• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183724
+
-

رقابت 3800 اثر در اجلاس نماز

در نشست خبری بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز در وزارت کشور مطرح شد

گزارش
رقابت 3800 اثر در اجلاس نماز

علی‌الله سلیمی-روزنامه‌نگار

با قرار گرفتن در آستانه برگزاری بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز، فعالیت‌های اطلاع‌رسانی درباره جزئیات این رویداد مهم دینی و فرهنگی و برنامه‌های اجرایی آن هم سرعت گرفته و در این راستا، نشست خبری این اجلاس صبح روز دوشنبه، سوم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، سیداحمد زرهانی، قائم‌مقام‌ ستاد اقامه نماز و دبیر بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و مسئول کمیته فرهنگی بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز، مسئولان سایر کمیته‌های دخیل در برگزاری این اجلاس و همچنین خبرنگاران و نمایندگان مطبوعات و رسانه‌های کشور در ساختمان شهیدرجایی وزارت کشور برگزار شد.

1 حجت‌الاسلام قرائتی در بخش اول نشست خبری بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز به اهمیت نماز دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در رابطه با مسئله نماز نهادهای مختلفی همچون امور مساجد، ستاد ائمه جمعه، پادگان‌ها، نهاد مقام معظم رهبری ویژه اقشار مختلف فعالیت داشته‌اند. آنچه تاکنون بدان پرداخته نشده بود، مسئله نماز دانش‌آموزان بود. حدود ۱۳میلیون نفر از دانش‌آموزان کشور مسئولی در زمینه نماز نداشتند که ستاد نماز با اشاره مقام معظم رهبری در این زمینه تشکیل شد. این ستاد هیچ‌گونه بودجه و هدیه‌ای در اختیار ندارد. مهمانان اجلاس امسال هم در مهمانسراهایی که به‌صورت رایگان از سوی نهادهای مختلف در اختیار قرار گرفته است، مقیم خواهند شد.

2 بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز روز پنجشنبه، ششم بهمن‌ماه با پیام مقام معظم رهبری و از سوی رئیس‌جمهور در وزارت کشور افتتاح می‌شود و 3نفر از وزرا به همراه رئیس دانشگاه فرهنگیان در آن به سخنرانی می‌پردازند. همچنین از صدها مقاله معرفی شده در اجلاس حدود ۱۰مقاله برتر قرائت خواهد شد. مهمانان اجلاس هم بیشتر از مسئولان فرهنگی کشور هستند. برگزاری اجلاس به‌دلیل‌ شیوع کرونا چند سالی تعطیل شد، اما امسال با اشاره مقام معظم رهبری بنا بر برگزاری، مجدداً احیا شد. امروز در دانشگاه فرهنگیان تعداد ۱۰۰هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که همگی معلمان آینده هستند. مخاطب این بار اجلاس سراسری نماز، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند.

3 در بخش دوم این نشست خبری، سیداحمد زرهانی، قائم‌مقام‌ ستاد اقامه نماز و دبیر بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز گفت: در ستاد اقامه نماز با کمک تعدادی از اندیشمندان کشور، یک سند ۲۰ساله در افق۱۴۲۰ تدوین کرده‌ایم که در پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد اقامه نماز در معرض افکار عمومی قرار دارد. متناسب با این نیز یک سند میانی در هر استان تحت عنوان سند 5ساله ایجاد شده که در بیش از نیمی از استان‌ها تأیید و اجرا شده است. بر این اساس تلاش می‌کنیم که در سند پیش‌رو براساس اهداف روشن حرکت کنیم تا زمینه تحقق آن در جامعه فراهم شود.

4 در مجموعه آموزش و پرورش تا پیش از شیوع کرونا حدود ۱۷هزار طلبه وارد مدارس شده و نماز اقامه می‌کردند که با شیوع کرونا این تعداد به 6هزار نفر رسید. امروز با اجرای طرح «امین» نزدیک به ۳۰هزار‌نفر از افراد واجد شرایط برای اقامه نماز به مدارس می‌روند. در مورد اجلاس بیست‌ونهم هم ستاد‌اقامه‌نماز، وزارت کشور به‌عنوان میزبان، دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش به همکاری با یکدیگر پرداخته‌اند. همچنین 2فراخوان برای اجلاس بیست‌ونهم اعلام شد که فراخوان اول در ایام کرونا و فراخوان دوم حدود 2‌ماه پیش اعلام عمومی شد.

5 در فراخوان اول تعداد 2هزار اثر و در فراخوان دوم هم تعداد ۱۸۰۰اثر دریافت شد که بیش از ۹۰۰مطلب از این آثار در قالب مقاله و مابقی نیز شامل طرح‌ها و ایده‌های مختلف هستند. در فراخوان دوم ۲۱محور مطرح شد که براساس آنها استادان و اهل قلم مقالات خود را ارسال کردند. تمام این تجارب و مقالات در کارگروهی از برگزیدگان استادان دانشگاه فرهنگیان داوری شد و اهم آنها از طریق لوح فشرده در اختیار حضار در اجلاس قرار ‌گرفت و ۱۰اثر برتر هم در اجلاس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و مسئول کمیته فرهنگی بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز هم در این نشست گفت: شعار بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز «مدرسه، خانواده، دانشگاه و معلمان‌ آینده» است و بخش عمده‌ای از اضلاع این شعار مربوط به آموزش و پرورش است. به همین دلیل آموزش و پرورش وظیفه سنگینی را در این فرایند بر عهده دارد. در مجموعه آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری ۷۰۰ هزار دانش‌آموز دختر سوم دبستان و ۶۶۰ هزار دانش‌آموز پسر پایه هشتم در آستانه تکلیف داریم. به همین منظور آیین جشن تکلیفی برای ایشان درنظر گرفته‌ایم که برنامه ویژه دختران در حال اجراست و تا پایان بهمن‌ماه جشن تکلیف تمــامــی ایــــن دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.

6 در حوزه آموزش و پرورش مجموعه کنشگران حوزه اقامه نماز شناسایی شده‌اند. امروز حدود ۳۰هزار روحانی فرهنگی، روحانیون طرح امین و روحانیون امام جماعت در مدارس فعالیت دارند که فرایند توانمندسازی ایشان در حال انجام است. همچنین، همزمان با برگزاری اجلاس در ششم بهمن‌ماه، در جوار سالن اجلاس استودیوی شاد راه‌اندازی می‌شود و تمامی فرهنگیان کشور از این طریق از اتفاقات درون اجلاس باخبر می‌شوند.

7 موضوع‌های بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز در ۱۷بخش است که شامل نقش معلم در پیوند نماز و مدرسه، ارائه الگو برای جایگاه معلم و رابطه نماز، مدرسه و خانواده، نماز و نقش معلم در تجربه زیسته معلمان و نقش فناوری و فضای مجازی در پیوند معلم، نماز و مدرسه، نقش ساحت زیباشناسی و هنر در تسهیل پیوند نماز با مدرسه و مسجد، پیوند نماز با عناصر برنامه درسی تربیت معلم، نقش بصیرت و تدبر در عمق‌بخشی به پیوندهای نماز با ارکان مدرسه، معلم، نماز، مدرسه و تربیت اجتماعی و ایده‌های عملی در شیوه‌های دعوت دانش‌آموزان به نماز در مدارس و مساجد است. از دیگر موضوع‌های این اجلاس الگوهای خلاقانه در ایجاد همگرایی و تعامل بین مسجد، مدرسه و خانه، تجربه حضور روحانی مساجد و نهادها در مدارس همجوار و جذب دانش‌آموزان و خانواده آنان به مسجد، تجربه موفق متولیان مدرسه و مسجد در پیوند خانه، مدرسه و مسجد، الزامات و بایسته‌های ورود مبلغان و روحانیون به مدرسه و شیوه‌های همگرایی متولیان مدرسه و مسجد در جلب تقویت طرح پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد، الگوهای موفق هیأت‌های اندیشه‌ورز و شوراهای نماز مدارس، ایده‌ها و الگوهای موفق رونق نماز مدارس توسط دانش‌آموزان و الگوهای موفق در پیوند مسجد، مدرسه و خانه در کشورهای اسلامی است.

8 اجلاس‌های سراسری نماز در راستای تحقق اهدافی همچون حساس کردن مدیران و عموم مردم در رفع کمبودها و موانع اقامه نماز در جامعه، تلاش در جهت فعال کردن ظرفیت‌های بالقوه جامعه در زمینه اقامه نماز، تحقق پیام‌ها و انتظارات مقام معظم رهبری، جلب همکاری و مشارکت نهادهای مردمی و دستگاه‌ها در برنامه‌های توسعه و ترویج فرهنگ نماز، معرفی تجربیات و ایده‌های موفق در ترویج نماز و همچنین ارائه نتیجه ارزیابی سالانه دستگاه‌ها در زمینه اقامه نماز و تقدیر از فعالان و تذکر به غیرفعالان برگزار می‌شود. این اجلاس دارای کمیته‌های تخصصی، علمی- پژوهشی، فرهنگی و فوق‌برنامه، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، ارزشیابی و همچنین پشتیبانی و خدمات است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید