• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183707
+
-

هر گل، یک دارو

درمان خوب
هر گل، یک دارو

مهتاب خسروشاهی

وقتی غمگین هستید، وقتی بغض راه‌ گلوی شما را بسته و تا پشت پلک‌ها، اشکی است؛ چه کار می‌کنید؟ گاهی حتی گریه کردن هم نمی‌تواند تسلی‌بخش باشد؛ هرقدر هم گریه می‌کنید، غم، استرس و اضطراب، بیرون نمی‌ریزد؛ تمام نمی‌شود. دوباره می‌پرسم، اینطور مواقع چه کار می‌کنید؟ پژوهشگران فنلاندی می‌گویند پناه بردن به فضای سبز، راهکار درمان است؛ این تأثیر تاحدی است که باعث شده تا مصرف مواد روانگردان، داروهای ویژه افراد مبتلا به آسم یا فشار خون بالا، به‌ترتیب تا یک‌سوم و یک کاهش یابند.
به‌گفته این پژوهشگران، مراجعه به باغ و پارک به‌ویژه پارک‌های بزرگی که امکان ارتباط اجتماعی افزایش می‌یابد، بین 3 تا 4 بار در هفته می‌تواند خطر مصرف داروهای ضد‌اضطراب و افسردگی را تا یک‌سوم کاهش دهد. به همین دلیل افزایش فضای سبز محیطی و تاسیس پارک‌ها می‌تواند به سلامت روان شهروندان کمک کند. این نکته به‌ویژه با توجه با افزایش زندگی در آپارتمان‌ها، نکته بسیار مهمی است.
براساس آمار، بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند. سازمان ملل تخمین زده تا سال 2030میلادی، 60درصد از جمعیت جهان در آپارتمان‌ها ساکن خواهند شد که این عدد معادل یک نفر از هر3 نفر در شهری با جمعیتی بیش از نیم میلیون نفر است. بنابراین با کاهش امکان دسترسی به طبیعت، خطر ابتلا به افسردگی و دیگر اختلال‌های وابسته به سلامت روان افزایش خواهد یافت.
پژوهشگران فنلاندی با بررسی وضعیت روانی 16هزار نفر از ساکنان شهر هلسینکی و مناطق اطراف آن به نتایج جالبی در ارتباط با حضور در فضای سبز و تأثیر بر سلامت روان دست یافتند. گروه هدف به این پرسش که در هفته چندبار از فضای سبز - پارک‌ها، جنگل، تالاب، باغ‌وحش، گورستان و... و مناطق آبی، بازدید می‌کنند، پاسخ دادند. علاوه براین از آنها درباره مصرف داروهای مرتبط به سلامت جسم و روان نیز سؤال شد. افرادی که 3 تا 4بار در هفته در فضای باز حضور داشتند، 33درصد کمتر از داروهای سلامت روان و 26درصد کمتر از داروهای آسم استفاده می‌کردند. این نکته را هم اضافه کنم که وجود گل و گیاه و افزایش میزان رنگ‌ها، این تأثیر را چند برابر می‌کند. بنابراین علاوه بر فضای سبز، گلکاری نیز باید مدنظر قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید