• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 5 بهمن 1401
کد مطلب : 183882
+
-

سقوط با برد

تیم ملی هندبال که سال2015در رده21مسابقات قهرمانی جهان قرار گرفته بود این بار با وجود یک پیروزی به جایگاه 24رسید

سقوط با برد

 تیم ملی هندبال ایران هرچند در مسابقات قهرمانی جهان به نخستین پیروزی تاریخش در این رشته رسید اما در مقایسه با سال2015در رده پایین‌تری قرار گرفت. هندبال ایران سال2015برای نخستین بار سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را گرفت. در آن رقابت‌ها که به میزبانی قطر برگزار می‌شد، ایران 5بازی انجام داد که در همه بازی‌ها بازنده بود. کرواسی، مقدونیه ‌شمالی، اتریش، تونس و بوسنی‌‌وهرزگوین حریفان ایران در آن رقابت‌ها بودند. مسابقات قهرمانی جهان 2023 در لهستان‌ و سوئد دومین مسابقاتی بود که هندبال ایران توانست به آن برسد. این بار ایران با تیم‌های شیلی، اسپانیا، مونته‌نگرو، فرانسه و لهستان بازی کرد.
اتفاق مهم، پیروزی در مقابل شیلی بود که تیم ملی به لطف همین پیروزی، بیش از دوره قبل مورد توجه قرار گرفت. اما هم رده‌بندی نهایی مسابقات و هم نحوه برگزاری و صعود تیم ملی نشان می‌دهد که تیم سال2015 موفق‌تر از این دوره بوده است. سال2015 تیم ملی با سومی در مسابقات قهرمانی آسیا سهمیه جهانی گرفت اما این بار چهارمی در مسابقات 2022 آسیا ایران را به جمع تیم‌های حاضر قهرمانی جهان اضافه کرد. مسابقات جهانی 2023 برای نخستین‌بار با حضور 32تیم برگزار شد و به همین دلیل قاره‌ها سهمیه بیشتری داشتند. اگر مسابقات مثل دوره‌های قبل 24تیمی برگزار می‌شد بعید بود که ایران بتواند برای دومین بار رقابت‌های جهانی را تجربه کند. صعود به‌عنوان تیم سوم آسیا هم ارزش بیشتری از صعود به‌عنوان تیم چهارم دارد. سال2015ایران در جمع 24تیم در رده21قرار گرفت و این دوره در جمع 32تیم، به‌عنوانی بهتر از بیست‌وچهارمی نرسید. در این شرایط تنها اتفاق مهم برای تیم، پیروزی در مقابل شیلی بود.

تیم سوم آسیا
ایران این دوره در بین تیم‌های آسیایی هم بعد از بحرین و قطر قرار گرفت. فرانسه، اسپانیا، سوئد، مجارستان، آلمان، نروژ، مصر و دانمارک 8تیمی بودند که به یک‌چهارم نهایی صعود کردند و طبیعی بود که تیم آسیایی در بین آنها نباشد. بهترین جایگاهی که نصیب آسیایی‌ها شد، شانزدهمی بود که به تیم بحرین رسید. قطر هم در رده بیست‌ودوم قرار گرفت. از بین حریفان ایران، فرانسه و اسپانیا که در صدر صعودکنندگان بودند. اسلونی دهم شد و لهستان پانزدهم. مونته‌نگرو هم در جایگاه هجدهم قرار گرفت. شیلی ضعیف‌ترین تیم بود که در جمع تیم‌های بازنده و در پرزیدنت‌کاپ بازی کرد. تیم‌های این گروه در رده 25تا 32 قرار می‌گیرند. شیلی تا دیروز در گروه خودش صدرنشین بود.

حیدری، دومین جوان
میانگین سنی تیم ملی هندبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان 25سال بود. یکی از دلایل این میانگین پایین، حضور صابر حیدری 18ساله در تیم بود. حیدری بعد از فرانسیسکو کوستای پرتغالی با ۱۷‌سال سن، دومین بازیکن جوان جام بود. حیدری که پست بغل راست تیم‌ را داشت، در این‌ مسابقات در 3بازی مقابل تیم‌های فرانسه، اسلونی و لهستان بازی کرد و ۷گل به ثمر رساند و تا دیروز در رده۲۸۴ گلزنان قرار داشت. حیدری که در 3رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بازی می‌کند، در مسابقات نوجوانان آسیا بهترین بازیکن شده‌ بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید