• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 5 بهمن 1401
کد مطلب : 183960
+
-

بودجه 3 سقفی برای توسعه عدالت در تهران

شهردار تهران دیروز لایحه بودجه 1402را با رقم 78هزار و 475میلیارد تومان به شورای شهر ارائه کرد که رویکرد اصلی آن توسعه و تقویت حمل‌ونقل عمومی است.به گفته علیرضا زاکانی توسعه عدالت در شهر در تمام اجزا و عناصر آن دیده شده است.
بودجه‌ای که در مقایسه با امسال رشد 56درصدی دارد و به‌گفته شهردار تهران در 3سقف تعیین شده است. نکته جالب در تنظیم لایحه بودجه سال 1402 شهرداری، رویکرد بودجه‌ریزی مشارکتی و همراهی مردم است که از طریق طرح «من شهردارم» مورد توجه قرار گرفته تا اولویت‌بندی پروژه‌ها و اقدامات لازم براساس نظر و مطالبات شهروندان انجام گیرد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز هنگام ارائه توضیحات لایحه بودجه سال آینده در صحن شورا به همین نکته اشاره کرد و گفت: «از طریق کمپین من شهردارم حدود هزار و 462پروژه اولویت‌بندی شده و 3هزار و 924میلیارد تومان برای عملیاتی‌شدن آنها اختصاص داده‌ایم. همچنین در تبصره 29(شهرداری تهران اجازه دارد مبلغی را بیش از سقف بودجه مصوب در راستای توسعه شهر و فعالیت‌های عمرانی پیش‌بینی کند.) مبلغ 30هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم که بخش زیادی از آن به حوزه حمل‌ونقل تخصیص داده می‌شود تا گره‌های ترافیکی باز و کمبودهای ناوگان حمل‌ونقل انبوه رفع شود.»
به گزارش همشهری، این برنامه‌ریزی‌ها در حالی انجام شده که بیشترین مطالبات مردم در حوزه خدمات شهری بوده و شهرداری تهران هم در حوزه حمل‌ونقل عمومی اقداماتی چون بهره‌برداری از 5ایستگاه در خطوط 6 و 7، اورهال حدود 300دستگاه واگن، بازسازی 899دستگاه اتوبوس فرسوده، نوسازی 280دستگاه ون مسافری از طریق اعطای تسهیلات و ... را در دستور کار دارد.
 یک‌صد و بیست و چهارمین جلسه پارلمان شهری در حالی برگزار شد که مهدی چمران رئیس و پرویز سروری نایب‌رئیس پارلمان شهری برای حمایت از سپاه پاسداران با لباس سبزرنگ سپاه وارد صحن شدند. همچنین روی میز اعضای پارلمان شهری پرچم این نهاد نظامی قرار داشت. علیرضا زاکانی در جریان ارائه گزارش مربوط به بودجه 1402شهرداری تهران گفت: «پیام لایحه بودجه سال آتی این است که هرچه دیگران تلاش کنند تا مانع چرخش چرخ کشور شده و ایران را از پیشرفت، سازندگی و حرکت به سمت قله‌های افتخار باز دارند، راه به جایی نخواهند برد. شورای شهر ششم نشان داد که اراده بر اصلاح، پیشرفت و خدمتگزاری است. سال گذشته از ۳۷هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بودجه اصلاحی، 99درصد یعنی ۳۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شد و امسال هم بودجه 50هزار و 370میلیارد تومان در تعهد ماست که تا پایان سال بیش از 100درصد محقق خواهیم کرد.»
 شهردار تهران با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۲ برشی از برنامه چهارم است و با ساماندهی ردیف‌های اعتباری، هزینه‌ای و سرمایه‌ای گام‌هایی در راستای شفافیت و چابک‌سازی برداشته‌ایم، تأکید کرد: «بودجه سال آینده 3 سقفی خواهد بود. سقف اول آن بودجه 78هزار و 475میلیاردی است که توسط شورای شهر تهران مصوب شده و در تعهد شهرداری خواهد بود. سقف دوم مربوط به تبصره 29است که در آن مبلغ 30هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی ‌شده و سقف سوم هم مربوط به حوزه ماده 19و اختصاص به مشارکت بخش خصوصی، نهادها و ارگان‌های مختلف، دولت و مولدسازی دارد و این موضوع می‌تواند جهش بزرگی در شهر ایجاد و تهران را به‌عنوان یک شهر پیشرو در همه عرصه‌ها معرفی کند.»

مصوبات شورای شهر
دیروز اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی خود با یک فوریت لوایح «فروش 6 ملک شهرداری تهران»، «انجام معاملات مربوط به ساختمان اطلاعات و ساختمان کوهک»، «مجوز صدور برات کارت برای تأمین منابع مالی» و یک فوریت طرح «تملک خانه مرحوم عباس شیبانی و تبدیل آن به خانه مفاخر» موافقت کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید