• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184338
+
-

تب داغ قیمت‌ها در سبد میوه و تره‌بار

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در دی‌ماه امسال، تورم بازار خوراکی‌ها از جانب میوه و تره‌بار شارژ شده است

تغییرات فصلی در دی‌ماه، بازار میوه و تره‌بار را با تکانه‌های تورمی مواجه کرد و به‌عنوان نمونه، قیمت پیاز در اثر تغییرات آب و هوایی و اختلال در حمل‌ونقل محموله‌های تره‌بار با جهش قابل‌توجه قیمت مواجه شد؛ درحالی‌که قیمت سایر اقلام خوراکی چندان با میانگین تورم کشور مغایرت نداشت.
به‌گزارش همشهری، اطلاعات مرکز آمار ایران از متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در دی‌ماه حاکی از این است که در این ماه، قیمت روغن مایع، گوشت مرغ و پرتقال از 1.4درصد تا 5.4درصد نسبت به‌ماه قبل کاهش پیدا کرده؛ اما در آن‌سوی ماجرا، قیمت گوشت گوسفندی و برخی از اقلام میوه و صیفی‌جات با جهش تورمی مواجه بوده است. براساس آمارها‌
رکورد جهش قیمت در دی‌ماه به پیاز اختصاص داشته که 43.9درصد گران‌تر شده و بعد از آن بادمجان، هندوانه و موز رکورددار افزایش شدید قیمت بوده‌اند.

گروه‌بندی تورم خوراکی‌ها
آمارهای رسمی از نوسان قیمت کالاهای خوراکی منتخب در ماه، در دامنه منفی 5.8درصد تا مثبت 43.9درصد حکایت دارد. در این‌ماه گروه‌های مرکبات و سبزی رکوردداران تورم بوده‌اند به‌گونه‌ای که پرتقال با کاهش 5.8درصدی قیمت، کمترین تورم ماهانه را به‌خود اختصاص داده و در مقابل پیاز با افزایش 43.9درصدی قیمت، عنوان بیشترین تورم ماهانه را کسب کرده است.
  در گروه لبنیات، قیمت شیر خشک 3.5درصد و تخم‌مرغ 3.1افزایش پیدا کرده؛ اما همزمان قیمت روغن مایع 1.4درصد نسبت به‌ماه قبل کمتر شده است.
  در گروه نان و غلات، برنج خارجی درجه‌یک با 3.8درصد و رشته‌آش با 2.8درصد افزایش نسبت به‌ماه قبل رکورددار رشد قیمت بوده‌اند.
  در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، گوشت گوسفندی با جهش 15.3درصدی رکورددار گرانی بوده و بعدازآن قیمت ماهی قزل‌آلا با 7.9درصد و گوشت گاو و گوساله با 7درصد افزایش در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. البته در این گروه، قیمت گوشت مرغ با کاهش 2.7درصدی مواجه بوده است.
 در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ماه قبل مربوط به هندوانه بوده که 25.5درصد گران‌تر شده است و بعدازآن موز با جهش 21.2درصد و انار با افزایش 13درصدی، در رتبه‌های بعدی افزایش قیمت قرار گرفته‌اند؛ درحالی‌که پرتقال بیشترین کاهش قیمت نسبت به‌ماه قبل را تجربه کرده و 5.8درصد ارزان‌تر شده است.
  در گروه سبزی و حبوب، بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ماه قبل مربوط به پیاز بوده که 43.9درصد گران‌تر شده است و بعد‌ازآن بادمجان با 29.5درصد و کدوسبز با 16.3درصد افزایش در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
  در گروه قندوشکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ماه قبل به چای خارجی بسته‌ای و نوشابه گازدار اختصاص داشته که 3.1درصد نسبت به‌ماه قبل افزایش پیدا کرده اما قیمت سایر اقلام تغییر بسیار جزئی داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید