• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183512
+
-

نبرد برقی‌ها با آلودگی هوا

با پیشرفت فناوری، وسایل نقلیه تمام الکتریکی در حال رواج پیدا کردن در کشورهای مختلف جهان هستند

فناوری
نبرد برقی‌ها با آلودگی هوا

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

رشد سریع وسایل نقلیه الکتریکی امروزه بخشی از تغییر اساسی در حمل‌ونقل است. این تغییر مهم از آنجایی نویدبخش است که مزایای قابل توجهی برای افراد، مشاغل، جوامع شهری و کل کشور به همراه دارد. روز گذشته در مراسمی که با حضور شهردار تهران برگزار شد برای جلوگیری از آلودگی صوتی و هوا 100 موتورسیکلت برقی جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی در شرکت پست شد. برخلاف چند سال قبل که خودروها و موتورهای برقی بیشتر جنبه تحقیقاتی داشتند حالا در جهان این فناوری تبدیل به یک واقعیت در زندگی مردم شده است. این روزها دیگر بسیاری از مردم به جای بنزین، برق می‌زنند!



نیاز به ایستگاه‌های شارژ باتری

هر چه وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر شود، در آینده به نقاط شارژ عمومی بیشتری نیاز خواهد بود. در سال 2021، تقریبا 376000شارژر خودروی برقی در اروپا وجود داشت. تا سال 2025، تخمین زده می‌شود که 1.3میلیون ایستگاه شارژ برای عموم قابل دسترس باشد و این تعداد تا سال 2030به 2.9میلیون افزایش یابد. هلند، آلمان، فرانسه و بریتانیا هنوز بخش مهمی از شارژرهای کند را به‌خود اختصاص داده‌اند. سایر کشورهای اروپایی با نصب شارژرهای سریع (ER) راه خود را به دنیای خودروهای الکتریکی باز می‌کنند.

استارت‌آپ‌های سفر اشتراکی
در کشورهای مختلف جهان استفاده از وسایل نقلیه برقی با فعالیت استارت‌آپ‌ها در حال گسترش است. استفاده از خودروهای برقی اشتراکی، در اصل یک میانبر برای رسیدن به مقصد، بدون استفاده از وسیله نقلیه شخصی محسوب می‌شود.  در بسیاری از شهرها، چنین چیزی سال‌ها پیش شکل گرفته است که متولی اکثر آنها، استارت‌آپ‌هایی بوده‌اند که روزبه‌روز درحال توسعه هستند. در فرانسه، استارت‌آپ اوتولیب (Autolib) برای این کار حدود ۷سالی می‌شود که فعالیت دارد. ایستگاه‌های مخصوص برای این خودروهای برقی در سطح شهر وجود دارد که از طریق اپلیکیشن می‌توان خودرو را اجاره کرد و پس از رسیدن به مقصد در نزدیک‌ترین ایستگاه آن را پارک کرد.

کشورهای پیشرو در استفاده از وسایل نقلیه برقی

سال 2021چین در رقابت در مسیر گذر به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی، جایگاه اول را به‌خود اختصاص داده بود و بالاتر از سوئد و آلمان قرار داشت. اما طبق آماری که در سال 2022منتشر شد حالا کشورهای اروپایی، 12رتبه اول را از آن خود کرده‌اند. نروژ، ایسلند و سوئد بالاترین رتبه را از نظر سرانه خودروهای الکتریکی در جاده‌ها دارند. انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی تا سال 2033در چین از اروپا و آمریکا پیشی بگیرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید