• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183801
+
-

نگارخانه‌ای به وسعت ایران

‌نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر برگزار شد

تجسمی
نگارخانه‌ای به وسعت ایران

نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل جشنواره پانزدهم، سیدمصطفی زراوندیان، دبیر بخش تجسم هنر (فجر استان‌ها) و محمد خاجی، مدیر روابط‌ عمومی جشنواره پانزدهم تجسمی فجر روز گذشته برگزار شد.

امید به آینده در عرصه تجسمی
در ابتدای این نشست، عبدالرضا سهرابی، ضمن اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی و هنر بر یکدیگر، گفت: جشنواره‌های فجر آوردگاه هنرمندانی است که می‌توانند هنر خود را در عالی‌ترین سطح ارائه کنند. هر هنرمندی که دستی بر آتش دارد می‌تواند در جشنواره‌ تجسمی فجر حضور داشته باشد؛ زیرا جشنواره‌ با توجه به گستردگی موضوعی‌ای که دارد محدودیتی برای کسی قائل نشده‌ است. روح بیانیه و گام دوم، امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. این مهم در جهاد تبیین مؤثر است که عرصه تجسمی موضع و موقعیتی را نمایان کند که می‌تواند کمک‌کننده باشد. این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که امسال با وجود شرایط موجود توانستند افتخار بیافریند و برگ زرینی بر هنر انقلاب بیفزایند.

8هزار و 627 اثر در جشنواره
در ادامه، عباس میرهاشمی در بیان جزئیاتی از پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: فراخوان جشنواره، چهاردهم آبان صادر شد و هنرمندان تا ۲۹ آذر فرصت داشتند آثار خود را ارسال کنند. بعد از آن انتخاب و داوری را داشتیم و در رشته‌هایی مثل عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و تصویرسازی داوری در یک مرحله بود و رشته‌های حجم، نگارگری، نقاشی و خوشنویسی را در 2 مرحله داوری کردیم. همچنین 2 شاخه طوبی زرین و قله‌ها را داشتیم. بخش کاریکاتور بین‌الملل را هم امسال داریم به امید اینکه سال آینده بتوانیم فجر را بین‌المللی برگزار کنیم. بخش پوستر را هم داریم که یک بحث استاد شاگردی در آن مطرح است. در مجموع یکی از بخش‌های بسیار ویژه، بخش «تجسم هنر» است؛ زیرا یکی از گام‌های مؤثر و قابل افتخار رفتن به سمت شناسایی هنرمندان شهرستان‌ها و استفاده از استعدادهای موجود در آنجاست. به‌طور کلی ۳۸۰۱نفر با ۸۶۲۷اثر در 8 رشته در جشنواره حضور دارند.

آثاری از 32 استان
همچنین، سیدمصطفی زراوندیان نیز عنوان کرد: یکی از اهداف «تجسم هنر» تمرکززدایی است؛ زیرا همه کشور پایتخت نیست. در کل کشور هنرمندان خیلی خوبی داریم که جشنواره می‌تواند بستری برای ارائه آثار آنها باشد.
به همین منظور با همکاری نگارخانه‌های استان‌ها، همزمان با بخش طوبی زرین در تهران آثار هنرمندان استان‌ها نمایش داده می‌شود که این اقدام همانند دایر کردن یک نگارخانه به پهنای کشور است. اگر نگاهی به تاریخچه 15 دوره تجسمی داشته باشیم، «تجسم هنر» اوایل پراکنده بود ولی در دوره دهم به بخش‌های جنبی استان‌ها فضایی داده شد که هنرمندان استان‌ها آثار خود را به نمایش بگذارند و در دوره چهاردهم به‌صورت منسجم برای همه استان‌ها تعریف شد و در این دوره همه ۳۲استان حضور پیدا کرده‌اند. اعلام کردیم که هر استان ۱۲هنرمند را برای نگارخانه‌ هر استان معرفی کند که نتیجه، بیشتر از درخواست ما شد و ۵۵۰ هنرمند استانی شرکت کردند. ۱۱استان همزمان با تهران بخش تجسمی فجر را خواهند داشت و بقیه چند روز پس و پیش این رویداد را برپا خواهند کرد. تهران با ۱۰۰هنرمند بیشترین تعداد شرکت‌کننده  را دارد و کمترین تعداد متعلق به استان سمنان است. این رویداد ظرفیتی است برای پرورش هنرمندان استانی و مدیران هنری در استان‌ها.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید