• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183478
+
-

مشاهده 3توله ‌یوزپلنگ آسیایی در میامی سمنان

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از مشاهده 3توله یوزپلنگ آسیایی در محور عباس‌آباد- میامی این استان خبر داد و گفت: سن 3توله یوز تازه مشاهده شده در این استان، توسط محیط‌بانان منطقه حدود ۱۰‌ماه تخمین زده شد.
بهرامعلی ظاهری به ایرنا گفت: تصاویر این 3 توله یوزپلنگ همراه مادر مستندسازی شد. اما به‌دلیل کیفیت پایین تصاویر هنوز مشخص نیست که این جمعیت از یوزهای شناسنامه‌دار هستند یا خیر؟ اما شادابی و سلامت توله‌ها به‌طور کامل مشهود است.
وی افزود: مشاهده یک ماده یوز به همراه 3توله خبر خوشی برای محیط‌زیست و این گونه در معرض خطر انقراض است. براساس مشاهده‌ها، 3توله یوزپلنگ ثبت شده به‌طور کامل بزرگ‌ شده و استقلال غذایی خوبی دارند که نویدبخش یک خبر خوب است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود توله‌ یوزپلنگ‌ها از یک‌سال‌ونیم دیگر به استقلال در زندگی برسند. ظاهری گفت: شناسایی یوزپلنگ‌ها از طریق خال‌ها و ردیف خال‌های موجود روی بدنشان انجام می‌شود که اکنون کیفیت تصویر پایین است و امکان شناسایی نیست. او با اشاره به سابقه متعدد تصادف یوزپلنگ‌ها در محور پرسانحه عباس‌آباد- میامی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان، تصریح کرد: به‌دلیل اینکه یوزها در محور پرتصادف میامی عباس‌آباد به‌سر می‌برند، اکنون محیط‌بانان در منطقه حضور دارند و با نورافکنی(روشن‌سازی) و تردد در این مسیر تلاش می‌شود تا از یوز ماده و 3توله‌اش حفاظت کنند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یوز ماده و 3توله آن در حال گذر از منطقه آزاد عباس‌آباد به منطقه حفاظت‌‌شده توران بودند، گفت: در صورت ورود به منطقه حفاظت‌‌شده توران، از طریق دوربین‌های تله‌ای نصب‌شده می‌توانیم آنها را شناسایی کنیم.
بر پایه گزارش‌ها، ایران از دهه۱۹۷۰ به‌عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است. به همین دلیل این گونه را یوزپلنگ ایرانی نیز نامیده‌اند. یوزپلنگ ایرانی در آستانه انقراض قرار دارد و به همین دلیل یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست قرار دارد و گونه‌ای در خطر انقراض است. پارک ملی توران با مساحت یک‌میلیون و ۴۷۰هزار هکتار، در شهرستان شاهرود استان سمنان یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی روی زمین است. 7قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس‌آباد در سال‌های١٣٨٩ تا ١٣٩٧ و یک‌قلاده یوزپلنگ ماده آذر امسال در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند. حصارکشی به طول 5کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام‌شده برای کاهش تلفات تصادف‌های جاده‌ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید