• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183310
+
-

رای غیرالزام‌آور اروپا علیه سپاه

پارلمان اروپا عصر چهارشنبه در چارچوب سیاست‌های اتخاذی تشدید فشارها علیه ایران از اتحادیه اروپا خواست تا سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار دهد. اعضای پارلمان اروپا ضمن محکوم کردن اعدام‌های اخیر در جریان ناآرامی‌های ایران از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواستند تا سپاه را در فهرست ترور این اتحادیه قرار دهند. در این رای‌گیری 598نماینده به طرح رأی موافق، 9نماینده رأی مخالف و 31نماینده رأی ممتنع دادند. نورنیوز رسانه نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی در تحلیل این خبر آورده است:«بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد. تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و در حکم درخواست هستند. تصمیم نهایی درخصوص قرار گرفتن سپاه در فهرست موسوم به تروریسم یا عدم‌آن را شورای اروپا می‌گیرد. معمولا چنین بوده که شورای اروپا درخصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند.»
همچنین براساس گزارش خبرگزاری فارس، «طبق متن پیشنهادی پارلمان اروپا، از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن ازجمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند. هرچند مصوبات شورای اروپا عموما با رأی حداقل ۱۵کشور که دست‌کم ۶۵درصد جمعیت اروپا را نمایندگی می‌کنند تصویب می‌شود، اما در موارد حساس نظیر موضوعات سیاست خارجی، شورای اروپا عموما براساس اجماع تمام اعضا تصمیم‌گیری می‌کند.»
چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در جریان سخنرانی خود در نشست پارلمان اروپا با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران، گفت که شورای اروپا قصد دارد اقدامات تحریمی علیه ایران را افزایش دهد. براساس گزارش ایسنا به نقل از وبگاه پارلمان اروپا، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در سخنرانی چهارشنبه‌ خود در نشست پارلمان اروپا با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران مدعی شد که مردم ایران «در مقابل رژیمی بی‌رحم به پا خاستند که آنها را تحت سلطه وحشت نگه داشته است. ما باید نسبت به حمایت از کسانی که برای آزادی و دمکراسی به‌پا خاستند، متعهد باشیم.» او با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت: شورای اروپا قصد دارد اقدامات تحریمی را (علیه ایران) افزایش دهد، به‌ویژه به‌دلیل حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ آن علیه اوکراین.
همچنین چارلی وایمرز عضو پارلمان اروپا احتمال داد امروز «طرح تعلیق برجام» در پارلمان اروپا به رأی گذاشته شود. احتمالا دولت‌های اروپایی دوشنبه هفته آینده درباره اجرایی شدن مصوبه پارلمان اروپا تصمیم‌گیری خواهند کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید