• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1842
+
-

توافق در آستانه درباره کنگره گفت و گوی ملی سوریه

روحانی، اردوغان و پوتین احتمالاً دوباره در سوچی دیدار می‌کنند

دیپلماسی
توافق در آستانه درباره کنگره گفت و گوی ملی سوریه

هشتمین نشست آستانه دیروز با اعلام توافق بر سر برگزاری کنگره ملی سوریه در روزهای ۹و ۱۰بهمن برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند دور بعدی نشست بلندپایه بین‌المللی سوریه در آستانه را در نیمه دوم فوریه ۲۰۱۸ برگزار کنند. نشست ویژه ۳کشور ایران، روسیه و ترکیه هم قرار است ۲۹و ۳۰دی در سوچی روسیه برگزار شود که احتمالا در سطح روسای جمهور خواهد بود. اول آذرماه هم نشست نخست سران ایران، ترکیه و روسیه در سوچی برگزار شده بود.  بنا بر اعلام حسین جابری انصاری، در کانال تلگرامی‌اش، او به همراه الکساندر لاورنتیف و سدات اونال، مذاکره‌کنندگان ارشد ۳کشور ضامن روند آستانه در نشست روزهای پنجشنبه و جمعه بودند. ۳هیأت در این نشست ضمن توافق درباره تاریخ برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه، درخصوص مفاد ۳سند مربوط به تبادل بازداشت‌شدگان، ‌ربوده‌شدگان و اجساد کشته‌شدگان، می‌ن‌زدایی بشردوستانه در سوریه و بیانیه مشترک پایانی نشست آستانه ۸ گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. درصورت تصویب و نهایی‌شدن سند تبادل در نشست آستانه ۸، تلاش‌های به‌عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران و شرکای آستانه در طول چند کنفرانس گذشته، به ثمر نشسته و گامی مثبت درجهت کمک به حل مشکلات انسانی پدیدآمده بر اثر بحران سوریه برداشته خواهد شد. 

همچنین معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان به همراه الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه، سدات اونال، معاون خاورمیانه و آفریقای وزارت خارجه ترکیه و معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در مهمانی شام رسمی غیرت عبدالرحمن‌اف، وزیر امور خارجه قزاقستان شرکت کردند. مذاکره‌کننده ارشد ایران در روند آستانه روز پنجشنبه و پیش از برگزاری نشست رسمی با الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. 

دو طرف در این دیدار ضمن بررسی آخرین تحولات سیاسی و می‌دانی سوریه، درخصوص ادامه اقدامات روند آستانه در ۳حوزه رویارویی با تروریسم، برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه و همچنین مسائل فوری بشردوستانه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. 

جابری انصاری در این دیدار ضمن تأکید بر توجه جدی ایران نسبت به اهمیت و ضرورت تسریع در روند سیاسی حل بحران سوریه و همچنین اقدامات بشردوستانه ازجمله در زمینه تبادل بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و اجساد بین طرف‌های درگیر در سوریه، نظرات کشورمان درخصوص روند گفت‌وگوهای سوری - سوری و حل و فصل بحران سوریه را تشریح کرد. اولین دور مذاکرات این دو هیأت در روز پنجشنبه برگزار شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید