• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183315
+
-

هوای پاک؛ شعار روزهای خاکستری

سیدمحمد فخار- روزنامه‌نگار

امروز در تقویم‌ «روز هوای پاک» نامیده شده است؛ آرزویی که گویا قرار نیست به این زودی‌‌ها عملی شود. شاخص آلودگی هوای امروز هم مثل بیشتر روزهای اخیر ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس است. در نیمه دوم امسال از هر 2روز یک روز هوای تهران آلوده بوده و وضع شهرهای اصفهان و کرج نیز بهتر از پایتخت نبوده است. مقایسه کیفیت هوای 10سال اخیر تهران در روز 29دی نشان می‌دهد روز هوای پاک امسال آلوده‌ترین روز طی دهه اخیر است. البته نباید فراموش کرد که در هیچ‌یک از روزهای هوای پاک دهه اخیر هوا پاک نبوده و در نزدیک‌ترین تجربه در سال97 که تنها یک روز ناسالم برای همه(قرمز) داشت هم شاخص56 و هوای سالم تجربه شد. در عین حال طی سال‌های اخیر شدت مازوت‌سوزی برای تامین برق کشور شدت گرفته و وجود گوگرد بالا در آن موجب شده آسمان شهرهای بزرگ با آلاینده‌های گوگردمحور شرایط وخیم‌تری پیدا کند.
با توجه به بررسی نقشه‌های هوایی و پیش‌بینی سازمان جهانی هواشناسی، تا 10بهمن آسمان تهران با شدت و ضعف درگیر آلودگی هوا و پایداری جوی خواهد بود تا دوره مستمر دیگر از ایستایی آلاینده‌های جوی ثبت شود. در چنین شرایطی دیروز وزارت بهداشت اعلام کرد که 21هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در سال‌جاری در کشور به ثبت رسیده که شمار پایتخت‌نشینان از این تعداد، دست‌کم 40درصد است. این در حالی است که هنوز مرگ‌های غیرمستقیم نظیر سکته قلبی و شوک‌های مغزی که بر اثر تنفس آلاینده‌ها ایجاد می‌شوند هنوز در فهرست وزارت بهداشت قرار نگرفته وگرنه شمار مرگ‌ها بسیار بیش از عدد مذکور می‌شود.
  در این میان همه از خود می‌پرسند در برابر آلودگی هوا چه دستگاهی باید بایستد و کدام بخش و نهاد مسئول است؟ طبق قانون هوای پاک مصوب سال1396 مجلس، 23نهاد در این بخش مسئولیت دارند و شهرداری‌ شهرهای درگیر آلودگی هوا در این زمینه تنها هستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید