• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183422
+
-

استارت برقی‌شدن موتورها

رونمایی از ۴ پروژه حمل‌ونقل پاک در بیست‌ویکمین شنبه‌های امید و افتخار پایتخت

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

پس از یک هفته وقفه به‌دلیل شرایط جوی، بارش شدید باران و برودت هوا، شنبه‌های امید و افتخار تهران از سر گرفته می‌شود و این قطار این‌بار به ایستگاه حمل‌ونقل پاک رسیده است. در نخستین روز بهمن‌ماه1401 قرار است برای اولین‌بار  موتورها، اتوبوس‌ها و اسکوتر‌های برقی به‌صورت رسمی فعال شده و در خیابان‌ها و معابر شهر تردد کنند. در همین راستا، مراسم رونمایی از ناوگان حمل‌ونقل پاک با حضور شهردار تهران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی از مدیران شهری و دولتی از ساعت 9صبح امروز برگزار می‌شود.
به گزارش همشهری، یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های مدیریت جدید شهری، تمرکز بر حمل‌ونقل پاک و کاهش آلودگی هوای پایتخت است و به این منظور، توسعه‌ سخت‌افزار‌های مرتبط با آن در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. در این راستا، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به‌دنبال توسعه‌ استفاده از اتوبوس‌های برقی، موتورسیکلت‌های برقی و دوچرخه‌‌ها و اسکوترهای اشتراکی و همچنین گسترش مراکز مکانیزه معاینه فنی است که همه اینها در کنار توسعه مترو ازجمله برنامه‌های مهمی‌ هستند که می‌توانند به کنترل و کاهش آلودگی هوا و مدیریت و ساماندهی ترافیک کمک کنند.
هفدهم دی‌ماه امسال بود که علیرضا زاکانی، شهردار تهران از عملیاتی شدن پروژه برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: در گام اول، دست‌کم ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت مربوط به شرکت پست برقی‌سازی می‌شوند. قرار بود در یکی از شنبه‌های امید و افتخار از این طرح رونمایی شود که امروز شاهد تحقق و عملی شدن این وعده خواهیم بود. علاوه بر این، آیین رونمایی از پروژه پایلوت ارزیابی و امکان‌سنجی استفاده و به‌کارگیری موتورسیکلت‌های برقی و اسکوترهای اشتراکی در تهران در کنار سایر برنامه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برگزار خواهد شد. رونمایی از اتوبوس‌های برقی و افتتاح مرکز مکانیزه معاینه فنی آزادی نیز از دیگر پروژه‌هایی است که امروز اجرا می‌شود.

موتورسیکلت‌‌‌ برقی با قابلیت سواپ باتری
طبق تفاهمنامه 3جانبه میان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، شرکت کنترل کیفیت هوا و شرکت ملی پست، امسال مجموعا 400دستگاه موتورسیکلت برقی با قابلیت سواپ باتری و سال آینده 100 دستگاه دیگر به شرکت پست تحویل داده می‌شود. ۱۰۰دستگاه از این تعداد تا اول بهمن‌ و در بیست‌ویکمین شنبه امید و افتخار در اختیار شرکت پست قرار می‌گیرد.  طرح به‌کارگیری سواپ باتری (صاحب موتورسیکلت مالک باتری نیست) برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود و اگر اجرای این طرح موفقیت‌آمیز باشد، تا آخر سال ۳۰۰هزار دستگاه از این نوع موتورسیکلت‌ها در تهران به‌کارگیری خواهند شد و با اولویت موتورسیکلت‌های کار، از طریق شهرداری تهران و حمایت‌های مالی مدیریت شهری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

رونمایی از 2دستگاه اتوبوس‌ برقی
یکی دیگر از بخش‌ها و برنامه‌های بیست‌ویکمین شنبه‌های امید و افتخار، رونمایی از 2دستگاه اتوبوس برقی ۹ و ۱۲متری برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت است. براساس قراردادی که بین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و بخش خصوصی منعقد شده، قرار است امسال دست کم ۵۰دستگاه اتوبوس برقی وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران شوند و برای جابه‌جایی مسافران    اقدام کنند. این دو دستگاه اتوبوس برقی، نمونه‌هایی از اتوبوس‌هایی است که پس از اخذ تأییدیه استاندارد و مجوز شماره‌گذاری، در خط ویژه میدان بهارستان - میدان جمهوری اسلامی مشغول به‌کار خواهند شد.

افتتاح مرکز مکانیزه معاینه فنی آزادی
یکی دیگر از برنامه‌های شنبه‌های امید و افتخار اول بهمن‌ماه(امروز) است که در راستای سیاست توسعه حمل‌ونقل پاک و کنترل آلودگی هوا انجام می‌شود، راه‌اندازی مرکز مکانیزه معاینه فنی آزادی است. این مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو که با مشارکت صددرصد بخش خصوصی راه‌اندازی شده، در بزرگراه شهیدفهمیده و غرب پایتخت واقع شده است. این مرکز دارای 2خط معاینه فنی ویژه خودروهای سبک و یک سالن برای بازرسی خودروهای گازسوز است. تمام تجهیزات این مرکز که از ظرفیت پذیرش سالانه ۵۶هزار دستگاه خودرو برخوردار است، در داخل کشور تولید شده است.

اسکوتر و موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی
رونمایی از پایلوت پروژه‌های ارزیابی و امکان‌سنجی استفاده و به‌کار‌گیری موتورسیکلت‌های برقی و اسکوترهای اشتراکی، چهارمین بخش از برنامه‌های مربوط به رونمایی از حمل‌ونقل پاک در بیست‌ویکمین شنبه امید و افتخار است. با توجه به اهمیت توسعه پایدار و ضرورت توجه روزافزون به آن در شهر و فعالیت‌های شهری، وسایل نقلیه الکتریکی اشتراکی به‌عنوان وسایل نقلیه پاک و پایدار، روزبه‌روز در جهان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در شهر ما نیز با توجه به مسائل و مشکلات ناشی از آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت، اسکوترهای برقی می‌توانند به‌عنوان راهکار مناسبی مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از موتورسیکلت‌های برقی و اسکوترهای اشتراکی، یکی از برنامه‌هایی است که سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در راستای توسعه حمل‌ونقل پاک پیگیری می‌کند و قرار است پروژه موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی و پروژه اسکوترهای اشتراکی را در چند نقطه شهر تهران به‌صورت آزمایشی اجرا کند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید