• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183760
+
-

بوی قهرمانی

توپخانه توپچی‌ها بدجور بوی باروت می‌دهد

بوی قهرمانی

حالا با وجود گذشت نیمی از فصل و عملکرد آرسنال در این مقطع کمتر کسی است که نسبت به شایستگی این تیم برای قهرمانی لیگ تردیدی داشته باشد. برد 3بر2 مقابل منچستریونایتد حاصل ذهنیت عالی آرسنال بود. آنها در بازی رفت هم با وجود ارائه نمایشی برتر تنها شکست فصل خود را متحمل شده بودند اما این‌بار همه‌‌چیز فرق داشت. تنها تیمی که در زمین اراده پیروزی داشت، آرسنال بود. آنها حتی در بازی با نیوکاسل که پدیده این فصل است، در یک‌سوم پایانی زمان مسابقه آنقدر بی‌تابی می‌کردند انگار آخرین بازی عمرشان است. روحیه برتری‌جویی چیزی است که با نمایش تیم در فصل‌های پیشین قابل‌مقایسه نیست. زینچنکو طوری خوشحالی کرد که انگار قهرمان جهان شده است. مدافع اوکراینی که خودش سابقه چند قهرمانی لیگ با من‌سیتی را دارد، با توضیح درباره این شادی، فلسفه فوتبال آرسنال و ذهنیت بازیکنان را شرح داد: «به بازیکنان گفتم اگر الان شادی نکنیم، بعدها حسرت می‌خوریم. وقتی در تابستان به تیم اضافه شدم، به بازیکنان گفتم من برای حضور در جمع 3تیم بالای جدول بازی نمی‌کنم، ما باید قهرمان شویم. آن موقع خیلی‌ها به حرفم خندیدند، اما الان دیگر این حرف خنده‌دار نیست.»
    آرسنال فصل گذشته در پایان فصل از 38بازی 63امتیاز گرفته بود. در این فصل در نیمه راه و تا پایان هفته‌19 جمع امتیازات این تیم به عدد50 رسید. با ادامه این روند، حتی از امتیاز‌100 هم می‌توانند رد شوند. منچسترسیتی فصل 18-2017 که 100امتیازی شده بود، در میانه راه 55امتیاز کسب کرده بودند؛ 5امتیاز بیش از آرسنال این فصل. یورگن کلوپ هم که در نیم‌فصل 20-2019 لیورپول را پس از 30سال به قهرمانی لیگ رسانده بود، 55امتیاز کسب کرد و در پایان فصل 99امتیازی شد.
    امتیازات آرتتا با پایان نیم‌فصل‌های اخیر به‌عنوان سرمربی آرسنال گاهی حتی تا نیمی از امتیازات این فصل هم کمتر بوده؛ 20-2019: یازدهم با 24امتیاز، 21-2020: یازدهم با 27امتیاز، 22-2021: چهارم با 35امتیاز، 23-2022: اول با 50امتیاز.
    با اینکه آرسنال همه دربی‌های لندن را برده و مقابل لیورپول و منچستریونایتد هم خوب نتیجه گرفته، هنوز با رقیب اصلی یعنی من‌سیتی بازی نکرده و 2دیدار رفت و برگشت مقابل این تیم هنوز باقی است. آرتتا 9رویارویی گذشته در لیگ را به گواردیولا باخته اما در 2رویارویی در جام حذفی توانسته او را شکست دهد. حالا در فاصله 2بازی مانده تا دیدار رفت 2تیم در لیگ، جمعه این هفته در دور چهارم جام حذفی انگلیس باز هم این 2مربی با هم روبه‌رو می‌شوند؛ در زمین من‌سیتی. شاید پس از این مسابقه بتوان گفت آرسنال شخصیت قهرمانی در این فصل را دارد یا نه.
    مارکوس رشفورد باز هم گل زد. او در 9دیدار متوالی اخیر برای منچستر گل زده، حتی در مسابقه‌ای که به‌عنوان بازیکن جانشین و در نیمه دوم وارد زمین شده است.
    رشفورد حالا برای منچستر 110گل به ثمر رسانده و فقط 18بازیکن را بالاتر از خودش می‌بیند.
    رشفورد فصل قبل 32بار به میدان رفت و 5گل به ثمر رساند و این فصل 17گل در 27دیدار داشته. فصل پیش 4گل و 2پاس‌گل در 25بازی لیگ داشت و این فصل 9گل و 3پاس‌گل در 18بازی لیگ برتر.
    او برابر 5تیم بزرگ لیگ عملکردی عالی داشته؛ به لیورپول 6گل، به چلسی 5گل، به منچسترسیتی 5گل، به تاتنهام 4گل، به آرسنال 5گل زده. رشفورد مرد بازی‌های بزرگ است. عملکرد کلی رشفورد مقابل آرسنال؛ 11بازی، 5گل، 4پاس گل.
    گل دوم انکتیا در این بازی تعداد گل‌های این مهاجم آرسنال را به 7گل در 7بازی اخیر رساند.
    ادی انکتیا دومین بازیکن آرسنال شد که با گل دقیقه ۹۰ باعث برد مقابل منچستریونایتد می‌شود؛ بازیکن اول تیری آنری در ژانویه ۲۰۰۷ بود.
    آرسنال در 13بازی آخر خود از زمان شکست مقابل منچستریونایتد در همین فصل شکستی نداشته که این طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری توپچی‌ها از دسامبر 2018 به این‌طرف است. آنها در آن مقطع در 14بازی پیاپی شکست نخورده بودند.
    آرسنال در بازی مقابل منچستریونایتد 63لمس توپ در محوطه جریمه حریف داشت که این بهترین رکورد بین همه تیم‌ها در این فصل و بیانگر میل هجومی بالای تیم آرسنال است.

آرسنال در 6بازی از 8بازی آخر خانگی در ورزشگاه امارات توانسته منچستر را ببرد؛ یک تساوی و یک شکست در بازی‌های دیگر. منچستر در 5بازی آخر در خانه آرسنال به پیروزی نرسیده که پس از سال2000 تا 2004 این طولانی‌ترین روند بدون پیروزی آنها در خانه این حریف است.

هیولای دروازه‌کش
هالند دیگر بچه‌غول نیست؛ یک غول ترسناک است

دیگر کم‌کم باید عادت کنیم گزارش‌ها درباره رکوردهای تازه را از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو به سمت ارلینگ هالند منحرف کنیم. مهاجم نروژی دیگر یک بچه‌غول نیست؛ یک غول بزرگ دیوانه است. کارهایی که او می‌کند، در سطح آدمیزاد نیست. این مهاجم در پیروزی 3 بر صفر منچسترسیتی مقابل ولوز باز هم هت‌تریک کرد، آن هم فقط با 16بار لمس توپ در 61دقیقه حضور در زمین. این گل شماره‌25 لیگ برای او و گل شماره‌31 او در همه رقابت‌های این فصل با پیراهن منچسترسیتی بود. هالند فقط 6ماه است این پیراهن را بر تن می‌کند که بیش از یک‌ماه آن لیگ به‌خاطر جام‌جهانی تعطیل بوده.
    این چهارمین هت‌تریک او در این فصل لیگ برتر و شانزدهمین باری است که در یک مسابقه 3گل یا بیشتر زده است. این را درنظر بگیرید که کریستیانو رونالدو با آن عظمت در 6فصل و نیم حضور در لیگ برتر تنها 3بار توانسته بود هت‌تریک کند. رونالدو بیشتر هت‌تریک‌هایش را در رئال‌مادرید ثبت کرد و رکورد زد.
    هالند حالا ۷گل با رکورد ۳۲گل محمد صلاح به‌عنوان رکورددار بیشترین گل زده در یک فصل لیگ برتر فاصله دارد. این در حالی است که هنوز نیمی از فصل باقی مانده است.
   مهاجم نروژی فقط به 19بازی در پریمیرلیگ نیاز داشت تا با ثبت 4هت‌تریک رکورد رود فان‌نیستلروی(65بازی) را بشکند و به سریع‌ترین بازیکنی تبدیل شود که 4هت‌تریک در این مسابقات انجام داده است. تنها آلن شیرر در یک‌فصل لیگ برتر توانسته بود بیش از 4بار هت‌تریک کند که به فصل 96- 1995 برمی‌گردد با 5هت‌تریک.
   تعداد گل‌های او تا اینجا بیشتر از آقای گل‌های 12دوره مختلف لیگ برتر شده که شامل 3فصل اخیر است. فصل پیش صلاح و سون هیونگ مین با 23گل به‌طور مشترک آقای گل لیگ شده بودند. آقای گل‌های ۳فصل اخیر لیگ برتر؛ 20-2019: جیمی واردی، ۲۳گل، 21-2020: هری کین، ۲۳گل، 22-2021: صلاح و سون، ۲۳گل.
    هالند چهارمین هت‌تریک خود در لیگ برتر انگلیس را تنها در نوزدهمین بازی خود ثبت کرد و رکورد رود فان نیستلروی را در سرعت ثبت این تعداد هت‌تریک شکست؛ هالند ۱۹بازی، فان‌نیستلروی ۶۵بازی، لوئیس سوارس ۸۱بازی، شیرر ۸۶بازی، رابی فاولر ۸۹بازی.
   سریع‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر که موفق شدند به 25گل در این رقابت‌ها برسند؛ هالند (19بازی)، کوین رایت‌فیلیپس (26بازی)، اندی کول (27)، آلن شیرر و فرناندو تورس (34)، اوبامیانگ (37)، سرخیو آگوئرو (38)، فان‌نیستلروی (39)، محمد صلاح (40).
    ارلینگ هالند در لیگ برتر: 25گل، چلسی در لیگ برتر: 22گل. 9تیم از او کمتر گل زده‌اند و لیدز در این فصل فقط یک گل بیش از این مهاجم ثبت کرده و منچستریونایتد فقط 7گل بیشتر.
   رکورد بیشترین گلزن یک باشگاه لیگ برتر در تمام مسابقات در طول یک فصل 44گل است که هالند با گذشت یک نیمه از فصل 13گل با این رکورد فاصله دارد.
    کوین دی‌بروینه در این فصل بیش از هر بازیکن دیگری در 5لیگ معتبر اروپایی در تمام رقابت‌ها پاس‌گل داده است‌(16) که 7پاس‌گل از این تعداد برای ارلینگ هالند بوده است.

ساکا، سالیبا و گابریل ماگالاش که در آستانه گرفتن کارت زرد پنجم خود در این فصل و خطر محرومیت بودند، هیچ‌یک در این بازی کارتی نگرفتند تا با توجه به قانون لیگ برتر و گذشت ۱۹بازی از لیگ، دیگر با خطر محرومیت زودهنگام با کارت زرد پنجم مواجه نباشند. حالا آنها برای محرومیت به رسیدن به 10کارت نیاز دارند.

تیم معروف شکست‌ناپذیر فصل 04-2003 که جام طلایی را برای آرسنال به ارمغان آورد، در پایان نیم‌فصل و پس از 19بازی 45امتیاز کسب کرده بود. آن تیم 12تساوی داشت. آرسنال این فصل فقط 2تساوی و یک شکست داشته. آیا نخستین قهرمانی پس از 19سال در راه است؟



 

این خبر را به اشتراک بگذارید