• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183495
+
-

«من شهردارم» از نگاه مدیران شهری

 سیاستگذاری پایین ‌به ‌بالا
در حوزه سیاستگذاری، بحث سیاستگذاری از پایین ‌به ‌بالا و جلب مشارکت حداکثری مردم، شیوه پسندیده‌ای است و براساس تجربه ادوار گذشته، مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که این اقدام باید به‌طور سیستماتیک انجام شود. در دوره‌های گذشته مدیریت شهری برای برنامه‌ریزی از ظرفیت شورا یاران و معتمدان محلی استفاده می‌کرد که این روش دارای نقاط ضعف و قوتی بود؛ ولی با استفاده از اپلیکیشن و سیستم‌های الکترونیک، فرصت مشارکت برای همه شهروندان در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فراهم می‌شود و طرح «من شهردارم» هم دقیقاً در راستای همین هدف برنامه‌ریزی ‌شده است و مردم می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله، محیط‌زیست و خدمات شهری نیازها و مطالبات شان را اعلام و پروژه‌ها را تأیید یا رد کنند. نکته حائز اهمیت در این طرح، اولویت‌بندی با پروژه‌ها و برنامه‌ها است که مورد توجه قرار گرفته‌اند.
مهدی بابایی، دبیرکمیته ایمنی شورا

 حس تعلق شهروندان به شهر
در بسیاری از کشورها از مردم درخصوص پروژه‌های مهم شهر نظرسنجی کرده و براساس نظر آنها، اقدام به احداث پروژه‌ها می‌کنند؛ بنابراین طرح «من شهردارم» یک تجربه جهانی است و از این طریق شهروندان می‌توانند در تصمیمات شهری مشارکت کنند و به‌ طورکلی طرح و اقدام خوبی است؛ چرا که ساکنان محلات، مشکلات و چالش‌ها را مطرح کرده و مدیریت شهری هم آنها را در قالب پروژه، تعیین تکلیف می‌کند و پس از اولویت‌بندی عملیاتی می‌شوند. در واقع این طرح نشان می‌دهد که مردم نسبت به محله، منطقه و در نهایت شهر خود حس تعلق دارند و رفع مشکلات برایشان اهمیت دارد.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل شورا

مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری شهری
مشارکت شهروندان در امور مدیریت شهری، موضوعی است که تحقق آن به‌عنوان یک آرزو  در مدیریت شهری مطرح و در ادوار مختلف، همواره جزو اولویت‌های اصلی بوده و در هر دوره نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است. حال اینکه اگر از شهروندان درخصوص اجرای پروژه‌های خُرد و کلانشهری نظرسنجی شود و آنها این احساس را داشته باشند که می‌توانند در تصمیم‌سازی دخالت داشته باشند بستری است در راستای تحقق مشارکت شهروندان در امور شهری. «من شهردارم» یک طرح مترقی است که البته شاید در ابتدای اجرا اشکالاتی به آن وارد شده باشد اما باید در نظر گرفت که این اقدام و نظرسنجی از شهروندان در راستای اجرای پروژه‌های خرد و کلان در آینده، سبب شفافیت هر چه بیشتر مطالبه‌گری بحق شهروندان و اجرای صحیح وظایف از سوی مدیریت شهری خواهد شد. به‌ هرحال، وقتی شهروندان در جریان اقدامات شهرشان قرار بگیرند و بدانند که نظرات آنان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دخیل است، احساس تعلق خاطر به محله و محل سکونت خود خواهند داشت و بسیاری از معضلات نیز از میان خواهد رفت.
احمد صادقی، دبیر کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورا

نظرات مردم مبتنی بر مشاهدات میدانی
طرح من شهردارم کار بسیار خوبی است و به نوعی مردم درگیر پروژ ه‌های شهری می‌شوند و متوجه خواهند شد قرار است در محله شان چه اتفاقاتی رخ دهد. همچنین شهروندان با مشارکت در این طرح پروژه های مورد نیاز خود را اعلام می کنند و می توانند شاهد عملکرد شهرداری در تحقق آنها باشند. به هر حال نظرات مردم از این جهت که نتیجه مشاهدات میدانی است به حل بهتر مشکلات کمک می کند و قطعا در بهبود وضعیت محلات و ارتقای کیفیت زندگی مردم تاثیر گذار خواهد بود.
سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورا

شناسایی مسائل شهری
 به‌دنبال آن هستیم تا مسائل و مشکلات شهر تهران را هم از زبان مردم و سامانه۱۳۷ و هم از طریق مطالعه، نخبگان و کارمندان شهرداری شناسایی کنیم. به همین منظور، بخشی از بودجه سال آینده به پروژه‌های محلی اختصاص پیدا کرده است، مردم می‌توانند با ورود به سامانه «من‌شهردارم» در مورد پروژه‌ها نظر بدهند، نیاز محله خود را مشخص کنند، هزاران نفر از شهروندان تهرانی در این طرح شرکت کرده‌اند.
داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران

مشارکت چشمگیر کارمندان
اغلب کسانی که در طرح «من‌شهردارم» شرکت کرده‌‌اند با این زیرساخت مواجه شده‌اند که موضوعات طبقه‌بندی‌ شده، و آنها در یک نگرش‌سنجی شرکت کرده‌اند و به همین دلیل است که احساس خوبی از این مشارکت داشته‌اند. وقتی نتایج را احصا کنیم و اعلام شود که پروژه با میزان اعتبار مشخص براساس مشارکت مردم در منطقه آنها اجرا می‌شود، احساس خوبی به مردم خواهد داد. برای مشارکت بیشتر مقرر شده بود که ۴۰تا۵۰هزار نفر از کارمندان شهرداری تهران به کمک ما بیایند و به مردم انگیزه دهند و آنها را تشویق کنند تا در این طرح مشارکت داشته باشند، که این یک آیتم مثبت به‌شمار می‌رود.
مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران

 

این خبر را به اشتراک بگذارید