• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183369
+
-

درگذشت هوشنگ لطیف‌پور

دوبله
درگذشت هوشنگ لطیف‌پور

هوشنگ لطیف‌پور، دوبلور پیشکسوت دوشنبه‌شب ۲۶ دی‌ماه در کانادا درگذشت. لطیف‌پور از نخستین مدیران دوبلاژ در ایران است و نقش مهمی در انتخاب و معرفی برخی از صداهای ماندگار دوبله داشت که دعوت از پرویز بهرام از این جمله است.
او کار دوبله و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۳۲ با فیلم «شنل» آغاز کرد. در سال ۱۳۳۷   استودیوی دوبلاژ «سایه» را تاسیس کرد که تا سال ۱۳۴۰ فعال بود. تعداد زیادی از گویندگان مطرح عرصه دوبله مانند پرویز بهرام، ژاله کاظمی، فهیمه راستکار و زهره شکوفنده کار خود را با هوشنگ لطیف‌پور آغاز کرده یا در کارهای وی به نقطه اوج فعالیت خود رسیده‌اند.
همچنین منوچهر نوذری نخستین‌بار از طریق او به دوبله دعوت و به ایرج دوستدار جهت کارآموزی دوبله معرفی شد. لطیف‌پور صدای خوش‌آهنگ و آرامی داشت و گویندگی در فیلم‌های مستند «راز بقا»، فیلم سینمایی «پیرمرد و دریا» (راوی)، سریال‌های« دایی‌جان ‌ناپلئون»، «دلیران تنگستان» (راوی) و نیز مجموعه انیمیشن«جیمز گربه» که در ایران با نام «باغ گلها» پخش شد از کارهای به یاد ماندنی او هستند. او در سال ۱۳۶۵ به انگلستان و سپس کانادا رفت، برای مدتی به ایران بازگشت و در سال ۱۳۹۵ (پخش در سال ۱۳۹۶) در برنامه تلویزیونی «سینما و دوبله» با اجرای منوچهر والی‌زاده و کارگردانی حسین مطمئن‌زاده به‌عنوان مهمان حضور پیدا کرد و درباره تجربیات، خاطرات و  ‌نظرات خود در مورد دوبلاژ صحبت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید