• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 8 بهمن 1401
کد مطلب : 184177
+
-

انجمنی برای پایان فراموشی

کار خوب
انجمنی برای پایان فراموشی

جمعیت سالمند در شهرک اکباتان باعث شد معصومه صالحی به همراه دوستانش به فکر راه‌اندازی یک انجمن آلزایمر برای کمک به همسایه‌های پا به سن گذاشته بیفتد. آنها 2دهه پیش به کمک عده‌ای از خیران شهرک اکباتان مؤسسه‌ای برای حمایت از سالمندان تاسیس کردند. این انجمن نخستین تشکل غیردولتی ویژه افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر در کشور است که در بهمن‌ماه ۱۳۸۰ با هدف ارتقای کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و خانواده‌هایشان تأسیس شد.
 معصومه صالحی، مدیر انجمن می‌گوید: «با تلاش بسیار توانستیم این انجمن را عضو انجمن جهانی آلزایمر کنیم و تا به امروز دستاوردهای خوبی در زمینه بین‌المللی کسب کرده‌ایم. انجمن آلزایمر از بدو تأسیس تا امروز بیش از ۸هزار نفر را تحت پوشش قرارداده است. این افراد تحت درمان، ‌کنترل و مشاوره قرار می‌گیرند. بحث کنترل دمانس یعنی بخش علامت‌دهی بیماری بسیار مهم است که متخصصان آلزایمر در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهند.»

شما هم داوطلب شوید
یکی از جذاب‌ترین و مؤثرترین بخش‌های انجمن بخش گروه داوطلب است که باعث شده تا افراد زیادی با بیماری آلزایمر آشنا شوند و برای حمایت از بیماران تلاش کنند. صالحی می‌گوید: «هم‌اکنون بیش از ۵۰ عضو داوطلب انجمن را یاری می‌کنند. برای عضویت در گروه داوطلبان حتماً نباید پزشک یا متخصص باشید؛ یک زن خانه‌دار، یک جوان دانشجو یا یک سالمند توانا و شاداب هم می‌تواند عضو انجمن شود.»

توانبخشی بیماران در مرکز قاصدک
مرکز جامع توانبخشی و مراقبت روزانه قاصدک نیز برای حمایت از افراد مبتلا به دمانس در انجمن آلزایمر فعال است. مدیر انجمن درباره فعالیت این مرکز می‌گوید: «این مرکز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۴:۳۰ آماده ارائه خدمات به مبتلایان به دمانس و بیماری آلزایمر است. بررسی وضعیت سلامت مددجویان مرکز به‌صورت روزانه، بررسی اختلالات رفتاری و انجام تست روانشناختی، برگزاری جشن تولد به‌منظور تداعی خاطرات گذشته و خواندن دعا و قرآن در این مرکز انجام می‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید