• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183836
+
-

روایتگر موسیقی به زبان ساده

سیدابوالحسن مختاباد، خبرنگار تخصصی موسیقی ایران درگذشت

روایتگر موسیقی به زبان ساده

عباس ثابتی راد

دیدن تصویر آشنای مردی که سال‌ها در کنارش آموختی و کار کردی، روی صفحه تلفن همراه، شوک سوم بهمن1401 است. سیدابوالحسین مختاباد روزنامه‌نگار صاحب‌نام و با سابقه،  در غربت درگذشت و گویا هیچ‌گاه به ایران بازنخواهد گشت. چهره‌ای نام‌آشنا در عرصه روزنامه‌نگاری و موسیقی، امروز از دنیا رفت و در غربت خواهد خفت. مختاباد در همان نخستین روزهای شکل‌گیری همشهری، وارد گروه ادب و هنر شد. مختاباد به‌دلیل علاقه‌اش به حوزه موسیقی به‌صورت حرفه‌ای خبرنگار حوزه موسیقی شد. تار می‌زد و کلاس‌های آواز می‌رفت. هر بار که زبان به آواز می‌گشود، انگار نت‌ها بی‌اختیار از دهانش پرواز می‌کنند. شاید همو بود که راه را پیش روی برادرش باز کرد و عبدالحسین مختاباد در موسیقی این سرزمین نام‌آور شد. او در جمع دوستان خودش را به‌نام «سام» معرفی می‌کرد. خبرنگاری زبده، صاحب سبک و دارای روحیه‌ بسیار جست‌وجو‌گر.تلاش سیدابوالحسن مختاباد برای معرفی موسیقی به مردم باعث شد تا صفحه موسیقی در روزنامه همشهری جایی برای خود باز کند. به جرأت می‌توان گفت که او با موسیقی‌دانان رابطه خوبی داشت و در زمان فعالیت او، روزنامه همشهری پاتوق بسیاری از موسیقی‌دان‌های برجسته این کشور شد. او علاوه بر ارائه گزارش‌ها و مصاحبه‌های منحصربه‌فرد و خاص، گزارش‌ از کنسرت‌ها و نقد آلبوم‌های موسیقی را بازتاب می‌داد. مختاباد در کنار فعالیت به‌عنوان خبرنگار تخصصی موسیقی، کار صنفی برای روزنامه‌نگاران را نیز آغاز کرد. سال‌ها به‌عنوان بازرس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فعالیت کرد. همین اقدام او در شکل‌گیری و ثبات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، باعث شد تا در دوره‌ای او فعالیت صنفی را به حوزه موسیقی تسری دهد و یکی از فعالان شکل‌گیری انجمن صنفی موسیقی‌دانان نیز شد. تلاش او برای حل مشکلات صنفی موسیقی‌دانان نیز در دوره‌های مختلف زبانزد بود.
شاخص‌ترین ویژگی سیدابوالحسن مختاباد در روزنامه‌نگاری، پیگیری و ذکاوتش بود. او روزنامه‌نگاری باهوش و دارای قدرت تحلیل بسیار بالا بود. استمرار در فعالیت و پیگیری‌های صبورانه و مجدانه‌اش از او چهره‌ای کاملا حرفه‌ای و آگاه ساخته بود. او در کنار موسیقی، خبرنگار تخصصی حوزه کتاب و نشر و زبان گویای ناشران این سرزمین هم بود.  او روزنامه‌نگاری بود که موسیقی را با زبان ساده در اختیار مردم گذاشت و زبان موسیقی‌دانان شد برای جامعه. شناخت دقیق‌اش از موسیقی و ارتباط با استادان بزرگ موسیقی ایران، او را به مردی معتمد و مطمئن تبدیل کرد تا زبان گویای موسیقی‌دانان با جامعه باشد.
در کنار این دستاورد، سال‌ها عشق و علاقه‌اش به قلم زدن از موسیقی، از او چهره‌ای پیشرو در رسانه‌ها ساخت.  سیدابوالحسن مختاباد با کارنامه‌ای ستایش آمیز، در غربت از دنیا رفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید