• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18343
+
-

کشف گنجینه مرموز با روبات زیردریایی


یک روبات زیردریایی پیشرفته توانسته بقایای گنجینه اسپانیایی را پیدا کند که در طول 300سال گذشته، حتی مکان غرق شدن این کشتی در هاله‌ای از ابهام بود، اما حالا نه‌تنها بقایای این کشتی بلکه انبوهی از گنجینه‌های متعلق به آن پیدا شده است.

به گزارش دیجیتال ترندز، روبات زیردریایی  REMUS6000 که به‌صورت خودکار و بدون دخالت انسان کار می‌کند، توانسته با بررسی‌های دقیق خود، بقایای کشتی غرق شده مرموز را در عمق ۲۰۰۰پایی آب‌های سواحل کارتاگنا متعلق به کشور کلمبیا بیابد.

کشتی تازه کشف شده که سن خوزه نام دارد، مملو از طلا، نقره و زمرد بوده و قرار بود هزینه نبرد فرانسه با انگلیس را در ۳۰۰سال قبل تأمین کند. ارزش گنجینه این کشتی حدود ۱۷میلیارد دلار برآورد می‌شود.

تا امروز محققان و کارشناسان زیادی در تلاش برای شناسایی محل دقیق این کشتی اسپانیایی بوده‌اند که سکه‌های طلا و گنجینه‌های مختلفی در آن وجود داشت. بقایای کشتی یادشده سرانجام در سال۲۰۱۵ کشف شد اما روبات REMUS6000 که توسط مؤسسه آمریکایی WHOI ساخته شده به‌تازگی توانسته مجوز فعالیت و اکتشاف در منطقه یادشده را کسب کند. روبات
 REMUS6000 که ۴متر طول دارد، برای فعالیت در عمق آب‌های آزاد طراحی شده و می‌تواند حداکثر ۶ کیلومتر در آب فرو رود.

 REMUS6000 مجهز به سیستم‌های ناوبری خودکار صوتی و ابزاری برای تصویربرداری با کیفیت بسیار بالا از عمق آب است. روبات یادشده در سال۲۰۱۱ موفق به کشف و شناسایی باقیمانده‌های یک هواپیمای فرانسوی شده بود که بر اثر سانحه‌ای به عمق آب‌های اقیانوس فرورفته بود. این روبات در سال۲۰۱۰ هم برای تصویربرداری از باقیمانده‌های کشتی مشهور تایتانیک به‌کار گرفته شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید