نیز 18درصد کمتر از آذرماه بوده است.به‌گزارش همشهری، صنعت خودرو روز‌های دشواری را سپری می‌کند از یک طرف خودروسازان با مشکل قیمت‌گذاری دستوری و از طرف دیگر با مشکلات موجود بر سر راه افزایش تولید مواجهند. همه اینها در ماه‌های گذشته قیمت سهام این شرکت‌ها را در بورس متاثر کرده است و چون سهام این شرکت‌ها به لیدر یا خط‌دهنده بازار در طول چند‌ماه گذشته تبدیل شده‌اند، نوسان قیمت سهام این شرکت‌ها بازار سهام را هم با تلاطم مواجه کرده است. ظرف چند‌ماه گذشته مخالفت‌های زیادی با عرضه محصولات این شرکت‌ها در بورس کالا شده است و نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی زیادی درگیر ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا شده‌اند و هنوز هم مشخص نیست آیا عرضه خودرو در بورس کالا تداوم خواهد یافت یا خیر، با این حال صورت‌های مالی 9ماهه شرکت‌های خودرو‌ساز نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا فواید زیادی برای این شرکت‌ها داشته و موجب شده این شرکت‌ها بعد از سال‌ها زیان برای نخستین بار از و سودآور شوند. طبق آمار‌های موجود هم‌اکنون جمع کل زیان انباشته تلفیقی شرکت‌های خودرو‌ساز از مرز 130هزار میلیارد تومان عبور کرده و مشخص نیست درصورتی که روند عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شود این صنعت چگونه قادر خواهد بود به فعالیتش ادامه دهد. به زعم اقتصاددانان جبران زیان انباشته این صنعت را -درصورتی که از راهکار‌های اقتصادی استفاده نشود- باید دولت جبران کند و این موضوع هزینه‌های مالی سنگینی برای جامعه دارد چون به خلق تورم منجر می‌شود. در چنین شرایطی این صنعت به‌شدت با چالش قیمت‌گذاری دستوری مواجه است. نهاد‌های مختلف دستور‌های مختلف برای فعالیت شرکت‌های خودرو‌ساز صادر می‌کنند.
 تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد سطح تولید در دی‌ماه که این صنعت درگیر حواشی قیمت‌گذاری بوده با افت مواجه شده است با این حال روال 10ماهه تولید در این صنعت همچنان مثبت است و انتظار می‌رود تیراژ تولید خودرو‌های سواری در سال‌جاری از مرز یک‌ میلیون دستگاه فراتر رود.

افت 12درصدی تولید
آمارها نشان می‌دهد درشرایطی که سطح تولید خودروهای سواری در آذر‌ماه به بالاترین میزان در سال‌جاری رسیده بود سطح تولید در دی‌ماه با کاهش مواجه شده است. آمار تولید ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نشان می‌دهد تیراژ تولید این 3شرکت جمعا 12هزارو845 دستگاه در دی‌ماه در مقایسه با آذر‌ماه افت کرده و به 95هزارو561 دستگاه رسیده است. در آذر‌ماه امسال این 3شرکت جمعا 108هزارو415 دستگاه خودروی سواری تولید کرده بودند که بالاترین میزان تولید در سال‌جاری بود. در این میان بیشترین میزان افت تولید مربوط به پارس‌خودرو بوده که تیراژ تولیدش 14درصد افت کرده است بعد از آن ایران‌خودرو با 12درصد و سایپا با 11درصد افت تولید در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کاهش 18درصدی فروش
همگام با افت تیراژ تولید، میزان فروش خودروسازها نیز در دی‌ماه امسال با کاهش مواجه شده است. آمار عملکرد ماهانه شرکت‌های خودرو‌ساز نشان می‌دهد این شرکت‌ها در دی‌ماه امسال جمعا 94هزارو801 دستگاه خودرو فروخته‌اند که این میزان 18درصد کمتر از آذر‌ماه امسال است. در آذر شرکت‌های خودرو‌ساز 115هزارو820 دستگاه خودرو فروخته‌اند که 21هزار دستگاه بیشتر از دی‌ماه بود.
بیشترین میزان افت فروش در دی‌ماه در شرکت ایران‌خودرو اتفاق افتاد که میزان فروش آن 20درصد افت کرده است. میزان فروش خودرو‌های سایپا و پارس‌خودرو نیز در دی‌ماه به‌ترتیب 15 و 18درصد کاهش یافت.

عملکرد 10ماهه
باوجود افت ماهانه تیراژ تولید در شرکت‌های خودروساز، آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل خودرو‌های سواری تولید شده در 10‌ماهه امسال 873هزارو262 دستگاه بوده که این میزان 15درصد بیشتر از پارسال است و نشان می‌دهد تیراژ تولید شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تاکنون 114هزارو526 دستگاه افزایش یافته است. این به‌معنای آن است که شرکت‌های خودرو‌سازی‌ از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین 87هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند و برآورد می‌شود چنانچه این میزان تولید در زمستان هم حفظ شود امسال برای نخستین بار در چند سال گذشته تیراژ تولید خودرو از مرز یک‌میلیون دستگاه فراتر رود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید