• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 5 بهمن 1401
کد مطلب : 183901
+
-

پرداخت شهریه در مدارس هیأت‌امنایی ممنوع

آموزش و پرورش می‌گوید دنبال مشارکت داوطلبانه در اداره مدارس است؛ نه درآمدزایی

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

بعد از اینکه اوایل هفته جاری، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش خبر از گسترش متوازن مدارس هیأت‌امنایی در راستای مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و شعار دولت مردمی، کیفیت‌بخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر داد، موجی از انتقادها در فضای مجازی به راه افتاد.

نابودی اصل 30؟
عده زیادی در تحلیل این صحبت‌ها، گفتند اظهارات رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در راستای خصوصی‌سازی آموزش عمومی و نابودی اصل۳۰ قانون اساسی و آموزش رایگان است؛ موضوعی که احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با همشهری، به‌شدت آن را تکذیب می‌کند. او می‌گوید با اجرای این طرح، دنبال درآمدزایی برای آموزش و پرورش و تحمیل هزینه‌های آموزش بر دوش خانواده‌ها نیستند و به هیچ‌وجه قرار نیست با اجرای این طرح شهریه‌ای از بابت تحصیل دانش‌آموزان دریافت شود؛ تضمین این قول هم آغاز اجرای توسعه مدارس هیأت‌امنایی از مناطق محروم روستایی، حاشیه شهرها و مناطق کم‌برخوردار دیگر است.

ذهن مردم نسبت به مدارس هیأت‌امنایی تخریب شد
او با اظهار تأسف از عملکرد مدارس هیأت امنایی در سال‌های گذشته و تخریب ذهنیت مردم نسبت به این موضوع و دور شدن این مدارس از اهداف عالیه خود، می‌گوید: «با اجرای طرح توسعه مدارس هیأت‌امنایی در کشور دنبال تغییر رویکرد این مدارس هستیم. نباید وقتی اسم مدارس هیأت امنایی می‌آید برای مردم مدارس غیردولتی و غیررایگان تداعی شود، بلکه این مدارس باید نماد و الگوی عدالت آموزشی در کشور باشند.»

استفاده از ظرفیت‌های یک محله
به‌گفته او، مدارس هیأت‌امنایی واقعی مدارسی هستند که در سایه مشارکت تمامی ظرفیت‌های یک محله اعم از خیرین، مساجد و اولیای دانش‌آموزان رشد کرده و بستر آموزش و پرورش عادلانه نسل‌های آینده را فراهم می‌کنند: «موضوعی که در سند تحول بنیادین هم بدان اشاره شده است. در این سند آمده است مدرسه کانون تربیتی محله است، اما امروز محله‌ها هیچ نقشی در اداره مدرسه ندارند؛ درحالی‌که با تقویت نقش محله در اداره مدرسه می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی فضاهای آموزشی باشیم. اعتقاد ما این است که تربیت دانش‌آموزان تنها به وسیله آموزش و پرورش تربیت خوبی نخواهد بود؛ به همین منظور بر این باوریم که تمام ارکان که شامل خانه، محله، مسجد، مدرسه، رسانه و فضای مجازی هستند باید در تربیت دانش‌آموزان مشارکت داشته‌ باشند؛ بنابراین در دولت سیزدهم در تلاش هستیم که این مشارکت شکل بگیرد و این ارکان با هم ارتباط داشته باشند.»

عملی شدن آرزوی خیرین مدرسه‌ساز
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در ادامه، با اشاره به حضور 40هزار خیر در کشور می‌گوید: «خیلی از این خیرین دوست دارند بعد از مشارکت با حضور در هیأت امنای مدرسه سهمی در اداره مدرسه داشته باشند. تا به حال این امکان برای خیرین وجود نداشت تا در مدرسه‌ای که خودشان ساخته‌اند، تصمیم‌گیر هم باشند، اما با هیأت‌امنایی شدن مدارس و اداره محله‌ای آنها این امکان برای خیرین فراهم می‌شود و چه بسا انگیزه‌ای برای افزایش مشارکت آنها هم شود.»

یک ضمانت اجرایی
محمودزاده با تأکید بر اینکه در طرح توسعه مدارس هیأت‌امنایی به هیچ‌وجه دنبال کسب پول و درآمد نیستند، تضمین می‌کند همه دانش‌آموزان با برخورداری از هر سطح مالی خانوادگی به‌صورت رایگان در این مدارس ثبت‌نام می‌شوند و با مدرسه‌ای که این رویه را در پیش نگیرد، برخورد خواهد شد: «اگر در بین خانواده دانش‌آموزان کسی بخواهد به مدرسه کمک کند، کاملاً اختیاری بوده و کسی حق ندارد خانواده‌ها را در مدارس هیأت‌امنایی ملزم به انجام این کار کند.»

چرایی در دستور کار قرار گرفتن یک طرح
او در پاسخ به این سؤال که چرا طرح تبدیل مدارس دولتی به مدارس هیأت‌امنایی در دستور کار دولت قرار گرفته نیز می‌گوید: «متأسفانه مدارس دولتی ما دچار ضعف در تمامی بخش‌های آموزشی، تربیتی و... شده‌اند و لازم است با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های محله نسبت به تقویت مدارس اقدام کنیم.» او همچنین یادآور می‌شود:‌ «این طرح تمام مدارس منهای مدارس غیردولتی را شامل می‌شود. لازم است بار دیگر تأکید کنم که هدف، مشارکت در مدیریت مدرسه است. هم‌اکنون در حال مطالعه طرح هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم از سال ۱۴۰۲ این طرح عملیاتی شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید