• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183631
+
-

نتیجه تحقیقات جدید؛ نیاز به سالی یک‌بار واکسن کرونا

دانش
نتیجه تحقیقات جدید؛ نیاز به سالی یک‌بار واکسن کرونا

مطالعه جدیدی از دانشگاه ییل و دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد که افراد سالم باید سالانه دوزهای تقویت‌کننده واکسن کووید-19 دریافت کنند تا از شیوع گسترده جلوگیری شود. به گزارش یو اس‌ای تودی، واکسن‌‌های سالانه کارایی لازم برای جلوگیری از شیوع گسترده را دارند و در عین حال مشکلی هم برای افراد به‌وجود نمی‌آورند. جفری تاونسند، نویسنده ارشد، آمارشناس زیستی و زیست شناس تکاملی در دانشکده بهداشت عمومی ییل، گفت: به‌نظر می‌رسد یک نقطه عطف در تزریق سالانه وجود دارد. تأخیر در افزایش ایمنی بیش از این نقطه به سرعت خطر ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد. اگرچه مقامات بهداشتی اکثر کشورها تزریق سالانه را پیشنهاد کرده‌اند، این مطالعه نخستین مطالعه‌ای است که نتایج بلندمدت دوزهای تقویت‌‌کننده را بررسی می‌کند و همچنین نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد تقویت‌ کننده‌ها به‌ویژه در فواصل زمانی حداکثر یک سال مؤثر خواهند بود.
این مطالعه که در‌ماه جاری منتشر شد، روی افرادی با سیستم ایمنی سالم متمرکز بود. تاونسند و همکارانش در حال شروع کار روی مطالعه مشابهی هستند که به بررسی فاصله بهینه بین دوزهای واکسن در افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی، مبتلا به سرطان و سایر مشکلات سلامتی می‌پردازد.
محققان سطوح آنتی بادی علیه ویروس مولد کووید-19 را در فردی که با واکسن فایزر یا مدرنا، هر 6ماه، یک سال، 18ماه، 2سال یا 3سال در یک بازه زمانی 6 ساله تقویت شده است، مدل‌سازی‌ کردند. تیم تحقیقاتی در پی این مدل‌سازی‌ دریافت که دوز تقویت‌کننده دو بار در سال عفونت‌‌ها را تا بیش از 93درصد کاهش می‌دهد، اما تاونسند می‌‌گوید این واقع بینانه نیست که از مردم بخواهیم آنقدر زیاد واکسینه شوند. واکسن‌‌های سالانه از 75درصد عفونت‌ها جلوگیری می‌کند، درحالی‌که 6‌ماه دیگر انتظار می‌رود میزان محافظت به 55درصد کاهش یابد. این مطالعه نشان داد که تزریق این دوز هر سه سال یک‌بار فقط از 24درصد عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. تقریبا از هر 10نفر 3نفر حتی با یک واکسن سالانه به کووید-19 مبتلا می‌شوند. درحالی‌که اگر به‌روزرسانی واکسن اتفاق نیفتد این آمار به 9نفر از هر 10نفر می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید