• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183327
+
-

دفاعیات متهم ردیف اول سقوط هواپیمای اوکراینی

رسیدگی قضایی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی که موجب جان‌باختن 167سرنشین آن شد همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین جلسه محاکمه متهمان پرونده، متهم ردیف اول که فرمانده سامانه شلیک‌کننده موشک است در دادگاه آنچه را که شب حادثه اتفاق افتاد روایت کرد و به دفاع از خودش پرداخت.
به گزارش همشهری، از بامداد ۱۸دی‌ماه سال98 که پرواز ps752 شرکت هواپیمایی اوکراین دقایقی پس از ترک فرودگاه امام خمینی به مقصد کی‌اف به اشتباه هدف 2موشک پدافند هوایی قرار گرفت و ساقط شد؛ رسیدگی به این حادثه تلخ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. تحقیقات قضایی در نهایت منجر به صدور کیفرخواست‌شد و پرونده  به دادگاه نظامی فرستاده شد. از چند هفته قبل محاکمه متهمان پرونده با حضور خانواده جان‌باختگان حادثه آغاز شد. در تازه‌ترین جلسه که صبح دیروز به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی تهران و به شکل غیرعلنی برگزار شد، وی با اشاره به ایرادات وارد شده به پرونده گفت: بخشی از ایرادات را تا پایان جلسه دادرسی و به مرور پاسخ می‌دهیم و ایراداتی که قابل توجه و رسیدگی باشد حتماً رسیدگی می‌کنیم. البته بخش دیگری از ایرادات را هم باید در رأی پاسخ دهیم. مطمئن باشید هیچ مطلبی از دید دادگاه مغفول نمی‌ماند.
او ادامه داد: هم‌اکنون 2پرونده مطرح است. کارشناسی در این پرونده 2بعد دارد که یک بعد اصل موضوع است و بعد دوم آسیب‌شناسی حادثه است تا در آینده شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم. کارشناسان بر این دو بعد کار کرده‌اند و آنچه به وکلای شکات ابلاغ شده مربوط به بعد اول است. در ادامه این جلسه ۴نفر از وکلای جان‌باختگان در جایگاه قرار گرفتند و نقطه نظراتشان درخصوص پرونده را بیان کردند و ۳نفر از اولیای دم جان‌باختگان نیز با حضور در جایگاه اظهارات خود را مطرح کردند.
در ادامه این جلسه متهم ردیف اول پرونده که فرمانده سامانه «تور ‌ام1»  شلیک‌کننده موشک پدافند هوایی است در جایگاه قرار گرفت و  توضیحاتی را درباره شب حادثه بیان کرد. او در پاسخ به سؤالات قاضی به شرح وظایف و نحوه کار با سامانه در شب حادثه، ساعت حرکت به‌سوی محل و زمان استقرار در آنجا پرداخت. این جلسه دادگاه حدود ۴ساعت طول کشید و درنهایت ختم جلسه اعلام شد. در همین حال سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع شماری از اولیای دم پرونده درباره آنچه در این جلسه گذشت به همشهری گفت:‌ متهمی که در جلسه دادگاه به دفاع از خود پرداخت، به تعدادی از سؤالات قاضی پاسخ گفت. وی ادامه داد: با وجود اینکه خانواده‌ها اصرار دارند محاکمه علنی باشد اما هیأت قضایی جلسات را غیرعلنی برگزار می‌کنند و طبق آنچه اعلام کرده‌اند قرار است جلسه بعدی روز یکشنبه هفته آینده برگزار شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید